Miután a Modulo M168D csuklós története vakvágányra futott, úgy tűnt, hogy sokáig nem lesz csuklós busza a hazai busziparnak. Aztán jött a buszgyártásban idehaza már nagy tapasztalattal rendelkező Credobus és bemutatta az Econell 18 Nextet, amely meglehetősen vidám és optimista jószág, hiszen sárga színben bújt elő.
Az autóbuszt állami támogatás nélkül, teljes egészében saját forrásból fejlesztette ki a Kravtex-Kühne Csoport, amely az 51. Autóbusz Szakértői Tanácskozáson rántotta le a leplet a 18.170 mm hosszú, M3/II kategóriás, részben alacsony padlós autóbuszról. A jármű fejlesztését Szombath Imre főkonstruktőr, a Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. kutatás-fejlesztési vezérigazgató-helyettese vezette, a dizájnja pedig ahhoz a Tóth János köthető, aki korábban a látványos megjelenésű NABI Siriust is megálmodta.
Az Econell 18 Next megalkotásánál a tervezők szakítottak a 22,5 colos kerékméretű buszok szerkezeti kötöttségeivel. Ennek köszönhetően egy olyan busz született meg, amely kis méretű kerékjáratokkal, alacsony dobogókkal rendelkezik. A kisebb, 19,5 colos kerekek mindhárom tengelynél történő alkalmazása jelentős súlycsökkentést eredményezett a normál kerekű buszokhoz képest. A jármű saját tömege ugyanis a szokásos 17-18 tonna helyett mindössze 14 tonna. A legalább 3 tonnával alacsonyabb saját tömeg és az ebből következő alacsonyabb fogyasztás miatt új Econell 18 Next kategóriája legkedvezőbb üzemanyag-felhasználású és legalacsonyabb fajlagos CO2-kibocsátású dízel csuklós busza lehet. A gyártó szerint a modell 15 százalékkal fogyaszt kevesebbet a versenytársak hasonló kvalitású modelljeihez képest, ami évente 10 ezer kilogrammos szén-dioxid-megtakarítást jelent buszonként.
A tömegcsökkentés és downsizing az európai buszgyártók egyik meghatározó fejlesztési iránya. Többek között cseh, holland és lengyel gyártók is folyamatosan bővítik 19,5 colos kerekekkel szerelt autóbuszaik választékát. Ugyanakkor a Credobus az első, amely a megfelelő főegységek – például a Rába-komponensek felhasználásával, a Kühne által gyártott „B” futómű – birtokában meg tudta építeni ezt a lényegesen könnyebb csuklós buszt.
Izgalmas formaterv
Az Econell 18 Next kontrasztos-geometrikus designja különleges esztétikai élményt nyújt. A homlok- és hátfalon megjelenő, karakteres X-motívum összhangban van az új generációra utaló Next típusjelzéssel. A sarkok hangsúlyozása, és a kontrasztos fényezés mellett az új megjelenés tovább örökít olyan jellegzetes formai megoldásokat, mint a három részre tagolt sisaklemez, vagy a logót magába foglaló, sokak által képletesen csak „bajusznak” nevezett díszítő elem. Újdonság a busz oldalának felső részére szerelt burkolatrendszer és a magasított csuklóharmonika. Az integrált tetőkialakítás a klímaegységeket és a vészkijáratokat eltakarva egyöntetűnek láttatja a busz felső síkját. A jövőben megjelenő elektromos hajtású Credobus modelleken a nagyfeszültségű rendszer komponenseit is hasonló megoldás fogja takarni.
A súlycsökkentéshez hozzájárult az alapoktól újragondolt vázszerkezet. Az autóbusz ugyanakkor megfelel az ENSZ EGB R66.02 szerinti (M3/II. osztályú), legszigorúbb szerkezeti szilárdsági előírásoknak. A családelvű fejlesztésnek köszönhetően az autóbusz 3 ajtós elővárosi, illetve 3 és akár 4 ajtós városi változatban is készülhet. A most bemutatott autóbusz a harmadik ajtó utáni első üléssorig alacsony padlós, onnantól fogva két lépcsőt kell leküzdeniük az utasoknak, ha a hátsó traktusban kívánnak utazni. A jármű a Kravtex szerint 25 százalékkal több ülőhellyel rendelkezik, így fedélzetén 56 ülés beépítése vált lehetségessé. A mintegy 70 állóhellyel számolva az Econell 18 összkapacitása eléri a 127 főt (járművezetővel együtt számolva). Az utasok kényelmét és biztonságát USB-töltők, ultraszéles utasinformációs monitorok, full LED világítás és antivirális klíma szolgálja, amely csökkenti a koronavírussal való megfertőződés kockázatát.
Az autóbusz hajtásáról a farba épített, 6.728 köbcentiméteres, 320 lóerős (235 kW) Fiat Powertrain Technologies (FPT) dízelmotor gondoskodik, amely már az Euro VIe emissziós normákat teljesíti. Az erőforráshoz ZF gyártmányú EcoLife2 automata váltó csatlakozik. Az Econell 18 Next az első magyar autóbusz, amely teljesen digitális műszeregységgel rendelkezik. A sofőr munkáját emellett olyan fejlesztések segítik, mint az elektronikus, automatikusan működő rögzítőfék, az esőérzékelős ablaktörlők, valamint az automatikusan aktiválódó külső világítás.
Az új magyar csuklós busz magas hazai hozzáadott értékkel készült, ennek köszönhetően közel száz hazai beszállítónak ad munkát. A sebességváltó a ZF egri gyárából, az A-605 típusú A-tengely, valamint az A-309-es C-tengely a Rába győri gyárából, az utasajtók a Metál 99-től, a síküvegek az OROSházaGLAS-tól, a szélvédők a Hirschlertől, a műanyag padlóburkolatok pedig a Graboplasttól érkeznek.
Az újdonság gyártása hagyományosan a cégcsoport két telephelyén történik: Mosonmagyaróváron a festett-fényezett vázszerkezet és a fém alkatrészek szettjei készülnek, Győrben pedig az összeépítés és készre szerelés zajlik. A Credobus évente 300 autóbuszt gyárt és számításai szerint évente 150-200 csuklós busz cseréjével biztosítható lenne a hazai közforgalmú járműállomány szinten tartása. A cég úgy számol, hogy nemcsak itthon, hanem a környező országokban is lehet piaca a Credobus Econell 18 Next típusú csuklós busznak.
A modell szóló változata várhatóan 2022 második felében mutatkozik be Econell 12 Next néven.