Aktuális szakértői összeállításunkban a jogi kérdésre választ kereső és használt autóra vadászó olvasóink kerülnek porondra! Szakértőink megválaszoltak több érdekes olvasói felvetést. Ha neked is van kérdésed, írj nekünk!
BMW helyett a Ford is ugyanolyan jó lehet?
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor!
Hosszas gondolkodás után a családdal úgy döntöttünk, 13 év után lecserélnénk öregedő, jól felszerelt dízel kombinkat (e46) a gyülekező problémák miatt. Próbálva az észszerűség határán maradni, de mégis egy nagy, élvezhető autóra gondoltunk.
Egy mk4-es dízel Mondeóra. Azt már tudjuk különböző fórumokról, hogy a 2 ezres 140 lóerős, kézi váltós kimondottan megbízható. De az erősebb változatokról nem sikerült semmit megtudnunk. Például a 163 lóerős változatról, vagy a 2.2-es 200 lóerős motorról. Nem elsősorban azért érdekelnek, mert erősebb kocsira vágynék!
De sokszor a megkíméltebb, jobban felszerelt példányokban pont ilyen motorok vannak. Aggódom, hogy mivel erősebbek, talán jelentősen szervizigényesebbek, és mivel ritkábbak, nehezebben szervizelhetők. Gondolok itt az alkatrészellátásra, és a hozzáértésre. Van esetleg tapasztalatuk ezekről a motorokról?
A választ előre is köszönöm!
Üdv.: Ferenc
Szakértőnk válaszol
Kedves Ferenc!
A legészszerűbb választás valóban a 140 lóerős Mondeo Mk4 kézi váltóval. A 163 lóerős nagyjából ugyanaz a motor, tehát ezzel sem vállalnak nagyobb kockázatot. A 2,2-es 200 lóerős változat némileg bonyolultabb, de főleg iszákosabb. Amennyiben nem a teljesítmény fontos, én a 2,0-t választanám, bármelyik teljesítménnyel.
A 140 lóerős változatnak van még egy előnye: sokkal több bontott alkatrészt talál hozzá alacsonyabb áron, mint az erősebb verzióhoz. Ez azért fontos, mert a Fordnál van pár alkatrész, amit nem talál meg utángyártottban, viszont a márkaszerviz előszeretettel csavarozza össze 4 másik alkatrésszel és így, csomagban árulja őket jelentős áron.
Sok alkatrészt érdemes Peugeot/Citroen HDI motorhoz keresni, hiszen a két motor nagyon hasonló. Például a turbó utáni rövid gumicső nincs utángyártottban Fordhoz, a gyári csak 3 másik csővel van 70 000 forintért, viszont ha Hdi motorhoz kéri az autósboltban, ugyanaz a cső 3 000 forint.
Nincs megbízható dízel (benzines sem) tíz év körül, vagy az után. A legjobb, ha félretesz pár százezret a későbbi javításokra, így nem fog annyira fájni. Cserébe egy erős, nyomatékos, kulturált járású, takarékos erőművet kap, ami fogyasztásban bőven megspórolja a ráfordított összeget.
Bármelyik motoros Mondeót választja, javaslom, nézesse át szakemberrel vásárlás előtt.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Igénytelen autót, ami jobb, mint az öreg Swift
Olvasónk kérdez
Tisztelt Tibor!
Szeretnék öntől tanácsot kérni. Régi Suzuki Swiftemet szeretném lecserélni egy nagyobb autóra. Igazság szerint nincsenek túl nagy igényeim, összességében ami számítana nekem, hogy egy megbízható autót kapjak, aminek nincs az összes alkatrésze horror áron, és többet legyen nálam, mint a szervizben.
Ezen kívül egy szempont van még, hogy jól pakolható legyen az autó, ugyanis nyaralásra és horgászatra is elég nehézkes volt lemenni a Suzukival. A keret nagyjából 800.000 Ft (+ átírási költségek).
Nem zárkózom el sem a kombiktól, sem a terepjáróktól, sem az egyterűektől, ha úgy alakul. Eddig olvasottaim alapján 4 autó van a fejemben, amit láttam ennyiért a piacon.
– Skoda Fabia kombi
– Mazda 6 kombi
– Ford Focus II kombi
– Ford Focus C-max
Ön milyen autót tudna esetleg tanácsolni?
Tanácsát előre is köszönöm!
Szakértőnk válaszol
Kedves József!
800 000 forint költségvetésből vonjunk le 100 000-200 000 forintot az első szervizre és javításokra. Egy használható Fabia kijöhet ekkora összegből, de taszítóan fapados és a legtöbb rozsdásodik erősen. A Mazda 6-ok mind szétrohadtak. Amelyik nem, az nem 600 000.
Ford Focus II és C-max csak nagyon lepukkant van ennyi pénzért. Ilyen összegben és felhasználásra én leginkább egy Suzuki Ignisben, Ford Fiestában gondolkodnék. Amennyiben nagyobb kell, akkor mondjuk Golf 4.-ben, vagy Opel Astra G-ben esetleg.
Valójában ebben az árkategóriában és korban nem az a fontos, hogy milyen típust vásárol, hanem, hogy az adott példány milyen állapotban van.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Pénzt követel a biztosító a baleset után
Olvasónk kérdez
Tisztelt Cím!
Azzal a problémával fordulok Önökhöz, hogy tavaly decemberben az autómat meghúzták a forgalomban menet közben, és a károkozó biztosítója, most fél évvel később pénzt követel vissza tőlem. A baleset után a javítás rendben lezajlott, mivel az autó lízingelt, így a hivatalos márkaszervizt kértem fel az ügy intézésére. (Kia Wallis)
Mindent intéztek, én csak átadtam és felvettem a járművet, mikor elkészült. A biztosító indoka a követelés mögött, hogy a szóban forgó alkatrész nem sérülhetett meg a balesetben.
Jeleztem nekik, hogy tanúm is van rá, de tudtommal nem keresték fel sem őt, sem engem. Állításuk szerint kivizsgálták az esetet, de jegyzőkönyv az nincs (számomra ez elég fura).
A kérdésem az üggyel kapcsolatban annyi lenne, hogy így fél év távlatában, mikor a javítást ők engedélyezték, van-e joguk rajtam bármilyen tételt követelni? Ha nem, akkor mit kell tennem, hogy békén hagyjanak?
Válaszukat előre is köszönöm.
Szakértőnk válaszol
Tisztelt Levélíró!
Valóban visszásnak tűnik a biztosító utólagos igénye, jóllehet akár jogos is lehet. A kárfelmérés során rögzítették a sérült elemeket, erről kárfelvételi jegyzőkönyv és számos fotó készült. Össze kell vetni, hogy a javítási tételek között csak olyan szerepelt-e, ami a kárfelvételi jegyzőkönyben is azonosítható. Ha van olyan elem, amit a kárfelvételi jegyzőkönyv nem tartalmaz, akkor tisztázni kell, hogy ez véletlenül maradt ki vagy az a sérülés úgynevezett „máskár”.
Egyébként a biztosítónak kell lépnie Önnel szemben, ha kitart a visszakövetelés jogossága mellett. Ön azonban addig is panaszt tehet a követelés miatt, amit 30 napon belül a biztosító köteles megválaszolni. Ezt a választ Ön a Pénzügyi Békéltető Testület elé terjesztheti, ami egy aránylag gyors és költségkímélő vitarendezési fórum.
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu