Röviden – Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic
Mi ez? A Mercedes harmadik generációs, négyajtós coupé-limuzinjának frissített változata, sorhatos motorral és minden földi jóval megpakolva
Mit tud? Méltóságteljesen, fölényesen suhanni, eközben keveset fogyasztani és mindenkit lenyűgözni
Mibe kerül? A CLS 400 d 4Matic alapára 26,4 millió, a durván felextrázott tesztautó 42,4 millió forintba kerül
Kinek jó? Akik nem akarnak akkor sem lemondani a 4 ajtóról, ha a coupé formát kedvelik és piszok sok pénzük van

Szépségről vitázni nem érdemes, hiszen kinek mi tetszik, de amikor lépten nyomon olyan emberekkel találkozol, akik hosszan bámulják, fotózzák és átintegetnek a másik autóból, akkor leszögezhetjük, hogy a Mercedes CLS jó eséllyel a legszebb autó, amely jelenleg kapható a német gyártónál. Így vagyok ezzel én is, talán még soha nem tetszett ennyire Mercedes és ezért hajlandó voltam megbocsátani a kényes dolgokat, amelyek vajazókéssel lettek feláldozva a dizájn oltárán.

Rég fotóztam már ilyen lelkesen autót, rövid kapcsolatunkról pedig most mesélek.

Senki nem hitte el, hogy ez az autó dízel 1

Külső

A Mercedes CLS-t a német gyártó az E-osztály és az S-osztály közé pozícionálta amikor 2004-ben bemutatták az első generációt. Nem változott ez a 2018-as, harmadik generációs modell esetében sem, amely most kapott ráncfelvarrást. Ez az első CLS amelynek a szállítható személyek számánál „5” van írva a forgalmijába, eddig négy személy szállítására volt alkalmas az előző két generáció. Mindez tök jól hangzik, de ne gondoljuk, hogy valóban elfér 3 felnőtt a hátsó üléseken, hacsak nem extrém kistermetűek.

A 2004-es formaterv leginkább az autó faránál köszön vissza, de az orrát is hasonló képpen próbálja a földbe túrni, mint egy űrdisznó, csak már kicsit szögletesebb a dizájn. A frissített CLS kizárólag AMG-csomaggal kapható, amelyhez nem csak a sportos lökhárítók és különböző díszbetétek tartoznak, hanem a csomagtérfedélre helyezett szárnyacska is, ami legalább olyan jól áll neki, mint John Wicknek az öltönyfelső, fényeslépő. A krómkeretes, kamukipufogó viszont százasszög a szembe. Vigasztaljuk azzal magunkat, hogy ez is a formaterv része, amely szinte tökéletes. Például ahogy a hátsó lámpatestek belesimulnak a karszéria elemekbe, és ha még végig is simítja őket az ember, na attól vigyázzba vágják magukat a szőrszálak a karon. És a duplán domborodó gépháztető is durván beindítja a kémiát, a keret nélküli ablakokról pedig inkább ne is beszéljünk.

Senki nem hitte el, hogy ez az autó dízel 67

Miért kell erőltetni a kamu kipufogónyílásokat?

A tengelytáv pár milliméter híján 3 méter, ami azt jelenti, hogy itt bizony lesz elég lábtér akkor is, ha a vezetőülésben egy 180-190 centis sofőr tartózkodik. És van is elég hely, a lábnak mindenképp, derék felett azonban már szűkebb a helyzet, de semmiképp nem mondható kényelmetlennek. Ez egy négyajtós kupé, na, ennyi belefér.

Belső

Ez gyakorlatilag egy szűkített E-osztály, a fejtér elöl-hátul lényegesen kevesebb. Az első ülést nem lehetett annyira alacsonyra állítani, hogy a baseballsapkám ne karcolja a tetőkárpitot. Az 520 literes csomagtér nehezen pakolható, ruhakoszolósan hozzáférhető. Amit fejtérben elvesz a formaterv, azt a Mercedes CLS busásan visszaadja minőségérzetben és a piszok kényelmes ülésekben. Beülve a barna bőrkárpit kifogástalan tapintása, a magas felbontású kijelzők, a rusztikus fa díszbetét, a minimalista dizájn és a Burmester hifi hangzása olyan érzést kölcsönöz, mint amikor belépsz egy luxuslakásba. Minden a helyén van, szívesen leélnéd itt hátralévő életed, de megtippelni sem mered, hogy vajon mennyibe kerülhet. Na tippelni itt nem kell, elárulom, hogy a tesztautó ára több mint 42 millió forint, ennyi pénzért már bizony egy luxuslakást is lehet vásárolni, nemhogy autót.

A központi érintőkijelző és a kormány mögötti kijelző is szupergyorsan működik, nincs megakadás, nincs eltévedés a menükben, átlátható és logikus, mintha a Mercedes tényleg komolyan vette volna, hogy olyan rendszert készítsen, amelyet a lehető leggyorsabban megtanul használni a tulajdonos. Ami viszont hatalmas lábonlövés, az a navigáció. Több alkalommal bevitt a málnásba, a csúcs az volt, amikor egy kisebb patakon akart átküldeni, ahol csak mezőgazdasági gépek jártak. Na ott mondtam búcsút örökre a gyári GPS-nek és maradtam a telefonom tükrözésénél.

Senki nem hitte el, hogy ez az autó dízel 68

A kormányra is tapintásérzékeny gombok kerültek, amelyeket sokka kényelmetlenebb használni, mint a ráncfelvarrás előtti modellben a mikrokapcsoló tekerőket.

A szellőztethető, fűthető masszázsülések a legjobbak, amelyeket eddig autóban tapasztaltam, a menetdinamikus oldaltámasz és hasonló paróságok pedig tényleg képesek meggyőzni az embert arról, hogy igen, a Mercedes az a gyártó, aki valóban azt akarja, hogy az autózás a lehető legjobb élményt nyújtsa utasnak, vezetőnek egyaránt.

Technika

A háromliteres, hathengeres motor benzineseket megszégyenítő módon jár, kiegyensúlyozottan, szinte nesztelenül. De ha odalépünk neki, vagy kicsit túráztatjuk, a hangja olyan, mint a háttérbasszus egy minőségi minimál mixben (például ebben). Doromból, mint egy oroszlán.

Az OM656 kódjelű motor teljesítménye 330 lóerő, nyomatéka iszonyat: 700 Nm, amely már 1200-as percenkénti fordulattól rendelkezése áll, egészen 3200-ig. Ez a Mercedes eddigi legerősebb dízelmotorja, amelyet nem árt megbecsülni, ugyanis a környezetvédelmi normák miatt ilyet aligha vásárolhatunk a jövőben, ha egyáltalán lesz még dízelmotor a piacon. A dupla turbófeltöltéssel működő alumínium blokkban acél dugattyúk „csúszkálnak” a Nanoslide nevű, megmunkált hengerfalon. A töltőnyomást terheléstől függően egy kisebb, változó geometriájú és egy nagyobb, fix állásszögű turbófeltöltő biztosítja. A hengerfejben változó szelepvezérlés működik, amely speciális EGR-szelepen keresztül a turbók elé vagy mögé juttatja a kilépő forró gázt, terheléstől függően. 

A motorhoz 9 sebességes, automataváltó csatlakozik, amelyről le sem tagadhatná a Mercedes, hogy hosszú, autópályás etapokra hangolta, ugyanis 170-180 km/órás tempónál (szigorúan a német autópályán próbálva) alig mutat 2000-et a fordulatszámmérő. Országúti előzgetés közben sokszor túl agresszívan vált vissza, még akkor is, ha nem Sport fokozatban közlekedünk. De legalább pillanatok alatt le lehet tudni egy előzést…

Senki nem hitte el, hogy ez az autó dízel 69

A 330 lóerős, sorhatos dízelmotor rendesen kitölti a motorteret.

Az autót 360 fokban figyeli az intelligens kamerákkal felszerelt rendszer, amely nem csak a parkolásnál jön jól, hogy a közel 2 tonnás, 5 méteres luxuskupét ügyesen manőverezzük be egy szűkebb helyre is, de mögöttünk, előttünk, mellettünk lévő forgalmat, sávokat is figyeli és riaszt, sípol, kormányt rezget vagy éppen fékez, ha úgy érzi, nagy a baj. Vezetéstámogató rendszerekből mindenképp érdemes kiemelni a kiterjesztett valóság névre keresztelt navigációt, amely Need for Speed-szerű élményt varázsol a kijelzőre, oly módon, hogy az élő kameraképen a térben helyezi el az irányt mutató nyilakat, mikor egy kereszteződéshez közelítünk. A piros lámpákat figyelő rendszer egy másik nagyon hasznos dolog, amely kivetíti nekünk a lámpák élő képet, ha túlságosan alájuk álunk. De inkább mutatom.

Senki nem hitte el, hogy ez az autó dízel 70

Természetesen van itt sávtartó automatika, távolágtartó tempomat, automatikus sávváltás, holttérfigyelő, táblafelismerő plusz az apró. A CLS azonban nem tűri félautomata üzemmódban a záróvonal megközelítését. Ha nagyon ráengednénk a kocsit a fehér csíkra, határozott lassítással és visszakormányzással korrigál az elektronika.

Senki nem hitte el, hogy ez az autó dízel 71

A tesztautóban nem az alapáras LED-es fényszóró, hanem a közel 600 ezer forintos felárért kérhető MultiBeam mátrix-LED-rendszer szórta a fotonokat. Elképesztően jó ez a cucc, túlzás nélkül állítom, hogy felkapcsolt távolságinál nappali világosság támadt a kocsi előtt éjszaka. Ha pedig utolértem valakit vagy jött valaki szembe, villámgyorsan változott a vetítéskép – mindig láttam mindent, és sosem zavartam senkit.

Vezetés

A CLS 400 d úgy siklik az úton, mint ladik* a vízen, amelyhez nagyban hozzájárul a légrugós, több fokozatban állítható felfüggesztés, az utastérben pedig senki meg nem mondja, hogy dízel üzemű autóban ül. Bárkivel találkoztam – vagy vittem egy kört az autóval -, nem akarta elhinni, hogy a benzinkúton bizony a fekete pisztolyt kell leakasztani a tankoláskor.

A 20 colos, /35-ös abroncsok rossz minőségű aszfalton sajnos képesek megölni a feláras légrúgós rendszer kínálta plusz kényelmet, akkor is, ha Comfort módban közlekedünk. Ezek az abroncsok nem Magyarországra valók, nagyon jól néznek ki a sokküllős felnivel, de egy kevésbé peres abronccsal, egy számmal kisebb felnivel sem szólna meg minket a szomszéd.

Senki nem hitte el, hogy ez az autó dízel 72

Az éjszaka fényei is jól állnak a CLS-nek

A kormányzás szinte semmilyen visszajelzést nem ad, hiába a Sport vagy a Sport+ mód, de nem is érdekel senkit, ugyanis az 4Matic összkerékhajtás olyan stabilitást ad az autónak, hogy nagyon nehéz elbizonytalanítani még tempósabb kanyarvételnél is. Elég annyit tudni, hogy melyik irányba kell fordítani a kormányt, az autó pedig befordul. Főleg akkor, ha Sport módban, feszes futóműbeállítás mellet próbálunk kicsit tesizni a CLS-sel. Ami halkan jegyzem meg, annyira nem is áll jól az autónak. Nem az a hivalkodó típus, már attól elhiszi mindenki, hogy tudna ő gyors kört menni a Hungaroringen, ha csupán ránéz, vagy meglátja a hűtött, piszok vastag AMG féktárcsákat, semmit nem kell bizonyítania.

Ha pedig véletlenül egy szénné tuningolt Civic, vagy egy füstokádó, okosított dízel Passat melléd áll a pirosnál és bepróbálkozik, akkor úgy teszel mint a klasszikus Quimbi számban: engeded, hagy menjen, mert tudod, esélye nem lenne.

Senki nem hitte el, hogy ez az autó dízel 73

Úgynevezett utastérvilágítás.

A bő ezer kilométer alatt a fogyasztás nem hazudtolta meg a gyár által megadott értkét (7,4 liter/100 km). 7,3 litert számoltam, de biztos vagyok benne, hogy ha akartam volna, könnyedén kezdődött volna hatossal ez a szám.

Költségek

Mint már említettem, a Mercedes CLS 400 d 4Matic alapára 26,4 millió forint, a tesztautó pedig 42,4 millióba kerül. Lássunk néhány igen drága extrát, amely felturbózta az alapárat:

  • Smaragdzöld metálfényezés: 604 000 Ft
  • Sienna-barna nappa kárpit: 250 000 Ft
  • Akusztika komfort zaj- és hőszigetelő csomag: 382 000 Ft
  • 20 colos AMG-felnik: 312 000 Ft
  • Energizáló csomag: 1 922 000 Ft
  • Air-Balance csomag: 1 207 000 Ft
  • Vezetői segédrendszerek: 687 000 Ft
  • Légrugós felfüggesztés: 659 000 Ft

Hát persze, hogy ez egy méregdrága autó, de ahhoz képest, hogy látványban, és teljesítményben sem nagyon van konkurenciája, ez teljesen érthető.

Senki nem hitte el, hogy ez az autó dízel 74

A Mercedes-Benz CLS 400d 4Matic vetélytársai – Listaár, forint
Mercedes CLS 400 d 4Matic (330LE) 26 417 323 Ft
Audi A7 Sportback 50 TDI quattro (286LE) 23 689 110 Ft
640d xDrive Gran Turismo (340LE) 24 269 999 Ft
Lexus ES 300h LUXURY (218LE) 22 420 000 Ft

Értékelés

Ha az S-osztály nem a mi világunk, de szeretnénk kitűnni a tucat E-osztályok tömegéből és a cél az, hogy valami igazán különleges autóval jelenjünk meg, amiről már messziről ordít az árcédula, akkor a CLS az, ami ennek a célnak maximálisan megfelel. Ez az az autó, amelyben valóban mérlegre lehet tenni a boldogságot, és ki is akasztja azt.

* Ladik: kisebb, lapos fenekű vízi jármű, egy-két személy szállítására alkalmas, folyón vagy tavon használt csónak.

Mellette – Ellene
 
  • Gyönyörű forma
  • Sorhatos dízelmotor
  • Minden…
 
  • Hirtelen semmi nem jut eszembe
Hány pontosra értékelnéd a Mercedes CLS dízelváltozatát?
átlag
8.63
szavazat
813
Hány pontosra értékelnéd a Mercedes CLS dízelváltozatát?