A Red Bull-os Max Verstappen nyerte a Forma-1-es Amerikai Nagydíjat a mercedeses Lewis Hamilton és a csapattárs Sergio Perez előtt. A holland egy szinte láthatatlan, de kőkemény csatában tartotta éppen maga mögött a hétszeres világbajnokot, leintéskor csak egy másodperc voltuk kettejük közt a különbség.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️It’s LIGHTS OUT! 🤩
Hamilton into the lead!! It’s a dream start for the @MercedesAMGF1 driver 👏 #USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/zRyU8FcsEp
— Formula 1 (@F1) October 24, 2021
A rajtnál Hamilton átlépte az élről rajtoló Verstappent, Perez pedig óvatosan kerülgette a hollandot, nehogy véletlenül megelőzze. Ez sikerült is neki, innentől pedig eldőlt, hogy a győzelem a két bajnokaspiráns között dől majd el.
A Red Bull agresszív taktikával próbálta kimozgatni Hamiltonékat komfortzónájukból: mind Verstappen, mind Perez relatíve hamar, 10 kör után lecserélték kerekeiket, pár körrel később pedig Hamilton is követte őket.
LAP 10/56
Verstappen comes into the pits, the undercut comes into play 👀
It’s a very good stop by @redbullracing 👏#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/EEzatMRhMM
— Formula 1 (@F1) October 24, 2021
Verstappen innentől kezdve az élre állt, de a kemény gumikon Hamilton hamar elkezdte ledolgozni 6 másodperces hátrányát. Hogy a Mercedes nehogy alávágjon a Red Bullnak, Verstappen a 30. körben újra kereket cserélt, így 26 kört kellett megtennie egyetlen szett abronccsal. Hamiltonnak egyetlen esélye volt: elnyújtja a saját második cseréjét, így a végén a friss gumikkal „lendületből” támadhatja a bajnoki éllovast.
LAP 55/56
This is INTENSE 🤯
It is neck and neck between Hamilton and Verstappen, how will this play out?! #USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/Y1PJpVA7G8
— Formula 1 (@F1) October 24, 2021
Ez így is történt, de Verstappennél épp elég tartalék maradt, így a két pilóta egy láthatatlan csatát vívott egymással az első helyért az utolsó körökben. A holland maradt tehát az élen Hamilton előtt. Perez kényelmesen beautózott a harmadik helyen, ahogy Charles Leclerc is könnyű futam után negyedikként végzett a Ferrarival.
. @Charles_Leclerc post-race (P4) : „Great job guys! Great pace, very good pace!”
A happy Charles 🙌#USGP pic.twitter.com/3j1M7c4kE1
— tami. (@Vetteleclerc) October 24, 2021
Across the line! We take the chequered flag at COTA. 🏁
The team remain ahead of Ferrari in the Constructor Standings. The battle continues. ⚔️
🇦🇺 RIC P5
🇬🇧 NOR P8#USGP 🇺🇸 pic.twitter.com/kR1DaE7pOM— McLaren (@McLarenF1) October 24, 2021
Mögötte Daniel Ricciardo végzett a McLarennel, akit sokáig támadott Carlos Sainz a másik Ferrarival, ám végül a leintés előtt nem sokkal elment mellette a Mercedesszel a hatodik helyet megszerző Valtteri Bottas. Sainz így csak hetedik lett Lando Norris (McLaren), Cunoda Juki (AlphaTauri) és Sebastian Vettel (Aston Martin) előtt.
Nem ért célba az AlphaTaurival Pierre Gasly, valamint a két Alpine-pilóta, Esteban Ocon és Fernando Alonso. Utóbbi futama kalandos volt: összetűzésbe keveredett az Alfa Romeókkal a pályán, csapata pedig a stewardokkal, amikor arról vitáztak, hogy lehet-e pályán kívül előzni, vagy sem.
LAP 16/56
Alonso and Raikkonen have their elbows out!
Neither of the former world champions want to give an inch 😅#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/f22lXPodkA
— Formula 1 (@F1) October 24, 2021
Az egyéni bajnokság élén Verstappen növelte előnyét, 287,5 ponttal vezet a 275,5 pontos Hamilton előtt. Bottas maradt a harmadik helyen 185 ponttal, őt immár Perez követi 150 egységgel. Norris visszaesett az ötödik helyre 149 pontjával. A hatodik helyről Leclerc várhatja a folytatást 128 ponttal, Sainz 122,5 pontos. A konstruktőrök között a Mercedes-Red Bull állás 460,5-437,5 pont. A McLaren-Ferrari között zárult az olló a 3-4. helyen, 254-250,5 az arány ott a wokingi gárda javára.
A bajnokság két hét múlva a Mexikói Nagydíjjal folytatódik.
A futam részletes összefoglalója az alábbiakban olvasható.
Kissé felhős időben, 27 fokos levegő- és 37 fokos aszfalthőmérséklet mellett sorakoztak fel az autók a rajtrácsra a 2021-es szezon 17. Forma-1-es futamára, az Amerikai Nagydíjra.
Az első sorból a két bajnokaspriáns, Max Verstappen és Lewis Hamilton indulhatott a Red Bull-lal és a Mercedesszel. Mögöttük is ugyanez lett volna a sorminta Sergio Perezzel és Valtteri Bottasszal, de a finn autójában kicserélték a V6-os erőforrást, így öt hellyel hátrábbról, a kilencedik rajtkockából kezdhetett Austinban. Büntetéséből előnyt kovácsolt a két Ferrari (Charles Leclerc, Carlos Sainz), a két McLaren (Daniel Ricciardo, Lando Norris) és Pierre Gasly az AlphaTaurival. A legjobb tízbe még Gasly csapattársa, Cunoda Juki fért be.
Sebastian Vettel (Aston Martin), George Russell (Williams) és Fernando Alonso (Alpine) csak a mezőny végéről várhatták a piros lámpák kialvását, miután autóikban a komplett erőforrásrendszert kicserélték.
A mezőny többsége a közepes gumikon kezdte a futamot, a lágyakat csak Sainz és Cunoda választotta az induláshoz.
A Pirelli szerint a leggyorsabb stratégia száraz időben a két kiállásos taktika lehetett volna, közepes-kemény-kemény elosztásban, bokszkiállással a 12-17. és a 32-37. körök között. Hasonlóan gyorsnak gondolták a közepes-kemény-közepes változatot, cserével a 15-20. és a 38-44. kör környékén az 56 körös nagydíjon, de a lágy-kemény-kemény taktikát sem vetették el a 10-15. és 32-37. körök közötti váltással.
Gloves on and let’s go. We’ve got an entire field to overtake. #USGP #ElPlan pic.twitter.com/TEEnVIIHE9
— Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) October 24, 2021