Röviden – BMW M4 Cabrio | |
---|---|
Mi ez? | Ikonikus sportmodell a BMW kínálatából 510 lóerős soros hathengeres motorral, nyitható tetővel és most először összkerékhajtással. |
Mit tud? | 3,7 másodperc alatt 100-ra gyorsulni a szabad ég alatt sorhatos háttérzenével. |
Mibe kerül? | 33,8 millió forintról startol és rengeteget lehet rá költeni még. |
Kinek jó? | Minden sportautót szeretőnek és a kabriósoknak mindenképp. |
Mindig szerepelt kabrió a legkeményebb 3-asok és 4-esek kínálatában és ezt a hagyományt nem szakítja meg a gyártó. Kevés dolog áll jobban egy sportautónak, minthogy megszabadulhat a tetejétől. Így kapjuk meg a valódi hangokat és a sebesség érzete is megduplázódik. A második generációs M4 kabrióval autózva pedig szörnyen egyszerűnek tűnik 510 lóerő terelgetése, a fizika határai kitolódnak és hirtelen semmi nem fog érdekelni a világból, csak hogy legyen előtted még nagyon sok aszfalt.
Külső
Kevésbé nyers az M4 külseje, mint az M3-é. A kupénál és a kabriónál sem vették annyira élesre a hátsó sárvédők szélesítését, mint a szedánnál. Éppen ezért látványos fényezésre van szüksége az M4-nek, hogy feltűnő legyen, hogy ez valóban a legdurvább 4-es. A BMW-nél erre pedig ott az Individual színválaszték, amiben olyan extrém árnyalatokat találunk, mint a Velvet Orchid. Rózsaszín ennyire jól még egyetlen autónak sem állt.
A kabrió minden részletében megegyezik a kupéval, egy jelentős változtatást kivéve. A teteje elpakolható a csomagtartóba, persze teljesen automatán, egyetlen gomb megnyomásával. A tetőszerkezet 40%-kal könnyebb, mint a korábbi 4-es kabrióé. És ez nem azért van, mert vászonból lenne, az csak a külső borítás, alatta ugyanúgy panelekből áll, de valljuk be, a dizájnnak kellett az, hogy szövetet lásson a szemünk. 18 másodperc alatt tüntethető el akár 50 km/h-s sebességig is és 300 literes csomagtartót hagy, ha fönt van a tető, úgy 385-öt.
Belső
M4 kabrió nem lehet rosszul felszerelt, masszív luxus fogad minket ezekben a modellekben. Pláne akkor, ha világos árnyalatban rendelték a minőségi bőrkárpitot, ami a sportüléseket és az ajtókárpitokat borítja. Egy kabrió látványa mindig kedves a szemnek és benne ülve is egészen más az élmény. Mivel a fényt nem korlátozza semmi, a világos szürke, már-már fehér bőrkárpit gyönyörűen beragyogja az egész teret.
Kevésbé jut eszünkbe róla a sportosság, sokkal inkább egy kisebb jacht fedélzetére hasonlít, nem akarunk vele azonnal gyorsan menni, ezt a látványt ki kell élvezni. Hátul kicsit szűkebb a kabrió, mint a kupé, de lábaknak még ebben is jut hely, már nem olyan katasztrófa ott ülni, mint generációkkal korábban.
Az M4 kabrió szélvédelméről külön bepattintható háló gondoskodhat. Egyszerűbb megoldás, mint a kategóriatársak motorosan felhúzható hálója, de legalább hatékony és egy mozdulattal lecsukható. A sofőr számára legfontosabb kezelőszervek itt is M specifikusak. A teljes középső irányító pult és a kormány gombjai is, a két vörös kapcsolóra saját beállításainkat konfigurálhatjuk.
Tökéletesen beállítható a vezetési pozíció. Mélyre kerül az ülés, közel húzható a kormány, állítható az oldaltámaszok szűkössége és az ülőlap hossza is. Méretre is tökéletes az M4 belső, de sokat nőtt az évek során. Ebben még épp azt érezni, hogy nem ülünk nagy autóban, de már nincs messze egy 5-ös szélességétől az utastér.
Az új középkonzol legfontosabb elemei a váltókar melletti beállítás kapcsolók. Ezekkel jutunk el közvetlenül a menühöz, ahol a varázslat történik. Pár kattintás alatt teljesen megváltoztatható az autó karaktere. Több fokozatban állítható a motor, a váltó, a kormányzás, a fék és a futómű karakterisztikája, de még a kipufogóé is.
Technika
Egyelőre egyféle konfigurációban készül az M4 Cabrio, méghozzá Competition csomaggal a legdurvább kivitelben. Ebben 510 lóerős és 650 Nm nyomatékú az S58-as soros hathengeres benzinmotor. Két turbófeltöltővel lélegeztetik, főtengelye kovácsolt, könnyített alkatrész, de torziósan merevebb, mint a hagyományos motorokban használt.
Hűtést kap a motorba érkező levegő közvetlen a hengerek előtt, külön hűtik a hengerfejben, és külön a blokkban áramló hűtővizet is. A hengerfej kialakításához 3D nyomtatott öntőformát használnak a tökéletes formák és csatornák kialakításáért, a kipufogórendszer pedig három-három hengertől két külön csövön távozik. A katalizátorok után már 70 milliméter átmérőjű csöveket használtak és két külön álló dobot, amik elé kerültek az aktív szelepek.
Nyolcfokozatú hagyományos hidrodinamikus automata váltót kap, ami után egy osztómű is szerepel a kabrióban, mivel a Competition mindenképpen összkerékhajtású. A hajtásképlet alapvetően egyszerű, amíg nem csúsznak meg a hátsó kerekek, addig nem hajt elöl, de a legkisebb mértékű kipörgésre is első hajtással válaszol. Az M xDrive pedig ki is kapcsolható a menüből, ha akarjuk, csak hátsókerekesként is viselkedhet, de ilyenkor semmiféle menetstabilizálónk nem lesz.
Nem csak kabriósága miatt merevítették a karosszériát, az M4 alapvetően is több merevítést kap, mint a hagyományos 4-es. Mindkét tengely bekötési pontjait alumínium lemezekkel erősítik a küszöbök legmerevebb pontjaihoz és a hátsó bölcső is kap egy nagy trapéz merevítőt. Futóműve hátul többlengőkaros, féktárcsái 380 milliméter átmérőjűek elöl és hatdugattyús féknyergek harapnak rá.
Vezetés
Versenypályán derülhetne ki igazán, mire képes az M4 Competition kabrió. Mert ezzel a technikával már bátran róhatjuk a köröket, az elektronikusan vezérelt M differenciálmű sem fog elmelegedni, hűtőbordákkal látták el a házát. A technika bírná, mi viszont csak közúton hajthattuk meg egy rövid körön, és már így is rengeteg apróság derült ki róla.
Először is az, hogy az M4-nek nagyon jól áll, ha kabrió. Ezzel a világos utastérrel szinte fürdünk a luxusban, a tisztaságban, a fényben és a zajokban. Mindent tökéletesen hallunk, amit a motor leművel a domborodó géptető alatt. Halljuk a lefújószelep sóhajtásait, a 360 báros befecskendezés karcosságát és a motor öblös morajlását.
Így teljes a hangélmény a kipufogóktól is, nincs ami meggátolná a hangok bejutását. Az M4 kabrió már alapjáraton is hangos, rendesen bizsereg körülötte a levegő és jó ezt hallani a pirosnál állva nyitott tetővel és érezni, ahogy a mellkasunk is zsibbadni kezd tőle, még a levegőt is máshogy vesszük emiatt.
Érezni benne a sebességet, ami sosem árt egy sportautónál és olyan jó a szélvédelme, hogy még autópálya tempónál is bőven lehet beszélgetni az utassal. Persze csak ha bírunk a vérünkkel és nem lépjük át túlzottan a megengedett sebességet. Mert az M4 kabrió 3,7 másodperc alatt gyorsul fel 100-ra álló helyzetből és 250, felárért 280 km/h a végsebessége és azt is szemtelenül hamar eléri.
Országúton autózva szelíd, már-már túlságosan is kezes, jóval könnyebben kordában tartható, mint a hátsókerekes M4. Annyira semmi küzdelem nincs az irányításában, hogy meg is feledkezünk a sebességről. Mert a kijelzőre, vagy a head-up displayre pillantva magunk előtt közúton illetlen számokat láthatunk már ilyenkor is.
Lehetetlenül biztos a kanyarodása. 510 lóerő és 650 Nm már bántani tudja a tapasztalt sofőrt is, de nem az összkerekes M4-ben. Kis túlzással arra gyorsul irdatlan tempóval, amerre áll a kormány. És az országúti tempó kanyarban nevetségesen lassúnak tűnhet, a dupláját is elbírja tapadással és még akkor sem fogunk megizzadni a kormánya mögött. Pedig a súlya önmagában 1995 kiló, ami rengeteg egy sportautónál.
Passzol hozzá az összkerékhajtás, sokkal biztosabban vezethető közúton és jó ezt érezni. Ekkora erőnél már nem mindegy, hogy kordában tudjuk-e tartani és a legtöbb sofőr számára áldás lesz, hogy nem kell ellenkormányzásra készülnie. Persze, a lehetőség adott, a hajtás lekapcsolható és onnantól teljes mértékben a sofőrre hárul minden feladat.
Csodásan szól a hathengeres motor, hangos és zajos, karcos, ahogy túlszalad a 7000-en a fordulatszámmérő mutatója és a zsigereinkben érezzük a gépészet működését. Ritka, ha az M4 ennyit tud forogni, mert a motor nyomatéka már 2750-es fordulattól elérhető egészen 5500-ig, és ennyi bőven elég ahhoz, hogy másodpercek alatt eltűnjünk egy bonyolultabb kanyarkombinációból is.
Költségek
Mivel egyelőre csak a legélesebb kivitelben készül, így az indulóára is elég komoly. 33 852 000 forintnál startol és kis túlzással a világ összes pénze rákölthető. Az Individual fényezések között választhatunk 1 millió forint felettit is, van bőrkárpit 800 000 forint fölötti értékkel, kovácsolt felnire 320 000 forintot is költhetünk, és akkor még ott vannak az M Performance kiegészítők, amit csak a külsőségeken változtatnak.
A legmodernebb vezetéstámogató rendszereket is megkaphatja, kényelmi funkciókat, nyakfűtést, ülésszellőztetést, online kapcsolatos multimédiát, okostelefonos nyitást és indítást, lézerlámpákat és még rengeteg extrát, amit a BMW jelenleg kínálni tud. Az M xDrive viszont ennyiért már benne van, ahogy a szürke vászonborítású tető is.
A BMW M4 Cabrio és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
BMW M4 Competition M xDrive Cabrio (510 LE) | 33 852 000 |
Audi RS5 (450 LE) | 29 034 690 |
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (510 LE) | 25 840 000 |
Mercedes-AMG C 63 S Cabrio (510 LE) | 38 663 999 |
Értékelés
Túlmegy minden határon egy ilyen összkerekes M4 kabrió. Lehetetlen megmondani, mire lenne képes és mennyivel tudna bevenni egy kanyart. Tapadása rengeteg, vezetni nagyon könnyű és élményből töménytelen mennyiségű ömlik be a fejünk felett.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|