Használt autó: Toyota Yaris (P1) 1,5 TS, 2001-2005 | |
---|---|
Mi ez? | Sportváltozat az első generációs Toyota Yarisból 3 vagy 5 ajtóval, ötfokozatú kézi váltóval, 106 lóerős benzines szívómotorral. Modellfrissítés 2003-ban. |
Melyik motor jó bele? | Kizárt a mellényúlás, mert csak az 1497 köbcentis 1NZ-FE négyhengeressel készült, de az tökéletes a 930-950 kilóról induló autóhoz. |
Mennyibe kerül? |
Változó az ársáv, a cikk írásakor épp 600 ezer és 1,5 millió Ft közöttiek a kínálati árak. Nagyon kevés használt Tovota Yaris 1,5 TS van eladó. |
Mi van helyette? | Elsősorban a 2006 utáni Renault Twingo RS, de ez jóval drágább. Hasonló autó a FIAT Panda 100 HP, komolyabb gép a 2008 előtti, 2,0 literes Ford Fiesta ST, de olajfogyasztási gondokkal. Élményben ellenfél a Citroën Saxo 1,6 VTS, de annak tragikus a passzív biztonsága. Puhább alternatíva lehet a K12-es Nissan Micra 160SR. |
Van valami ezekben a kicsi, könnyű, hangos és pofátlan dolgokra képes sportmodellekben az A112 Abarth-tól a Twingo RS-en át a mai Fiesta ST-ig, amivel bearanyozzák az életedet. Ennek a kategóriának az egyik ékköve az első generációs Toyota Yaris 1,5 TS, amely úgy tud megbízható, a tologatható hátsó üléssel és a temérdek rakodóhellyel kiválóan használható, tartós technikájú és villámgyorsan leparkolható kisautó lenni, hogy ezek az erényei országúton eszedbe sem jutnak. Mert ad valami mást is.
106 lóerő, de világítasz benne!
Valamikor a nem túl távoli jövőben a Vezess Értékbecslőben látni fogtok egy használtautó-átvizsgálási videót erről a Toyota Yaris 1,5 TS-ről. Egy napig volt nálam, de az első 20 kilométeren annyira magával ragadott, hogy azóta nagyon komolyan gondolkodom benne. Addig kell egyet megcsípni, amíg el nem fogynak, vagy aránytalanul meg nem drágulnak ezek is.
Ha nektek már fent van a radaron, akkor a lehetséges buktatók miatt, ha nincs, akkor azért érdemes elolvasnotok a cikket, hogy lássátok, miért nem élet az élet Toyota Yaris TS nélkül és mennyire közel lehet 1-1,5 millió Ft közötti árával.
Ákos, aki ezt a kék csodát megcsípte, 290 000 kilométerrel vásárolta az autót, valamivel egymillió Ft alatti összegért, de nem ezekkel a felnikkel, a hátsó TTE-szárny nélkül és a gyári szívórendszerrel. Amikor meglátta, hogy az autó soha nem volt lezúzva és nemcsak a küszöb rozsdamentes, de az alváz és a futómű is, azonnal megvette a Németországból behozott autót.
Aztán lőtt mellé egy korrodált küszöbű, kint csak nagy ráfordítással javítható és levizsgáztatható Toyota Yaris 1,5 TS-t egy nyugatról hazalátogató honfitársunktól. Egyrészt az is ilyen szép kék és 200 ezret vakon megér egy működő Yaris TS, még akkor is, ha abból már nem bontható ki a gyári sebességváltó.
Sem az utastéren, sem a technikán nem látszik a 333 000 km
Azóta 333 000 kilométeren áll a számláló, lerobbanásról szó sem volt, a motornak továbbra sincs láncnyúlásra utaló, kerregő hangja még reggeli hidegindításkor sem és motorolajból is csak keveset éget el. Pedig Ákos odafigyel rá, hogy meleg olajjal a szívó oldalon változó vezérlés átálljon a nagy fordulatszámú állásba és éljen, pörögjön a motor majdnem 7000-ig, ahol letilt.
Ez egy 2001-es Toyota Yaris TS, japán gyártásból. Nemhogy ESP nincs benne, de kipörgésgátló sem. Az akaratos motor eső után a fehér betonon hármasban is kipörgeti a kerekeket.
Talán a motortéri meleg helyett a jobb első kerék elől, hidegebb levegőt beengedő direktszűrő teszi, de a motor egy gyöngyszem. Pedig az 1NZ-FE kódjelű négyhengeres paraméterei nem ígérnek ennyi jót: 1497 köbcentis, 106 lóerős hatezres percenkénti fordulatszámon és 143 Nm a nyomatékmaximuma 4200-on.
De az üresen 930-950 kilós autó nagyon akarja a menést, és vehemensen, élvezetesen gyorsul. A 100 megvan 9,0 mp alatt, utána német autópályák sebességkorlátozástól mentes szakaszain kifektethető a mutató a 200-ig érő skálán. Ez fontos hangulati elem, mert ugyanaz a 190 km/óra így sokkal nagyobb kalandnak hat.
8 literrel már kívül vagy a civilizált világon
Pont annyi, 1:10,5-höz a sűrítési viszonya, mint a 2NZ-FE kódjelű ezerhármas Yarisoké. A viszonylag magas kompressziónak is szerepe lehet abban, hogy ez a motor széttaposva sem eszik 8 liter felett 100-on. A tulaj sosem számolja a fogyasztást, a Vezess tesztjén 7,5 literes átlagot mértünk, pedig 2002-ben fiatalok voltunk és (még) jobban nyomtuk a gázt. A Toyota Yaris 1,5 TS átlaga a Spritmonitoron 7,02 l/100 km.
2002-es tesztünk szerint 3,07-et fordul a kormánykerék ütközéstől-ütközésig. A Yaris TS kormányzása közvetlen, kicsit ideges is az autó, de ez múlhat a gumikon is. A gyáritól eltérő besajtolási mélység (ET-szám) miatt a kerekek kiérnek a sárvédőívek síkjába, így sokkal jobb az autó kiállása, mint a gyári kerékszettel, pedig a 185/55 R15 gumiméret nem változott.
Nem változott a csak le-fel állítható kormány, a túl magas üléshelyzet, a rövid ülőlap és az elsőre idétlenül hosszúnak ható váltóbot sem, amivel azonban gyorsan és pontosan lehet betépni a következő fokozatot az ötből.
Érezni az autó oldalirányú billenéseiből, hogy a következő szervizmunka a négy lengéscsillapító cseréje lesz. A tulajdonos már kinézte a Koni sport lengéscsillapítókat, anyagárban 160-170 ezer forint lesz a négy, autószerelőként a cserét megoldja ő.
600 ezertől 1,5 millió forintig
A cikk megjelenésekor 600 ezer és 1,5 millió Ft között szórnak használtan az első generációs Toyota Yaris TS-ek árai és összesen kilenc darab eladó használt Toyota Yaris TS-t ad ki a kereső. Az ötajtós még ezen belül is ritka, a 2003-as modellfrissítés utáni úgyszintén. Az árakat nem az évjárat mozgatja, az óraállásnak több a jelentősége.
Van köztük 410 000 kilométeres autó szemre is csálé fényezésű elemekkel és vezetett szervizkönyvvel hirdetett ötajtós is. A maximum 1,5 milliós összeg nem nagy pénz ahhoz képest, hogy egyszerre vehetünk egy praktikus, takarékos, hosszú élettartamú kiskocsit és egy élményautót.
Figyelj a váltóra és a küszöbre!
Budakeszin a Toyota Mayer szakemberei három fő tanáccsal láttak el, amikor egy saját Yaris TS-ről ábrándozva érdeklődtem tőlük a típusról. Tehát: 1,2-1,3 millió forint alatt legyek nagyon óvatos; feküdjek alá és ne vegyek meg az idom alatt rozsdásodó küszöbű autót, és főleg arra figyeljek a próbaúton, hogy milyen a váltó. Mert ha búg, akkor érdemes otthagyni az autót és másikat keresni a sajnos igen szűk választékból, vagy várni türelemmel. A váltóhibás használt Toyota Yaris TS-ek egy részét a Yaris Versóból bontott váltó teszi üzemképessé.
Bár abban is ez az 1,5 literes motor van, de ott a sebességváltó áttételezése hosszabb, ami sokat elvesz az autó élvezeti értékéből. Tehát a Versók váltója kényszermegoldás, de lustább gyorsulással még mindig több örömötök lehet így az autóban, mint egy kupac mozgásképtelen fémként a kert sarkában.
Van, ami drága lesz
Sok mindenből nincs utángyártott alkatrész és amiből csak gyári Toyota van, az esetenként igen húzós lehet és vagy aránytalanul sokba kerülhet az autó piaci értékéhez képest. Jó hír, hogy a sportmodellre is érvényesek a márkaszervizek kedvezményes szervizcsomagjai, és még jobb hír, hogy az árak hasonlóak, mint a gyengébb motorokkal.
Yaris 1,3 VVT-i | Yaris TS 1,5 VVT-i | |
Kuplungcsere | 149 900 Ft-tól | 151 700 Ft-tól |
Hátsó kipufogódob cseréje | 41 100 Ft-tól | 74 700 Ft-tól |
Első fékbetétek és féktárcsák cseréje | 68 400 Ft-tól | 78 200 Ft-tól |
Első lengéscsillapítók cseréje | 82 600 Ft-tól | 105 000 Ft |
Vízpumpacsere | 36 700 Ft-tól | 48 800 Ft |
Közepes szerviz* | 49 100 Ft-tól | 51 000 Ft |
Nagyobb szerviz ** | 66 700 Ft-tól | 68 600 Ft |
*Motorolaj- (5W30) és olajszűrőcsere, fékfolyadék csere, pollenszűrőcsere, karbantartási munkadíj
**Motorolaj- (5W30) és olajszűrőcsere, levegőszűrő-csere, pollenszűrőcsere, gyújtógyertyák cseréje, fékfolyadékcsere, karbantartási munkadíj
Márkaszervizben, gyári alkatrészekkel és munkadíjjal. Forrás: Toyota 4+ Szervizprogram
A gyári alkatrészek drágasága relatív. Ha valamit egyszer kell csak cserélni 300-400-500 ezer kilométerenként, akkor a drága az olcsó, ha elég sokáig megtartasz egy autót. Kifizetni mégsem könnyű őket.
Egy jó cimborámnak van Yaris TS-e, tőle tudom, hogy a csomagtérajtó gázteleszkópja nem ugyanolyan, mint a gyengébb modelleké. A cikkhez fotózott autóban is fáradni látszik, de valószínűleg egy szettben 10-16 000 forintos utángyártott fogja pótolni, nem a gyári, mert az 41 910 forintba kerül. Mármint darabja. Egy jobb külső féltengelycsukló gyári alkatrészként 185 000 forintos tétel.
Tartós a vezérműlánc
Mivel a láncos vezérlés szakszerű cseréje már alkatrészárban is nagy érvágás, létfontosságú a megfelelő olaj használata és a periódusában véletlenül sem túlhúzott olajcsereciklus. Ez gyakorlatilag 5W30-as motorolajat és 10, maximum 15 ezer kilométeres intervallumot jelent az autó előélete során. A rendkívül tartós láncos vezérlés élettartama is nagyban múlik az olajcseréken, tisztességes karbantartással csak a 300-400 ezer kilométeren túli autókkal merülhet fel a lánccsere.
Nem elég új láncot venni, szükség lesz a vezetősín, a feszítősín, a láncfeszítő patron cseréjére. Mivel a lánccal együtt kophatnak a vezérműkerekek, nem kéne az új lánccal összerakni a régi fogaskoszorút. A két vezérműkerék közül a szívó oldali változó, jó nagy tétel és a márkásabb utángyártotthoz annyira közel van a valódi, minőségi gyári alkatrész, hogy biztosan nem vennék belőle mást, csak gyári Toyotát. Ugyanez igaz a vezérlés többi elemére, egy idén 20 éve bemutatott autóhoz addig kell megvenni az igazoltan tartós gyári alkatrészeket, amíg még kaphatók.
Vezérléscsere gyári alkatrészekkel
Vezérműlánc: 61 600
Vezetősín: 23 600
Feszítősín: 17 500
Hidraulikus feszítő: 20 900
Szívóoldali vezérműkerék (VVT-i kerék v. okoskerék) 117 600
Kipufogó oldali lánckerék: 23 900
Bruttó forintárak. Forrás: Toyota-márkaszervizek
Utángyártott alkatrészek ára
Vezérműlánc: 46 800 (Febi), 63 000 (Dayco)
Vezérműlánckészlet: 109 000 Ft (vezérműlánc, láncfeszítő és a két sín, INA)
Szívó oldali VVT-i kerék: 66 500-104 500
Kuplungtárcsa és kuplungszerkezet (nyomólap): 80 500 (Aisin)
Külső féltengelycsukló-készlet: 29 300 (SKF)
Első lengéscsillapító: 20 400 – 29 900 (KYB-Kayaba)
Első lengéscsillapító 43 200-57 500 (Koni)
Hátsó lengéscsillapító: 52 100 (Koni)
Bruttó forintárak. Forrás: saját gyűjtés autóalkatrész-webáruházakból
Értékelés
Ár/élmény/megbízhatóság arányával kimagaslik a használt sportmodellek közül a Toyota Yaris 1,5 TS. Harapós motorja, pontos váltója, praktikus belső tere, kis fogyasztása és életerős, tartós technikája mind vonzóvá teszi. De csak annak tudatában szeressetek bele, hogy van, ami sokba kerül hozzá, elsősorban a sebességváltó. Vadító hangulata miatt én sem váltam jobb emberré a TS-ben töltött nappal, de boldogabbá egészen biztosan.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|