Az egykori MÁVAUT Szabolcs utcai telephelyén készült el 1968 végén az az emeletes busz, amely jelenleg felújítás alatt áll a Volánbusz műhelyében. A ritkaság számba menő autóbuszt az Autóközlekedési Tröszt megrendelésére építette meg a 20. számú Autóközlekedési Vállalat (AKÖV) Enyedi László főmérnök és Nagy Sándor mérnök vezetésével. Születésükkor az emeletes buszok olyan ritka látványnak számítottak hazánkban, mint a fehér holló.
Ekkortájt egy emeletes városi busz építése még inkább kísérleti megoldásnak számított. A döntéshozók elsősorban angol és német mintára a nagyvárosi közlekedési zsúfoltságot kívánták enyhíteni ilyen autóbuszokkal, mivel az emeletes buszok több embert képesek elszállítani, mint az egyszintes szóló buszok, de kevesebb helyet foglalnak el az aszfalton.
A MÁVAUT emeletes autóbuszt két darab Budapesten közlekedő Ikarus 556-osból építették meg. Az egyik a GA 81-16, a másik pedig a GA 81-17-es rendszámmal rótta a főváros útjait. Az alsó részt az utóbbiból, a felsőt pedig előbbiből csinálták meg. Éppen ezért régebben „Bikarusznak” is becézték ezt a különleges járművet. A korabeli sajtóhírek szerint a busz 1968 novemberében már készen volt, ekkor tették meg vele az első próbafutásokat. Hivatalos sajtóbemutatójára azonban csak 1968. december 21-én került sor Budapesten. Egyes sajtóorgánumok eleinte az „első magyar emeletes buszként” emlegették az újdonságot, de ezt a címet valójában már 1912-ben megszerezte gyártmányával az aradi MARTA-gyár.
„Az autóbusz 180 lóerős motorral működik, hosszúsága csaknem 11, szélessége 2,5 m, magassága pedig 4,25 méter. Az alsó szinten 36, az emeleten pedig 28 utas foglalhat helyet. Az utasáramlás itt is egy irányú, az ülőkalauz helyét a hátsó peronon, a lépcső alatti részen helyezték el, ahol jelzőlámpa mutatja, hogy az emeleten levő ülések közül még hány szabad” – adta hírül a Népszabadság a bemutató kapcsán. Az alsó szinten ugyanakkor még 36 állóhely is rendelkezésre állt, így a jármű teljes befogadóképessége elérte a 100 főt. Bár napjaink emeletes buszai alacsony padlósak, vagy legalább részben alacsony padlósak, ez nem volt igaz a MÁVAUT emeletésére, mivel eredetileg az Ikarus 556-os típus sem volt ilyen kialakítású.
Az utasáramlást hátul, illetve elöl is segítette egy-egy lépcső, amely összekapcsolta az alsó és a felső szintet. Az újdonsággal a sajtó képviselői tehettek egy kört és ezen az úton Tapolczai Kálmán, az Autóközlekedési Tröszt akkori vezérigazgatója árult el további érdekességeket az emeletes autóbuszról. A próbaút során kifejtette, hogy bár a prototípusban még a Járműfejlesztési Intézet (JáFI) által kifejlesztett hathengeres, DL-619-es Csepel-erőforrás dolgozik, a sorozatgyártású példányoknál már inkább az MAN-licenc alapján gyártott Rába D2156-os dízelmotorokat építették volna be. A Közlekedés című folyóirat a sofőr egyik első tesztpilótáját, Nagy Lászlót is megszólaltatta. Ez alapján elmondható, hogy a busz vezetése rendkívül könnyű volt, állítólag könnyebb volt vezetni, mint egy személyautót, az olajrásegítésű szervokormánynak köszönhetően. A magas karosszéria ellenére az autóbusz nagy kanyarstabilitással rendelkezett, mivel az autóbusz építésénél nagyobb légrugókat alkalmaztak. Az autóbusz maximális sebessége 60-64 km/óra volt.
A MÁVAUT emeletes autóbusza 1968. december 31-én állt volna forgalomba Pécsett, egyes lapok ugyanakkor 1969 januárját jelölték meg a debütálásra a baranyai megyeszékhelyen. Annyi bizonyos, hogy egészen 1976 júniusáig szállította az utasokat a 12. számú AKÖV üzemeltetésében a pécsi Kossuth tér és Fehérhegy, majd a Kossuth tér és Uránváros között.
A Regés Ikarus Autóbusz Szakgyűjtemény gyűjtése szerint ezután a balatonvilágosi Volán-üdülőben 1982-ig presszóként használták. Ott végül leselejtezték és bontóba került, de egy bizonyos Marozsán Viktor megmentette a lángvágótól azzal, hogy megvásárolta a járművet. A busz 2001-ig az ő tulajdonában volt, majd Antal Gáborhoz került. 2009-ben eladták, mert a Pécs Kulturális Főváros projekt kapcsán felmerült a felújításának lehetősége. Ebből végül nem lett semmi, ezért 2012-ben Antal Gábor visszavásárolta. Az emeletes MÁVAUT busz sorsa végül tavaly rendeződött, amikor a Volánbusz megvásárolta azzal a céllal, hogy felújítsa és később nosztalgiabuszként üzemeltesse.
A társaság nemrég olyan videót tett közzé, amelyen látható, hol tart éppen az autóbusz restaurálása. A jármű igazi kuriózum, ugyanis bár tervezték a sorozatgyártását, erre végül nem került sor, így mindössze egy darab készült belőle.