Röviden – Kia Sorento Kryptonite | |
---|---|
Mi ez? | 2002-ben mutatta be a Kia az első Sorentót, ami azóta már a negyedik generációnál tart |
Mit tud? | Óriási, tágas utasteret, minőségi belsőt, okos extrákat kínál, a hasonló tudású autókhoz képest baráti áron |
Mibe kerül? | Sorentót legolcsóbban 12.790.000 forinttól lehet hazavinni, míg a legpuccosabb változat alapára 16.290.000 |
Kinek jó? | Aki a pénzéért jóval nagyobb autót szeretne, mint ami normális esetben beleférne, az próbáljon egy Sorentót is, mielőtt bevásárol |
Lassan 20 éves múltja alatt bő hárommillió darab fogyott világszerte a Kia középkategóriás szabadidő-autójából, a Sorentóból. Az eladásokból Európa is kivette a részét, itt 300 ezer darab talált gazdára a bemutatásakor inkább terepjárónak tűnő, az elmúlt húsz évben szépen megnőtt, és kikupálódott modellből. A kezdeti alvázas, hosszmotoros elrendezést önhordó karosszéria és a helykihasználás szempontjából előnyösebb keresztmotor vette át, sokat komolyodott a dizájn, több az extra és ezzel párhuzamosan a kézi váltó is eltűnt a kínálatból, de az opciós összkerékhajtás továbbra is megmaradt. Bár az egyre intenzívebb elektromosítást úgy fest, senki nem úszhatja meg, így a Kia öntöltő és plug-in hibridet is kínál a Sorentóból, de ezzel párhuzamosan nem engedték el a dízel kezét sem, ami minden modern mágia nélkül is képes a takarékos üzemre. A zöld rendszámos hibridet már korábban kipróbáltuk, így most jöjjön a dízelmotoros, szintén minden jóval felszerelt Sorento próbája.
Külső
Ránézésre nagyon amerikai hangulata lett a Sorentónak, ami hátul, a függőleges csíkokból álló lámpánál a leghangsúlyosabb. A kasztni szögletesebb, karakteresebb, mint amilyen az elődé volt, változtak az arányok is, ugyan a negyedik generációs modell alig, mindössze egyetlen centiméterrel lett hosszabb – 4810 mm -, de az első, hátsó túlnyúlások jóval kisebbek lettek, miközben a tengelytáv 35 milliméterrel nőtt, 2815 mm-re, ami főleg az új padlólemez érdeme. Hosszabb lett 30 mm-rel a motorháztető is, az első tengelytől ennyivel messzebb került az A-oszlop is. Magassága is nőtt, itt is egy centiméter a plusz – 1700 mm -, szélessége 1900 mm.
A Kia jellegzetes formajegyének számító tigrispofa itt is megvan, csinosak a három-három darabból álló LED-es fényszórók, harmonikusan passzol a képbe a más márkáknál néha izzadságszagúan egyedire erőltetett nappalifény is, és amúgy az autó minden porcikáján van valami izgalmas látnivaló, de valahogy mégsem csúsztak át a jó ízlés vékony határán a formatervezők. Érzéssel szórták rá a krómot, a C-oszlop környéki cápauszony is elegáns, és megvannak a kötelező műanyag elemek is, amik az autó sötét színe miatt nem annyira feltűnőek. Hátul a már említett függőleges elemekből álló lámpatest zárja a sort, büszke Sorento felirattal és ál-kipufogónyílásokkal. A nadrágszárkoszoló fellépőért kár, de értem, van, aki enélkül csak nehezen kapaszkodik fel a kabinba.
Belső
Európában jelenleg nincs a Sorentónál nagyobb modellje a Kiának, így nem annyira meglepő, hogy a nagyra nyíló és tekintélyes méretű ajtó mögött hatalmas a belső tér is. A következő, ami feltűnik, hogy egész sor olyan megoldás van az utastérben, amilyeneket csak ritkán láthatunk máshol. Jó, a váltó mosógép programválasztó tárcsája nem annyira ritka, de függőlegesen két részre osztott szellőzőrostélyok, az ülésfűtés/szellőztetés kapcsolója, a hátulról, vagy akár a vezetőülésből is gombokkal tologatható, döntögethető jobb első ülés, a hátsó sor magasra az ajtóba telepített pohártartója, vagy a temérdek USB-aljzat azért nem mindennapiak.
A kárpitozás, kivitelezés lelkiismeretes munka, és nemcsak szép, harmonikus a belső, hanem az ergonómia is példás, minden elérhető, és még az elsőre furcsa kialakítású kapcsolókról is hamar kiderül, hogy ösztönösen, könnyen használhatók egytől egyig. Semmi simogatós felület, vagy kényszerből bepakolt, modernnek látszó, de nehézkesen kezelhető dolog nincs az autóban. Az ujjlenyomatgyűjtő fényes, fekete zongoralakk borítást viszont el kéne felejteni minden Bentley-nél kevésbé arisztokrata származású autónál, és utóbbinál is csak azért maradhat, mert ott a személyzet minden nap makulátlanra suvickolja. Úgy viszont tényleg jól néz ki, egészen az első porszemig.
Kicsit magas a Sorento üléspozíciója, de ne lepődjünk meg, az SUV-kban épp ez a menő, többek között ezért is veszik őket. Hellyel, térrel nagyon jól áll az autó, és nem csak elöl, hanem hátul, a második sorban is lötyög a 190 centiméternél hosszabbra nyúlt ember. Ha valamiért a csomagtartó mérete lenne fontosabb, akkor a második sor ülései sínen tologathatóak, meglepően hosszú úton előre-hátra. Csomagtartója ötüléses berendezés mellett 705-910 literes – a dízelé valamivel nagyobb, mint a hibrideké -, hét üléssel pedig 187 literes lenne. A háttámlák ledöntése után – ezt itt épp villanymotorok végzik – 2100 liternyi térbe, sík felületre lehet hanyagul behajigálni a bőröndöket, mosógépet, vízilovat. Sőt, a padlószint alatt is akadnak rekeszek, amikbe rengeteg kisebb cucc is elfér, és itt lakik az emelő, a kötelező tartozékok mellett. De nem csak ide lehet mindenféle úti holmit elpakolni, hanem az ajtózsebekbe, felnyitható könyöklőkbe, és egyéb kisebb-nagyobb üregekbe. Van tisztességes helye a telefonnak, akad annyi USB-töltőpont, hogy jut belőle bőven mindenkinek.
Műszerfala teljesen digitális, és két, hagyományosnak tűnő, kerek műszert látni alapból, amik mellett mindenféle további információk is megjeleníthetők. A grafika könnyen emészthető, és mindent megmutat, ami érdekes lehet, miközben nem zavar össze felesleges animációkkal, díszizékkel, bár az irányjelzéskor a külső tükörben lévő kamera képe jelenik meg az adott oldalhoz közelebbi műszer helyén, ami látványos, de kevéssé hasznos funkció.
A külső tükörből úgyis minden jól látszik, és esőben autózva amúgy is csak a tükör alján csordogáló patakot nézhetjük indexelésekkor. Fedélzeti rendszere 10,25 hüvelykes kijelzőt kapott, pillanatok alatt csatlakoztatható hozzá a telefon és fut rajta az AndroidAuto, illetve annak almás megfelelője is. Menürendszere logikus, pár furcsa megoldással azért találkozni benne, de a működésére nem nagyon lehet panasz és a sebessége is meggyőző.
Technika
Ugyan motorváltozatból nincs túl sokféle a Kia Sorento árlistáján, mégis szinte mindenféle igényt képes kielégíteni a márka, ha hajtásláncról van szó. A sima – öntöltő – hibrid, és a külső áramforrásból is tölthető, nagyobb akkumulátoros hibrid mellett dízelmotorral is választható a legújabb Sorento. Utóbbi 2151 köbcentis, négyhengeres, alumíniumblokkos turbódízel, míg a kétféle hibridváltozat alapját egyaránt az 1598 köbcentis, szintén négyhengeres, turbós benzinmotor adja. Míg a dízelhez nyolcfokozatú, dupla kuplungos automatikus váltó jár, addig a hibridek hatfokozatú automatát kaptak – kézi váltó egyikhez sincs -, hajtásképletből pedig 4×4 és 4×2 is választható a dízel és mezei hibrid Sorento alá, míg a konnektorból is tölthető hibrid csak 4×4-es kivitelben kapható.
Teljesítményből 201-től 265 lóerőig tart a skála, a leggyengébb a dízelváltozat, középen foglal helyet a 230 lóerős hibrid, és a plug-in hibrid változat a legerősebb. Csúcsnyomatékban viszont a dízel veri a mezőnyt a 450 Nm-rel, míg a benzinesek 350 Nm-re képesek, és a dízel végsebessége 202, a hibrideké 193 km/h. Van még választási lehetőség az ülések számát illetően is, öt- és hétszemélyes kivitelben is létezik a Sorento, a hétszemélyeshez akár a 2,5 millió forintos nagycsaládos kedvezményt is igénybe veheti az, aki nem röhögi el magát, miközben kitölti a szükséges papírokat.
Vezetés
Talán az írja le legjobban, hogy milyen vezetni a dízel Sorentót, hogy egy levegővel akár az összes üzemanyagot ki tudnám belőle autózni. Észrevétlenül lehet benne száz kilométereket vezetni és közben minden békés, kényelmes és jó értelemben véve ingermentes. A motor elképesztő nyomatékkal kezdi el tolni a hatalmas kasztnit, közben végig csendes marad, a DCT váltó finoman válogat a rendelkezésre álló 8 fokozat között. Az egészből nemcsak nem hallani szinte semmit, de érezni is csak távolról lehet, hogy mi történik lent, valahol a mélyben. Egyszerűen csak megtörténnek benne a dolgok, és haladunk. A kormányzás könnyed, pontos, de sok visszajelzést nem érdemes tőle várni, itt a komfort a lényeg és ebben a futómű is partner, az úthibák nem nagyon hozzák zavarba még a talán indokolatlan méretű 20 hüvelykes felnikkel sem, és emellett kanyarban is vasmarokkal tartják az autót a kinézett íven.
Városban sem rossz, rengeteg vezetőtámogató rendszer dolgozik a sofőr keze alá, a már említett, kamerákkal kiegészített holttérfigyelő, sávtartó, keresztforgalom-figyelő, vészfékező rendszer és adaptív tempomat is megtalálható benne, de igazán elemében akkor van, ha le kell vele menni a térképről. Ilyenkor a dízelmotor is megmutatja, miért volt népszerű évtizedeken keresztül, és egész kevés gázolajjal is beéri. A teszthét után 7,3 literes átlag jött ki, ami nem tűnik rossznak vegyes, hosszabb városi szakaszokkal is megtűzdelt 460 kilométer leautózása után.
Költségek
Legolcsóbban 12.790.000 forintért juthat valaki Kia Sorentóhoz. Az árlista az elsőkerék-hajtású dízel változattal kezdődik, amihez képest 300 ezer forint pluszért már hibridet is lehet kapni. A konnektoros hibridért további 1,9 millió forintot kell összeszedni, hogy meglegyen a 14.990.000 forint. Minden motorváltozatnál 3,5 millió forint a különbség a belépő- és a fullos modell alapára között, ahol opciós, ott további 600 ezer forint az automata összkerékhajtás felára, ami csak a plug-in hybrid változatban része az alapfelszereltségnek. Ezen felül kérhető még hozzá metálfényezés 195 ezer, prémium metálfényezés 295 ezer, hétüléses csomag 350 ezer, 20 hüvelykes alufelni 250 ezer forintért, és különféle csomagok is, 150-700 ezer forintos áron.
A Kia Sorento 200 CRDI AWD és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi Q7 50 TDI quattro tiptronic (286 LE) | 21 697 750 |
Kia Sorento 200 CRDI AWD (201 LE) | 16 890 000 |
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDI AWD (200 LE) | 17 699 000 |
Értékelés
Vonzó, de egyáltalán nem agresszív megjelenésével a Sorento azoknak is vállalható autó lehet, akik idegenkednek a hatalmasra nőtt szabadidő-autókhoz tapadt rossz előítéletektől. Ezt valószínűleg senki nem fogja gyűlölni a forgalomban, bent pedig egy tisztességesen megépített, tágas, remekül használható utastérben ülhet az egész család, miközben egy civilizált és takarékos dízelmotor viszi el őket akár a világ végére is. Mindezt a hasonló méretű és tudású autók áránál érezhetőbben kevesebbért is megkaphatja, aki okosan akar elkölteni 16-18 millió forintot.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|