A Vezess rendszeresen kikéri az ORFK-tól a gyorshajtásokra és egyéb közlekedési szabálysértésekre vonatkozó statisztikákat, így tettünk most is, kíváncsiak voltunk, hogyan alakultak a számok 2021 első hat hónapjában. Igen érdekes adatok érkeztek.
Hihetetlen zuhanás
Hogy a feljebb említett meglepetést kontextusba helyezzük, érdemes gyorsan áttekinteni, hogyan alakultak az előző három évben az objektív felelősség alapján a sebességtúllépések kapcsán kiszabott közigazgatási bírságszámok és -összegek, íme!
Év | Bírságszám/év | Bírságszám/nap |
2020 | 618 184 | 1689 |
2019 | 687 501 | 1883 |
2018 | 623 142 | 1732 |
Ehhez képest az ORFK közlése szerint az idei első félévben összesen „csak” 135 330 esetben szabtak ki ilyen bírságokat, „mindössze” 4 747 315 000 forint összegben.
Ez naponta átlagosan 748 esetet, 26,2 millió Ft-nyi bírságot jelentett, 35 080 forintos esetenkénti átlaggal, azaz – nem meglepő módon – a gyorshajtások többsége a legalacsonyabb bírságkategóriába esett.
A megelőző teljes évek és az idei első félév számai között arányosan óriási a különbség, 2021 első hat hónapjának bő 135 ezres esetszáma kevesebb mint negyede – 22%-a – a 2020-as teljes évi 618 ezernek.
Nincs magyarázat, vagyis mégis
Az adatok láttán felmerült bennünk a gyanú, hogy az ORFK-nál véletlenül talán csak valamelyik negyedév számait közölték, vissza is kérdeztünk, de megerősítették, hogy a valós, hat hónapra szóló statisztikákat látjuk.
Még a számok megismerése előtt, eredeti kérdéscsomagunkban kértük a rendőrséget, hogy értékeljék, kommentálják az első hat hónap adatait, a drasztikus csökkenés tükrében pedig még érdekesebb lenne, mit is mondanak, de sajnos elemzést, véleményt nem kaptunk: „Az Országos Rendőr-főkapitányság nem kívánja értékelni a kérdésben felvetetteket” – írták.
Hivatalos állásfoglalás híján marad tehát a spekuláció, egyrészt arra tudunk gondolni, hogy a koronavírus-járvány, az amiatt életbe léptetett korlátozások – ne feledjük, március közepéig este 20 óra és hajnali 5 között kijárási korlátozás is érvényben volt –, valamint a pandémia miatt általában is csökkent forgalom lehet a háttérben.
Másrészt, és talán ez a hangsúlyosabb ok: a rendőrség az elmúlt időszakban kevesebbet mér (a „sokkal jobban hozó”) mobil eszközökkel, amit két hete nagyjából el is ismertek.“A rendőrség a közúti közlekedési intézkedések során is a büntetés helyett a prevenciót helyezi előtérbe, tekintettel arra, hogy a fő cél a jogsértések kockázatának lehetséges csökkentése” – közölte politikusi megkeresésre az ORFK.
Mi az objektív felelősségen alapuló közigazgatási bírság?
Egyszerűen fogalmazva ezek azok a bírságok, amelyeket a rendszám alapján szabnak ki, főként utólag, azaz az autóst nem megállítva. Hiszen a szabály az üzemben tartót teszi felelőssé a szabályszegésért, és nem mindenképpen vizsgálja, ki vezette a járművet az adott időben.
Szó szerint így hangzik ez:
„KÖZIGAZGATÁSI BÍRSÁG 2008. május 1-től a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) alapján a gépjármű üzembentartója felel azért, hogy az általa üzemeltetett, illetve használt gépjárművel:
a) a megengedett legnagyobb sebességre, (100 km/óra alatt 15, felette 20 km/óránál nagyobb sebességtúllépésre vonatkozik – a szerk).
b) a vasúti átjárón való áthaladásra,
c) a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire,
d) a gyorsforgalmi út leálló sávjának, leállóöblének igénybevételére,
e) a behajtási tilalomra, a korlátozott övezetre (zóna), a kötelező haladási irányra,
f) a természet védelmére,
g) a díjköteles útszakaszok használatáért fizetendő, megtett úttal arányos útdíjra, vonatkozó előírások betartásra kerüljenek.
Amennyiben az egyes előírásokat megszegik, az üzemben tartóval, illetve a gépjárművet használatra átvevő személlyel szemben 10 000 forinttól 300 000 forintig terjedő közigazgatási bírságot kell kiszabni.”
Ha szeretnél jobban elmélyedni a témában, kattints ide, alaposan kivesézzük a kérdést!
Minden más csak „aprópénz”
Ugyan abszolút értékben jelentősen csökkent, a teljes bírságösszeg arányában továbbra is toronymagasan vezet a gyorshajtás: 2021 első hat hónapjában a rendőrség közlekedési ügyekben ugyanis összesen 5 844 675 000 forintnyi közigazgatási bírságot szabott ki (a gyorshajtás így ennek 81%-át tette ki).
A megengedett legnagyobb sebesség túllépése mellett a biztonsági öv használatára, a behajtási tilalomra, a korlátozott övezetre (zóna), a kötelező haladási irányra és a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire vonatkozó előírások megsértése miatt rótt ki leggyakrabban közigazgatási bírságot a rendőrség, a teljes összeg ezeknél 858 020 000 forint volt. A „maradékot” a közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése miatt kiszabott szabálysértési bírságok adták ki.
Százszor hibásodott meg a VÉDA, 19 nap leállás volt a rekord
A gyorshajtási bírságolási esetszámok csökkenése kapcsán felmerülhetne az is, hogy esetleg az ellenőrzést végző rendszer nem tette a dolgát, de úgy tűnik, erről szó sincs.
A VÉDA-rendszer részét képező 365 sávot, az azokon 0-24 órában működő mintegy 3000 darab aktív eszközt összesen 103 alkalommal kellett javítani az év eddig szakaszában, ami arányaiban nagyjából megfelel a teljes 2020-as év 220 javítási esetszámának.
A javításokra a Fix-KKEP-k (komplex közlekedési ellenőrző pont) esetében jellemzően switch-, ipariszámítógép-, kamera-, kategorizálólézer- és UPS-hibák miatt volt szükség, míg a mobil pontoknál (VH-KKEP) az érintőképernyők, a belső és külső akkumulátorok és LAN-csatlakozók szorultak szerelésre.
Ha szeretnéd tudni, milyen eszközökkel is végzi a sebességméréseket a rendőrség, és hogy mennyibe kerül a rendszer fenntartása, olvasd el ezt a cikkünket!
A Fix-KKEP készülékei – azaz a „kapuk” – összességében a 2021. év első félévében 99% feletti rendelkezésre állást biztosítottak.
A leghosszabb időtartamú javítási idő 19 nap volt. A hiba elhárítása érdekében két alkalommal is helyszíni kiszállásra volt szükség, az első esetben az ipari számítógép cseréjével helyreállt a működés, a második helyszíni kiszállás a kommunikációs kapcsolat szolgáltatójával együttműködve történt, modemcserét hajtottak végre.
Mi lesz az év végén?
A továbbra is hihetetlennek tűnő visszaesés kapcsán kíváncsian várjuk, 2021 végén milyenek lesznek a számok, a Vezess természetesen a teljes év adatait is kikéri majd az ORFK-tól.