Az Atlanti-óceán túloldalán folytatódik a Forma-1, elsőként az Amerikai Nagydíjjal a három, magyar idő szerint este rendezett futam közül. A texasi Austinban található Circuit of the Americas versenypályán már meg is tartották az első szabadedzést.
A 60 perces gyakorláson senki nem vesztegette az időt: tavaly nem járt a mezőny az 5514 méter hosszú, 20 kanyarból álló versenypályán. A pilóták 26 fokos levegő és 30 fokos aszfalthőmérséklet mellett kezdhették meg az ismerkedést a már előre hepehupásnak jósolt aszfaltcsíkkal, mellyel kapcsolatban a hivatalos gumiszállító Pirellinek is voltak aggodalmai.
Mielőtt bárki is belelendült volna a gyakorlásba, máris meg kellett szakítani azt: Fernando Alonso még körbe sem tudott érni a pályán, amikor Alpine-ja felmondta a szolgálatot. A kék autóból megállása után jókora mennyiségű folyadék távozott.
Not a good start to the session for Fernando Alonso, his Alpine comes to a halt
He hitches a ride back to the garage 🛵#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/Z1SYsa4f1r
— Formula 1 (@F1) October 22, 2021
49 perce maradt a versenyzőknek körözni a piros zászló visszavonása után, azaz komoly hátrány nem ért senkit Alonso megállása miatt. Ennek ellenére mindenki sietett ki a bokszból a nyitás után. Sebastian Vettel és George Russell gyakorlása kissé másról szólt, mint a többieké: mind az Aston Martin, mind a Williams autójában dolgozó Mercedes-erőforrást cserélni kellett, melyért mindketten rajtbüntetést kaptak, azaz kisebb hangsúlyt kellett az időmérős teljesítményre fordítaniuk. A szabadedzés közben az is kiderült, hogy Valtteri Bottas Mercedesébe is új belső égésű motor kerül – idén már a hatodik a szabályokban foglalt három helyett – , ez öt rajthelyébe kerül majd a finn pilótának vasárnap.
Szokás szerint ezúttal is figyeltek a felügyelők a kanyarlevágásokkal és -kiszélesítésekkel szerzett előnyökre: a 9-es és a 19-es kanyarok voltak ebből a szempontból fontosak ezúttal. Mindkét balosban a kijárat kiszélesítését figyelték, aki nem maradt a pályán, annak elvették a köridejét.
A 9-es kanyar az első szektor egymásba fűződő fordulói közül az utolsó – az azt megelőző nyolc kanyar egyébként is nagy kihívást jelent a pilótáknak. Ezt megtapasztalta Charles Leclerc is, aki egy alkalommal elveszítette az irányítást itt Ferrarija felett. Az autó ép maradt, a félfordulatot és a hosszú csúszást csak a gumik bánták. A sárga zászlót egyszer a Haas orosz versenyzője, Nyikita Mazepin miatt is meg kellett lengetni.
Agora é oficial: SEXTOU
Mazepin rodou mais uma vez na temporada!#F1noBandSports #F1 #USGP pic.twitter.com/0t1VlFjdKj— BandSports (@bandsports) October 22, 2021
Alonso autója az edzés felére visszatért az Alpine garázsába, később pedig még a pályára is hajtott a spanyol. Visszatért a sisakkamera is, ezúttal a csapattárs Esteban Ocon szemszögéből nézhettük meg, mit lát egy F1-es pilóta az autóban ülve.
Essa câmera no capacete do Ocon!!! 🤩 pic.twitter.com/3aOYkayrT9
— mercedista 🤴🏾 (@44gianna) October 22, 2021
Raikkonen spin atıyor!#F1 #USAGP pic.twitter.com/7eImVXd3bP
— Motorsport.com Türkiye 🇹🇷 (@motorsportcomtr) October 22, 2021
Az edzés végén két említésre méltó esemény is volt. Perez koccant Mick Schumacherrel, de egyik autónak sem esett komolyabb baja, csak a Haas csúszott pár méterrel arrébb kanyarodás közben. Kimi Räikkönen pedig a trükkös 9-es kanyarba fordulva állt keresztbe az Alfa Romeóval.
Pérez e Mick 💥#USGP pic.twitter.com/xLpNKJlKcu
— Velocidade Alta (@velocialta) October 22, 2021
Ami az eredményeket illet, a Mercedes nyomasztó fölénnyel kezdett: Bottas 45 ezredmásodperccel csapattársa, Lewis Hamilton előtt végzett, de a harmadik Max Verstappen hátránya már közel egy másodperc volt a Red Bull-lal.
Őket a két Ferrari-versenyző követte Leclerc, Carlos Sainz sorrendben, közel másfél másodperces lemaradással. Pierre Gasly zárt hatodikként az AlphaTaurival, megelőzve a másik Red Bull-ban ülő Sergio Perezt, a mclarenes Lando Norrist, Antonio Giovinazzit (Alfa Romeo) és Ocont.
A hétvége a második szabadedzéssel folytatódik magyar idő szerint 22 órától.