Röviden – Peugeot 308 2022 és 308 SW | |
---|---|
Mi ez? | Harmadik generáció a Peugeot 308-ból, a márka alsó középkategóriás autójából ötajtós és kombi karosszériával, benzines és dízelmotorral, illetve konnektorról tölthető akkus benzines hibriddel, 180 és 225 lóerős rendszerteljesítménnyel. |
Mit tud? | Nagyon jó a dízelmotorja, kívül-belül vonzóan, de nem túlzottan extravagáns, és a plug-in hibrid reálisat ígér az elektromos hatótávval. |
Mibe kerül? | Nincs még árlista, januártól kapható az ötajtós, márciustól a kombi. Az ötajtós célára 7 millió Ft körüli a 110 lóerős Active Pack alapverzióval és nagyságrendileg 13,5 millió Ft a 180 lóerős, zöld rendszámos hibridé. |
Kinek jó? | Nem unalmas, kicsit merész, de jól használható családi vagy céges autót keresőknek. |
Vannak autók, amelyek kvalitásaik alapján rászolgálnának a sikerre, mégsem sikerül befutniuk. Az előző Peugeot 308 a 2014-es Év Autója cím elnyerésével jól indult, igényes belső terével, széles motorválasztékával és kulturált működésével szerintem többet érdemelt volna annál az 1,3 millió darabnál, amit nagyjából nyolc év alatt sikerült eladni belőle a Peugeot-nak.
Magyarországon végképp nem volt kapós a T9 kódjelű modell, amit csak részben magyaráz, hogy a közvetlen befecskendezéses benzines turbómotorokkal az itthoni üzemanyagminták elemzése után a gyár egy ideig nem szállította hazánkba az autót a rossz minőségű 95-ös miatt. Utóda másképp, bátrabb formával próbál hódítani.
Külső
Jóval hosszabb, két centivel alacsonyabb és sokkal öntudatosabb autó lett a 308-as Peugeot a modellváltással. 11 centiméterrel, 4367 milliméteresre nyúlt, szélessége 1852, magassága teli tanknál a benzines és a dízelmotorral 1444, konnektoros hibridként 1441 mm. A tengelytáv 2675 mm.
A hosszabb karosszériával a motorházfedél közelebb került a vízszinteshez, a szélvédőoszlop döntése viszont erősebb lett. Ettől az autónak bevallottan németesebbek az arányai, ami nem meglepő, hiszen az új Opel Astra is ezt a technikát és vázstruktúrát örökli, ami meghatározza a valószínűleg közös szélvédő ívét. Módosított arányaival, az első és a hátsó sárvédők izomkötegszerű kidomborításával az új Peugeot 308 jóval magabiztosabb autónak mutatja magát, mint elődje.
Először a 308-on látjuk az új emblémát, a címerpajzsba foglalt oroszlánt. Kiviteltől függően háromféle hűtőmaszk van, a vízszintes mintázat mindig az emblémapajzsból indul ki, vagy oda mutat. A márkaként idén 210 éves Peugeot a Mercedes-Benz után a második legrégebbi ma is működő autógyártó, 1889 óta gyárt autókat.
Sugárzik belőle az az öntudat, ami nélkül a Peugeot hiába igyekezne a tömeggyártók felső karéjába bekerülni, ahol a Volkswagen a mérce. Nem véletlen, hogy a márka új fejlesztésű autóinak jó ideje a kategórián belül a Volkswagen jelenti a referenciapontot, a 308 esetében a Golf. A francia márka fejlesztői még a VII-es Golffal dolgoztak, mert a mostani Golf csak a munka legutolsó fázisában lépett piacra.
26,9 centivel hosszabb a januárban bevezetendő ötajtóst nagyjából két hónappal követő kombi. Az új Peugeot 308 SW 4636 mm hosszú, tengelytávja is nőtt 5,7 centit, azaz 2732 mm-es. A magasságuk és a szélességük azonos, az ötajtós 140 mm-es hasmagasságánál a kombié plug in-hibrid hajtáslánccal 3, benzinessel és dízellel 5 mm-rel nagyobb. Az ötajtós alaktényezője 0,28, a kombiét pontosabban közölte a gyár, az SW-é 0,277.
Belső tér
55 mm-t nőtt a tengelytáv, ami nagyrészt megoldotta az előd egyik fő hibáját, az ötajtós modellben túl szűk lábteret. Az ajtónyílás elég szűk, de a térkínálat megjavult. A háttámla kimélyítése további centikkel növeli a lábteret, egy magas ember úgy tud beülni magának beállított ülés mögé (ha nem fekszik a vezetőülésben), hogy a térde nem ér az üléstámlához.
10” az érintőképernyő képátlója, képe feltűnően szép rajzú, ami a tolatókamera képére is igaz. A gombok megnyomására fürgén reagál, csak a funkciók betöltését megelőző animációk visznek el pár tizedet, de érezhető, hogy az elődnél komolyabb hardver van mögötte.
Már az Active pack alapverzióban is digitális a műszeregység. A GT-ben térhatású a fentről vetített kijelző, de ez a funkció elvileg kikapcsolható, ha valakit zavar. Eddig is jó volt a 308 minőségérzete, amit a harmadik generáció is megad. Szépek a szövetburkolatok és a műanyagokat is a szebbek közül válogatták össze. A méretes váltógomb az Opelekére hasonlít, a közepes pontossággal mozgó váltó is.
Érdekes a műszerfal felső karéjában végigfutó rácsozás, amit talán a B8-as Passat ihletett. A rácssornak csak egy része légrostély, de a látvány egységes. Felszereltségtől függően az első ülések között is lehet két levegőkilépő a hátsó utastér hatékonyabb légkondicionálásához.
Hasznos funkció, hogy a menüsorban a navigáció gombja felülírható egy fontos címmel és a légkondicionálás ikonja helyére rögzíthető a preferált hőmérséklet. Így a leggyakrabban használt funkciók közvetlenül elérhetők, nem kell a menübe belépni ahhoz, hogy navigáljon haza. A hangvezérlés működött, legalábbis a fázom szóra tényleg feljebb vette a hőmérsékletet, ha ezt el tudjuk rebegni a főbb idegen nyelvek egyikén.
A konnektorról tölthető akkus hibridben az akkucsomag elvesz némi helyet a csomagtérből, emiatt a belső égésű motoros 308 kombik 609-1634 literje helyett 548-1547 literes a hibridek csomagtartója. A nem hibrid ötajtósé 412-1323 liter, a Hybrid 180 és a Hybrid 225 csomagtartója 361-1273 literes.
Technika
Szinte egyszerre mutatja be a Stellantis csoport három márkája a maga kompakt autóját közös technikával: a DS 4, az Opel Astra L és az új Peugeot 308 is az EMP2 moduláris padlólemezt használja. A három önálló autó a majdnem azonos technikával jó példa az értelmes márkapolitikára. A Peugeot új padlólemezről ír a sajtóanyagban, de ez inkább továbbfejlesztést jelenthet, nem alapjaiban új technikát.
Bizonyos fejlesztéseket a 308 nem kap meg, így a kamerás útfelület-elemzés és a felfedezett úthibák tompítására felkészülő, adaptív lengéscsillapítás ugyanúgy a DS 4 kiváltsága, mint az 508-ból ismert éjjellátó-berendezés. A masszázsfunkció a 308-hoz is rendelhető.
Minden 308 elsőkerék-hajtású. Összkerékhajtás nincs, se belső égésű motorral, se a hibridben villanymotorral hajtott hátsó kerekekkel. Elöl és hátul is LED-es a fényszóró. Az eco LED-nek hívott lámpában nincs adaptív funkció, a mátrix LED-es fényszóró aktívan kitakarja a fénykévéből a távfénnyel zavart közlekedőket.
Benzinesből az 1,2 literes turbós háromhengeres 110 és 130 lóerővel választható, a hatfokozatú kézi váltó mindkettőhöz, a nyolcfokozatú automata csak az utóbbihoz választható. Forgatónyomatékuk 205, illetve 230 Nm, egyformán 1750-es percenkénti fordulatszámon.
Az erősebbikkel 9,6 a kézi váltós és 9,7 mp az automata gyorsulási ideje 0-100-ra és 210 km/óránál van vége a gyorsulásnak. A hibridek közül a 180 lóerős rendszerteljesítményű csak 0,1 másodperccel lassabb 100-ig, mint a 225 lóerős, idejük 7,6, illetve 7,5 mp. A végsebességben nagyobb a különbség: 225 helyett 235 km/óra.
Dízelből egyféle van, a 130 lóerős 1,5 BlueHDi, a hatos kézi váltóval és a nyolcgangos automatikussal is egyformán 300 Nm forgatónyomatékot ad le. Előbbi esetben 4,3, utóbbiban 4,5 l/100 km a fogyasztása a WLTP-ciklusban. A gyorsulás váltótól függően 10,7-10,9 mp, a végsebesség egyformán 207 km/óra.
Új modell a konnektoros hibrid, amiből kétféle van, 180 vagy 225 lóerős rendszerteljesítménnyel. Az elektromos oldal a 110 lóerős, 320 Nm nyomatékú, állandó mágnesű szinkronmotorral azonos, az 1598 köbcentis benzines 150 vagy 180 lóerős lehet, 250 Nm forgatónyomatékkal. A konnektoros hibridek is a nyolcfokozatú Aisin-automatát kapják a japán beszállítótól.
A hátsó kerekek közé beépített lítiumion-akku kapacitása 12,4 kilowattóra. A BMW elavult megoldásával szemben a konnektoros hibrid 308 nincs 3,7 kW-os váltóáramú töltésre kárhoztatva. Kár, hogy csak extraként, de az akkumulátor 7,4 kW-tal is tölthető, amivel két órán belülire mérsékelhető a teljes töltés időigénye. A 180 lóerős rendszerteljesítményű hibrid elektromos hatótávja a WLTP-mérés szerint 60 km, a 225 lóerősé 59 km, a kombiké is ugyanennyi.
Japán és koreai autók fenntartását sokszor megdrágítja a gumiméret, mert nem a leggyakoribb, a legszélesebb kínálatot és a legkedvezőbb árakat garantáló méretek valók az autóra. A 308 jó ebben, 205/55 R16, 225/45 R17 és 225/40 R18-as lehet a gyári kerékszett. A futómű elöl MacPherson konstrukció, hátul csatolt hosszlengőkaros.
A legkönnyebb benzines Peugeot 308 1254 kg-ot nyom, a súlygyarapodás az autó méretnövekedéséből fakad. A dízelek súlya 1340 kg-ról indul, a zöld rendszámos hibrid pedig legalább 1603 kilós az ötajtósból és 1659 vagy 1687 kilós a kombiból. A tank 52 literes, a konnektoros hibridé csak 40.
Család, munka és 70 év
Ha a kombik fő kritériumaként az utastérrel egy légterű csomagtartót vesszük, akkor a Peugeot első kombija az 1930-as évek végétől a 202-ből készült, de a márka inkább a 203-astól számítja kombi autóinak történetét. A magyarban ez a szó a német Kombinationskraftwagen kifejezés átvételéből eredhet, tehát többcélú személygépkocsit jelöl. A célok, a használati módok kombinálhatósága, az autó sokoldalúsága az idén 70 éve, 203 Commercial (kereskedelmi) és 203 Familiale (családi) verzióban megjelenő Peugeot 203 kombira is áll.
2780 mm-es, a sima 203-hoz képest 200 mm-rel megnyújtott tengelytávjuk közös volt, de előbbi egy puritánabb kivitelű, áruszállításban jeleskedő modell, utóbbi a három sorba rendezett hat üléssel és az igényesebb utastérrel nyújtott többet nála.
A 204-ből, majd a 204 nyújtott tengelytávjára épített 304-ből és különösen a Pininfarina-karosszériás 404-ből is készült sikeres kombi, de a csúcspontot talán az 504 Break és az 505 Break jelentette, 2900 mm tengelytávval, akár három sorban 7-8 üléssel, de pompakocsiként (halottasautó), szervizautóként, mesteremberek társaként és mentőautóként is szolgáltak. A Dangel emelt hasmagasságú, kapcsolható 4×4-es verziói különösen emlékezetesek. Bár terv készült rá, a felső kategóriába pozicionált 604-ből mégsem született sorozatgyártású kombi, ahogy a 605 és a 607 is csak lépcsőshátúként létezett.
2001-ben már a Vezess is írt a kombi Peugeot-k új nemzedékéről a 307 alapjain. A 307 Break (franciásan ejtve brek, nem brék) ötüléses kompakt kombi volt az egyszerűbbik kivitelben, a 307 SW pedig három üléssoros kombiként helyettesítette az egyterűt abban az időben, amikor a kompakt egyterűek gyártását a PSA csoporton belül a Citroën kapta.
Később a 206-ból, majd a 207-ből is megszületett az SW, utóbbiból terepjárós optikai kiegészítőkkel feldobott 207 SW Outdoor is létezett. A 308 SW felmenőinek története kereken 70 évre vezethető vissza.
Vezetés
Beülve az első, ami feltűnt, az egészen hatalmas ülésállítási tartomány. Az üléshelyzet pont jó, kellően mélyre engedhető. A kipróbált benzinesben Eco és Normal üzemmód volt, a konnektoros hibridben Sport is választható. Ez azért gond, mert jó lenne a kormányrásegítést akár egy egyéni üzemmódban visszavenni, de erre a modellek zömében lehetőség sincs. A Sport állásban beinduló hanggenerátor viszont kikapcsolható a menüből, ha valakit idegesítene.
Elvittük egy körre a konnektoros hibridet, amely 54 villanymotorral megtehető km-t ígért induláskor. A 40 km-es próbakör után 12 km volt a jelzett hatótáv, ami igazán jó annak tudatában, hogy a Tengeri Alpokban mentünk, sok kaptatóval és egészséges sebességgel.
225 lóerőhöz képest a hibrid gyorsulása nem volt lehengerlő. Jól megy, de az 1,6 tonna megfogja a 360 Nm nyomatékú, 225 lóerős hajtásrendszert. Az integrált villanymotor kényelmesen elviszi az autót akár 110-130 közötti sebességgel is, érzéssel nyomva a gázt a hibrid üzemmódot használva sincs szükség a benzines beindulására a sebesség fokozásához.
A másik két üzemmód a tisztán elektromos, amit legnagyobbrészt használtam, illetve a sport. Ha van hol tölteni, a plug in-hibrid jól működik villanyautóként a mindennapokban, a benzinesre csak 40-50 km-nél hosszabb utakon lesz szükség.
Legtöbbször itthon sem férünk hozzá az alapmodellekhez, a nemzetközi sajtóbemutatókról végképp száműzik őket. A Peugeot viszont meg merte mutatni az Active Pack kivitelű ötajtóst a 110 lóerős benzinessel és kézi váltóval.
Az alapverzió sokkal többet elmond a kocsiról, mint a hátbarátságát AGR-minősítéssel igazoló, motorosan négy irányba állítható deréktámaszos hibrid 225 lóerős rendszerteljesítménnyel és Focal audiorendszerrel.
Az alapkivitelű 308 halk, kényelmesen futó autó. Finoman működik és nem érezni gyengének. A turbós benzinesnek 2000 alatti fordulatszámon is van elég nyomatéka, autópályán maradhat hatodikban a váltó. Az országúti és autópályán megtett tesztút végén 6,0 l/100 km fogyasztást írt ki a fedélzeti számítógép.
Tetszett a csekély fordulókör is. A legkisebb, 16-os kerékszettel az új Peugeot 308-as 10,51 m átmérőjű körön megfordul járdaszigetek között. A 18-as kerekeken vezetett 130 lóerős kombit kézi váltóval próbáltuk ki.
130 lóerő az 1,2-es benzinesből a maximum a tisztán benzines hajtásláncok közül, nagyobb teljesítményt csak konnektoros hibridben kapni az új Peugeot 308-tól. Ismerve a 140-180 lóerő között is elérhető benzines konkurenseket, a gyár ezzel eldobott egy esélyt. Az erősebbik sorhármason érezni, hogy három henger kiegyensúlyozó-tengellyel sem tudja a soros négyhengeres benzinesek finom működését megadni.
230 Nm nyomatéka és teljesítménye is kényelmesen elég a hatalmas csomagterű, növelt teherbírású kombiként is kulturáltan rugózó autóhoz. A 308 SW remek utazóautó lehet, de saját magamnak a négyhengeres, az 5008-ban és az 508-ban is fantasztikus erő-fogyasztás aránnyal működő dízelmotorral venném meg, a 130 lóerős 1,5 BlueHDi-vel.
Költségek
Magyarországon várhatóan 2022 januárjában kezdődik az ötajtós és márciusban a Station Wagon rövidítéseként SW-nek hívott kombi értékesítése. Az árlista novemberre lesz kész, egyelőre annyit tudunk, hogy az ötajtós Peugeot 308 tervezett alapára 7 millió forint körül lehet.
Ez az 1,2-es turbós benzines célára 110 lóerővel és Active Pack felszereltséggel. Ha valaki nem igényli a többe kerülő modellek érintőképernyőjét, akkor rendel hozzá tolatókamerát meg ülésfűtést és kap egy jól használható autót. A konnektorról tölthető akkus hibridek közül a Hybrid 180 célára 13,5 millió Ft. A zöld rendszámos hibridből nincs Active Pack, ott az Allure szint a belépő. A kombik felára várhatóan 350 000 Ft.
Minden motor elérhető lesz a forgalmazás indításától, ideértve a hibrideket is. De a chiphiány miatt most elég bizonytalan, hogy milyen gyorsan ér ide egy gyártásból megrendelt autó szülőhelyéről, az elzászi Mulhouse-ból.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|