Bár Európában két éve a Flixbus tervezett üzemanyagcellás turistabuszt forgalomba állítani, úgy tűnik, hogy az ausztrálok hamarabb utazhatnak ilyen járművel. Az amerikai székhelyű, de ausztrál leányvállalattal is rendelkező Hyzon Motors ugyanis nemrég bemutatta legújabb távolsági modelljét, amelyet a kínai Bonluck Bus&Coach (BLK) vállalattal közösen fejlesztett ki.

A távol-keleti vállalat igazából az egyik legfontosabb részt, magát az autóbuszt tette bele ebbe a projektbe. Az alapot ugyanis az 53 férőhelyes, 12,3 méter hosszú Bonluck Senator R (JXK6126) típusú turistabusz jelentette, amely eredetileg Cummins ISL 360 típusú dízelmotorral készül. A modell teljes mértékben megfelel az ausztrál előírásoknak, ennek megfelelően jobbkormányos és bal oldalon vészkijárattal is rendelkezik. 

A nemrég bemutatott üzemanyagcellás változata nem pusztán demópéldány, azt ugyanis már egy ausztráliai megrendelő kérésére készítették el. Ennek köszönhetően már fel van vértezve azokkal a szokásos elemekkel, amelyek az országúti távolsági buszokra jellemzők, így például a vadrács, vagy éppen a szélvédő védelmét szolgáló biztonsági fémrács. A korábban elkészített prototípussal azonban 15 ezer kilométeres tartós tesztet hajtottak végre, amely körülbelül akkora távolságnak felel meg, mintha hétszer megtették volna a New York – Miami közötti utat az autóbusszal.

A perzselő hőséget is elviseli ez a hidrogénbusz 1

Egy feltöltéssel a busz 700 kilométert tud megtenni.

A zéró emissziós Hyzon turistabusz hajtásáról a kanadai-kínai közös fejlesztésű Dana/Prestolite TM4-es villanymotor gondoskodik, amely 469 lóerős (350 kW) csúcsteljesítmény leadására képes. A villanymotor a Horizon VLS-80 típusú 80 kW teljesítményű üzemanyagcellából, valamint a kínai fejlesztésű CATL akkumulátorokból nyeri a működéshez szükséges energiát. Az akkumulátorokat a jármű farában helyezték el, összkapacitásuk eléri a 100,3 kWh-ot. Természetesen a regeneratív fékezésből származó áramot is ezen akksik hivatottak eltárolni. A hidrogén szállítására alkalmas tartályokat a jármű jobb oldalán, közvetlenül a második tengely előtt, egy speciális védőkeretben helyezték el. Az autóbusz nyolc hidrogéntartállyal rendelkezik, amelyben összesen 26 kilogrammnyi hidrogén szállítható 350 bar nyomás alatt. 

A perzselő hőséget is elviseli ez a hidrogénbusz 2

A busz teljes egészében kínai fejlesztés.

Az autóbuszt teljes mértékben az ausztrál éghajlati viszonyoknak megfelelően tervezték, éppen ezért akár perzselő hőségben, 45-55 Celsius-fokos kánikulában is üzemképes. A rendelkezésre álló hatótáv nagyban függ attól, hogy milyen körülmények között használják, de egy feltöltéssel 400-700 kilométert tehet meg a hidrogéncellás távolsági busz.

A gyártó szerint ez az autóbusz nemcsak azért jobb a dízeleknél, mert nem bocsát ki káros anyagokat, hanem azért is, mert csendes működést biztosít. Az egyetlen hátrány, hogy a csomagtartó valamelyest kisebb lett, mert a hidrogéntartályok elvesznek némi kapacitást a padló alatti csomagtérből. A Hyzonnak jelenleg még további 9 ilyen hidrogéncellás turistabuszra van megrendelése, de a tervek szerint 2022-től már helyben szerelnék be a hajtásláncot.