Aktuális szakértői összeállításunkban egy chiptuningra vonatkozó kérdéssel indítunk, utána pedig jönnek a jogi esetekkel minket felkereső olvasók! Szakértőink megválaszoltak több érdekes olvasói felvetést. Ha neked is van kérdésed, írj nekünk!
Olcsó megoldás tuningra?
Olvasónk kérdez
Tisztelt Varga úr!
2009-es évjáratú 1.6 16v motorú/JZ/Renault Grand Scenicen lehet-e vagy érdemes-e chiptuningot csináltatni?
Ahogy olvastam, kb. 10-15 lóerővel lenne több. Ezzel a motorral kicsit gyengének érződik. Ha igen, esetleg tudna megbízható műhelyt ajánlani?
Üdv, Gábor
Szakértőnk válaszol
Kedves Gábor!
Szívó benzines motorra nem létezik szerkezeti átalakítás nélküli hatékony chiptuning. Legalábbis olyan semmiképpen, aminek értelme lenne.
A chiptuning alapja, hogy több üzemanyagot adunk több levegőhöz. Mivel egy szívó benzines motornál adott a beszívott levegő mennyisége, nincs értelme az üzemanyag-befecskendezési mennyiségén változtatni, mert felborul a sztöchiometrikus arány (1:14,7 tömegarány, azaz Lambda 1 érték). Optimalizálni lehet a vezérlőegységet az adott motor valós karakterisztikájához, de igazán érezhető teljesítménynövekedést nem lehet így elérni.
Turbós, kompresszoros benzines, illetve dízelmotoroknál más a helyzet. Mivel a levegőt valamilyen feltöltéssel juttatjuk be a motorba, ezért ebben az esetben szabályozni, növelni lehet nemcsak az üzemanyag befecskendezett mennyiségét, hanem a bejuttatott levegő mennyiségét is. Ilyen motoroknál a teljesítmény növelésének nincs elméleti határa. Valójában a limitet a szerkezeti egységek teherbírása szabja meg. Fizikai átalakítás nélkül, motortípustól függően, károsodás nélkül általában 15-20%-ot biztonságosan növelni lehet a teljesítményt. Erre szívó motoroknál nincs lehetőség.
Sajnos sok tuningcég árul szívó motorokhoz mindenféle kamu tuningmegoldásokat és boxokat. Ezek rendszerint remekül becsomagolt egyszerű ellenállások, amik 1-2 paramétert megváltoztatnak a vezérlőegységbe érkező adatokból. Például a hűtőfolyadék-hőmérséklet értékét. Hosszú távon az ilyen megoldások károsíthatják a motort, ezért semmiképpen nem ajánlom.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
A nyitóképen látható Nissan GT-R VR38DETT kódjelű motorja is a turbóknak köszönhetően érheti el a cigaretta meggyújtásához szükséges lángcsóvákat, és a 800 lóerős teljesítményt.
Hiteles szakértői segítség kell autóvásárláshoz? Varga Tibor, az autovizsgalat.hu alapítója segít, kérdezhetsz tőle, erre a linkre kattintva!
Gyári LED-lámpa cseréje
Olvasónk kérdez
Tisztelt D.A.S. JogSzerviz!
Segítségét szeretném kérni személygépjármű első lámpájának cseréjével kapcsolatban. 2020. évben vásároltam egy Skoda Kodiaq típusú gépjárművet. Ebben az időszakban, felszereltségtől függően, a gépjárművet halogén, valamint LED-lámpával is meg lehetett vásárolni.
Abban szeretném a segítségét kérni, hogy átalakításnak minősül-e, ha a jelenlegi halogénlámpát gyári LED-lámpára cserélném át? A gépjárművön továbbra is minden gyári alkatrész lenne, csak halogén helyett LED-lámpa működne. Természetesen a csere során felhasznált alkatrészek is gyáriak lennének.
Amennyiben átalakításnak minősül, abban az esetben műszaki vizsgáztatni is kellene a gépjárművet, vagy elegendő a bejelentés is?
Köszönettel:
Bálint
Szakértőnk válaszol
Tisztelt Levélíró!
Álláspontunk szerint kisebb kockázatot jelent – a gépjármű eredeti típusjóváhagyásától való eltérést eredményező műszaki átalakítás miatt -, ha a járművet újra műszaki vizsgára jelenti be és a változtatást beíratja a forgalmi engedélybe attól függetlenül, hogy gyári alkatrészek kerülnek beépítésre.
Van olyan jogi vélemény is, amely szerint ilyen esetben – tehát a szabványoknak megfelelő, jóváhagyási jellel rendelkező lámpatest-, alkatrészcsere esetén – nincs szükség külön műszaki vizsgára, mert ez nem minősül átalakításnak. A 6/1990. KöHéM rendelet és az 5/1990. KöHÉM rendelet jelenti a kiindulópontot, illetve a közlekedési hatóság jogértelmezési gyakorlata.
Az biztos, hogy a beszerelni kívánt alkatrészeknek is rendelkezniük kell típusjóváhagyással, és az új fényszóróknak a jogszabályokban előírt teljesítményt kell nyújtaniuk.
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu
Eltévedtél a jogi útvesztőkben, vitatod a kiszabott bírságot? A D.A.S. JogSzerviz gyors tanácsadással segít tisztábban látni a helyzetet.
Értelmetlen harc a hatóságok ellen
Olvasónk kérdez
Tisztelt DAS!
Mit tehetek akkor, ha vitatom a gyorshajtás tényét, de bizonyítani nem tudom? 2021. 07. 20-án traffipax fotó készült arról, hogy a megengedett 50 km/h-s sebesség helyett – a fotó szerint – 75 km/h-s sebességgel haladtam, de biztos vagyok benne, hogy nem mentem 50 km/h-nál gyorsabban, mivel tudom, hogy ezen a szakaszon rendszeresen mérnek, másrészt előre láttam is a traffipaxot.
Hogyan tudom bizonyítani, hogy esetleg az előttem, vagy a mögöttem haladó autó sebességét mérték és ez került erre a fotóra?
Vagy nyeljem le a békát és fizessem be a 30.000 forintos bírságot?
Válaszukat előre is köszönöm!
Üdvözlettel: MG
Szakértőnk válaszol
Tisztelt Levélíró!
A sebességmérő műszerek hitelesített készülékek. Biztosan előfordulhat, hogy egy-egy esetben mérési hiba történik, de ennek a száma és esélye nagyon alacsony. Ellenőrizze az összes, az ügyre vonatkozóan elérhetővé tett fényképfelvételt, figyelje meg, hogy a sebességet is mutató képen(képeken) melyik autóra állt rá a célterületet jelző kör. Ha az Önére, akkor sajnos nem sokat tehet, a puszta vitatás pedig nem minősül a hatóságilag készült felvétellel szemben megfelelő bizonyítéknak.
Ha azonban több gépjármű is szerepel a képen és nem egyértelmű, hogy melyiket követte a sebességmérő, akkor tegyen írásbeli észrevételt és az ügyszámra hivatkozva kérje a határozat felülvizsgálatát.
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu