A közel kilencmilliós népességű Nagy-London régióban októbertől már csak olyan 12 tonnánál nagyobb tömegű teherautók üzemeltethetők, amelyek rendelkeznek egy speciális biztonsági engedéllyel. Ez nem más, mint a Direct Vision Standard (DVS), vagyis a közvetlen látótér szabványnak történő megfelelés. Nagyon leegyszerűsítve ennek lényege, hogy minden teherautónak kell rendelkeznie valamilyen holttérfigyelő rendszerrel. A gyártókat pedig a csillagos értékelésekkel próbálják rávenni arra, hogy csökkentsék a teherautók holttereit például ajtóba épített ablakokkal, vagy eleve alacsony belépésű (LE) kabinokkal.
A DVS-engedélyt csak akkor lehet igényelni, ha a járműveket felszerelték olyan eszközökkel, amelyek csökkentik a sofőrök számára a holttereket. Az új közepes és nehéz teherbírású teherautók többségén már találunk ilyeneket, de az idősebb áruszállítóknál szükség lehet a megfelelő láthatóságot biztosító eszközök utólagos beépítésére. A londoni szabályozás előírja a radaros, vagy kamerás érzékelő rendszer meglétét a váltósofőr felőli oldalon, de ugyancsak követelmény az olyan figyelmeztető matricák megléte a teherautón, amelyek felhívják a veszélyeztetett úthasználók figyelmét a járművek holttereire.
Az, hogy ők így döntöttek, valamilyen szinten érthető, hiszen a statisztikák szerint a brit fővárosban a közlekedési balesetek áldozatainak száma kétszer olyan magas, mint az ország többi részén. Manchesterhez képest Londonban több mint 33%-kal magasabb a súlyos balesetet szenvedő kerékpárosok és gyalogosok aránya.
Több helyen kötelező lesz
A londoni szabályozás nem egyedi eset, más nagyvárosok is dolgoznak a közlekedésbiztonság javítását célzó jogszabályok és rendeletek bevezetésén. A brit főváros elég nagy hely ahhoz, hogy odafigyeljenek rá más nagyvárosok is. Emellett egyre több az igen veszélyeztetett, mikromobilitási eszköz a városokban (elektromos roller, bicikli), ezért dolgozni kell a balesetek csökkentésén.
Németországban és Ausztriában már erősen ajánlott a holttérfigyelő rendszerek használata, de 2020. július 1. óta az újonnan forgalomba helyezett kamionoknál már kötelezőek a holttérfigyelő rendszerek ezekben az országokban is. Európa többi országában várhatóan 2022 júliusától válik kötelezővé a holttérfigyelő vezetéstámogató rendszerek alkalmazása a teherautókban. Ha valakinek olyan teherautója van, ami nem az elmúlt 1-2 évben gördült le a gyártósorról, vagy nincs rajta ilyen rendszer, akkor érdemes ezeket utólag beszereltetni. Szerencsére manapság már elég nagy a választék az ilyen fejlesztésekből.
A Dometic PerfectView BVS 71000 kanyarodás segítő rendszer például két egységből, egy külső kamerából, valamint egy, a műszerfalra szerelhető 7 colos kijelzőből áll. A fülke oldalára telepíthető külső kamera lefedi a jármű melletti területet 6 méteres szélességben és 37 méteres hosszúságban, tehát a teljes szerelvény hosszát látja. Ennek ellenére a rendszer csak a mozgó objektumok, így a gyalogosok és a biciklisek esetén küld figyelmeztetést a sofőrnek, nem fog beriasztani a közlekedési lámpákra vagy a lámpaoszlopokra. Az infravörös érzékelőknek köszönhetően pedig éjjel-nappal kiváló nézetet biztosít a kamerája.
Ha elég a radar
Ha valaki nem szeretne kamerás holttérfigyelőt beszerelni, akkor maradhat az ultrahangos érzékelőknél is. A Dometic MagicWatch MWE 4104 holttér asszisztensnél például elegendő négy darab ultrahangos érzékelőt felszerelni a járműre az utasoldalon. A szenzorok automatikusan bekapcsolnak, amikor a jármű manőverezési sebességgel halad, a sofőr pedig kettős figyelmeztetést kap, ha bármi a közelébe kerül – a fülkében lévő háromszínű LED-es kijelző látható, a hangszóró pedig hallható riasztást bocsát ki.
Amennyiben valaki biztosra akar menni, akkor pluszban felszerelhet egy sarokkamerát is, amely a jármű előtti, a szélvédő alatti részt is megmutatja. Az ilyen gömbkamerák általában rugalmas rögzítési lehetőségekkel és strapabíró alumíniumházzal rendelkeznek és használatukhoz természetesen ugyanúgy szükség van egy 7 colos képernyőre, amelyet a műszerfal közelében kell elhelyezni.
Bár a tolatókamera még nem kötelező a teherautóknál Európában, az Egyesült Államokban már három éve el kell látni ilyenekkel a könnyű teherbírású teherautókat. Egy tolatókamera nagy segítség lehet akkor, ha egy sofőrnek naponta többször kell félpótkocsit cserélnie. Ilyen lehet például egy nagyobb építkezés, amikor a törmelékkel vagy sittel megrakott billentőplatós félpótokat kell elvontatni. Erre az esetre már számtalan utólag beszerelhető tolatókamera létezik. Az egyszerűbb változatok wifis kapcsolattal telepíthetők, vagyis ilyenkor csak egy külső kamerát kell feltenni a fülke hátuljára és annak képe megjeleníthető az okostelefonon.
De mi mégis inkább a monitorral társított változatot ajánlanánk, mert az okostelefont általában navigációhoz vesszük igénybe vezetés közben, másfelől pedig egy 7 colos monitor sokkal élesebb és tisztább képet ad, akár éjszaka is. Ez pedig nagy segítség, amikor rá kell tolatni a nyereggel egy félpótkocsira, hogy aztán csatlakoztatni tudjuk a szerelvényt. Manapság már nemcsak a klasszikus egy nyerges-félpót felálláshoz lehet tolatókamerát találni, hanem akár olyan konfigurációkhoz is, mint például a dolly pótkocsi, jellemzően hosszabb járműszerelvényeknél. Általában már a legtöbb gyártóhoz elérhető utángyártott kamerarendszer. A közepes teherbírásúakhoz a 145 fokos nézetet, a nehézkategóriás teherautókhoz pedig a 120 fokos nézetet biztosító színes képernyős kamerát érdemes választani.
Jól látható, hogy a nagyvárosok már egyre inkább elvárják a holttérfigyelő fejlesztések meglétét. Ezért aki gyakran jár nemzetközi fuvarra, annak érdemes beszereznie kamera, vagy radar alapú megoldást. Persze, előírások nélkül is hasznos egy ilyen rendszer, hiszen segít csökkenteni a balesetek esélyét.