Autóink meglepő és furcsa hibákat tudnak produkálni. Néha annyira szeszélyes, kiszámíthatatlan jelenségeket, hogy akaratlanul is arra gondolunk: ennek a gépnek lelke van. Az 1970-es évekből származó történet is így indul. Főszereplője egy Pontiac, ami allergiás volt a vaníliafagylaltra.
Az akkor még nagynevű, népszerű amerikai gyártó panaszlevelet kapott az egyik vevőtől. Az autótulaj szinte katonás rendszerességgel vásárolt vacsora után fagylaltot a családjának, és jó amerikai szokás szerint erre az útra is autóval indult.
A frissen vásárolt Pontiac viszont furcsa hibajelenséget produkált.
Valahányszor vaníliafagylaltot kért, az autó nagyon nehezen indult, viszont ha egyéb ízből választott, akkor nem akadt gondja a motornak. A vevő elismerte, hogy abszurd sztorival kereste meg a gyárat, de mivel többször is előfordult a hiba, szeretett volna rá megoldást találni.
Ilyen levelek előfordulnak, rengeteg őrültséggel keresik meg az autógyártókat. A folytatás azonban még hihetetlenebb, a sztori szerint a Pontiac vezetősége kiküldött egy mérnököt, nézzen utána a problémának. Az elszánt szaki beült a tulaj mellé, és ketten hajtottak el fagyiért. Első este vaníliát kértek, a kocsi nem indult. Másnap jött a csokoládé, és felhörrent a motor, ahogy elfordították az indítókulcsot. Eper került a tölcsérbe? Semmi probléma, a Pontiac indult!
Utolsó este újra a vanílián volt a sor, a motor erre megmakacsolta magát, nem indult.
A mérnök szorgos adatgyűjtésbe kezdett
Feljegyezte a benzintartály szintjét, a vásárlások idejét, a tankolt üzemanyag minőségét, illetve mennyiségét. Végül kiderült, hogy mi a különbség a vanília, és a többi íz között: a vásárlással töltött idő.
Mivel a vanília népszerű választás volt, az üzlet könnyen elérhető részébe került, és a tulaj mindig villámgyorsan kézhez kapta, ellenben a többivel. Ezért az autó vanília vásárlása esetén kevés ideig állt, így a karburátoros motorban kialakulhatott a gőzzár jelensége.
A benzinvezetékben keletkezett ún. gőzzár megakadályozza a tüzelőanyag szabad folyását a porlasztóban. A tüzelőanyag-ellátó rendszer egyes pontjain gőzdugó keletkezik a benzin könnyen illó, kis forráspontú részeiből. Ilyen dugók létrejöttét elősegítő pontok a vezeték erősebb hajlatainál, a tüzelőanyag-szivattyúnál és a porlasztó belső furataiban találhatók.
Amikor tovább tartott a bevásárlás, akkor már hűlt annyit a motor, hogy megszűnjön a jelenség, így lehetett egy bizonyos fajta fagylaltra allergiás a Pontiac.
Vagy igaz a sztori, vagy nem, a tanulság annyi, hogy legyen egy hiba ördögien furcsa, szellemjáráshoz hasonló, ha pontosan megismerjük a részleteket, akkor a megoldásra is rá fogunk találni.