Röviden – Mercedes-Benz EQS | |
---|---|
Mi ez? | A Mercedes elektromos EQ modellcsaládjának első elektromosnak készült darabja. Nem az S-osztály elektromos megfelelője, hanem az elektromos Mercedesek S-osztálya, ami akár 770 kilométeres hatótávolságra is képes. |
Mit tud? | Mercedeshez hű minőséget, utazási komfortot és villanyautók között magas hatótávolságot. |
Mibe kerül? | 36 749 000 forintnál indul az EQS 350, hátsó villanymotorral. |
Kinek jó? | Aki vágyik az újra, a jövőre, a Mercedes jövőjére és nem helyettesíteni akarja az S-osztályt. |
Pár éve még csak hangzatos tervnek tűnt a buborék formájú, luxus beltérrel megálmodott elektromos Mercedes. De a jövő megérkezett, a márka identitása átformált külsőbe csomagolva új életet kezd az EQS-sel, ami minden tekintetben a villanyautózás csúcsának tűnik. Már itt van Magyarországon is az új modell, ami radikálisan más, mégis hamisítatlanul Mercedes.
Külső
Fontos leszögezni, hogy az EQS nem az elektromos S-osztály megfelelője, a célközönség sem azonos. Bizonyos területeken elmarad tőle, viszont most ez az elektromos Mercedesek csúcsa, a villany Mercik S-osztálya. Egymás mellett szemlélve messze nincs meg az a patinája, tekintélye sem, mint a klasszikus S-nek. Karakterben marad el tőle nagyon messze és ezen a ponton realizálódik bennünk, hogy az EQS egy óriási ugrás, más értékek lesznek ezután fontosak. Bár az S is a legfrissebb limuzin most, közte és az EQS között óriási szakadék tátong.
Megdöbbentő, mennyire elhagyták az összes karakteres, meghatározó vonást. A sziluett tökéletesen semmilyen, a felületek nagyok, a lemez szépen hullámzik, de egyetlen határozott vonása sincs. Ezzel a folyami kavics formával elérték a 0.20-as légellenállási értéket, ami egyenesen fantasztikus és fontos is egy elektromos autó számára.
Méretében persze hozza az S-osztályt, 5216 milliméter hosszú, vagyis 3,7 centivel hosszabb az S-nél. 1926 mm széles és 1512 magas. A formaterv kisimultságához jól passzolnak az S-en bemutatott behúzódó kilincsek, amik megvilágítást is kaptak. Érdekes részleteket láthatunk a dizájnon, mert nincs például „motorháztető” elöl, a fedél nem nyitható, így bátran kihúzhatták egészen a kerékívekig. A bal első sárvédőn lévő kis ajtó az ablakmosó folyadék betöltésére szolgál.
Került egy szolid törés a csomagtérajtóra, ezen kívül viszont mindenhol nagyon sima a karosszéria. Ahogy a többi Mercedes-modellnél, úgy az EQS-nél is, az itt is látható AMG csomagos kivitelen más lökhárítók szerepelnek. Mókás, hogy krómlécből még az EQS-en is formáztak kipufogót, igaz, csak a körvonalát, de akkor is. Szintén az AMG kivitel kaphat csillagokkal teli maszkot az elejére és még a felnijeit is boríthatják csillagok, ez egyébként kimondottan érdekes részlet élőben.
Belső
Izgalmas bejutni a Mercedes-Benz EQS-be, mert egy plusz csomaggal az ajtók akár teljesen önműködőek is lehetnek. Ez azt jelenti, hogy az EQS-hez közeledve az ajtó kitárul előttünk, majd beülve a levegőben magunk előtti intéssel az ajtó motorosan becsukódik. Különös, mennyire autószerű a belső koncepciója, azzal együtt, hogy számos ponton nagyon is új megoldásokat alkalmaztak.
Kétféle műszerfal létezik hozzá, az alap olyan, mint az S-osztályé, csak a középkonzolra kerül kijelző és a műszeregységbe. Ebben az esetben az OLED kijelző pont ugyanaz, mint az S-osztályban, körülötte pedig változtatható a dísz berakás. Ha a teljes EQS-élményt szeretnénk, akkor az új koncepció szerint műszerfalat kell megrendelni hozzá.
Ebben az esetben három kijelző kerül a pultra, egy a műszeregység helyére (12,3 col), egy a középső részre (17,7 col) és egy az első utas elé is (12,3 col). Ezt egy darab egybefüggő üveg fedi és lenyűgözően mutat. Az OLED kijelzők képe tűéles, az MBUX rendszer jólesően gyorsan fut mindegyiken, egy akadást sem vettünk észre a menetpróbán, ami üdítően tud hatni.
A koncepció viszont elég sok kérdést vet fel, köztük a legfontosabb, hogy az utas saját kijelzője alig 20 centire van a középső óriási monitortól. A rajta elérhető funkciók az autó beállításain túl pontosan ugyanazok, vagyis a két kijelző egymás mellett éppen ugyanarra jó és éppen ugyanannyira lehet őket kényelmesen kezelni az utasülésből. Az utas még a sofőr ülésének beállításait is módosíthatja a kijelzőjéről, ami nekem egy kicsit furcsa, de lehet, hogy majd a célközönség utasa éppen erre fog vágyni.
Ehhez a műszerfalhoz más középkonzol is jár, a lebegő pult tetején szép nagy, akár nyílt pórusú faberakásos ajtó is helyet kaphat. A kivitelezés tökéletes, az illatok, az anyagok, a részletek gyönyörűek, pont olyan, amilyet egy Mercedestől elvárnánk. A tesztautó műszerfalának felső része és az ajtók felső éle valamilyen újrahasznosított anyagból készült, ennek tapintása és kinézete is elég magas minőséget érzékeltet.
A Burmester hifi csodásan szól az óriási kabinban, kihasználták az oldalablakokat is az akusztikához, elöl a magas hangsugárzókat kifordították az üvegek felé. Az utastér hátsó fele egészen hagyományosan autósan értékelhető. A pad széles, a lábtér óriási, kaphatunk ide is akár három kijelzőt, de maga a tér, ami döbbenetesen nagy minden irányban. Csomagtere 610 literes, és bár szeretik limuzinnak és kupénak is nevezni, a Mercedes-Benz EQS egy praktikus ötajtós, elképesztő mennyiségű csomagot nyelhet el a hátulja.
Technika
Ez az első elektromos modell, ami az MB.EA padlólemezre épül, amire a Mercedes jövőbeli elektromos autói is fognak. A padlólemez jelentős részét a 90, vagy 107,8 kWh-s akkumulátor foglalja el, ami önmagában 700 kilogrammot nyom. Az autó teljes súlya 2,4-2,6 tonna között mozog, az először próbált kétmotoros, nagy akkumulátoros verzió éppen 2,5 tonnát mutatna a mérlegen.
Többféle hajtáslánccal készült a Mercedes az EQS számára. Az EQS 350+ hátsókerék-hajtású, 292 lóerős elektromos motort kap, mellé 90 kWh-s akkumulátort. Az EQS 450+ 333 lóerős és 107,8 kWh-s akkumulátora van, az EQS 580 4MATIC pedig 523 lóerős, 855 Nm nyomatékra képes két elektromos motorból, szintén a nagyobb akkumulátorral szerelik. AMG-változat is érkezik jövőre 762 lóerővel, 3,4 másodperces 100-as sprintidővel és 250 km/h-s csúcssebességgel. Ahogy szokták mondani: a név kötelez!
Hatótávolságban a 450+ modell a bajnok, akár 770 kilométerre is eljuthat az akkumulátorában tárolt energiával. Ez WLTP érték, elméletben képes rá, ha minden körülmény adott, ha ennek 85-90%-át tudja a valóságban, már azzal is hozza egy hasonló benzines modell hatótávolságát is.
A 400 voltos rendszer akár 200 kW-os töltést is fel tud venni, amivel 15 perc alatt 300 kilométernyi hatótávolság tölthető bele. 11 kW-os otthoni oszlopról 10 óra, 22 kW-os köztériről 5 óra a teljes töltési idő. Az akkumulátor temperálásáról vízhűtés és hőcserélő rendszer is gondoskodik, hogy a teljesítményleadás és a töltés mindig ideális lehessen.
Dupla lengőkaros első és multilink hátsó futóművéhez szintszabályzós légrugózást kap, amellyel a karosszéria gombnyomásra süllyeszthető és emelhető is. Kormányzott a hátsó tengely is, amely alapesetben 5 fokban, felárért 10 fokban kormányozza a hátsó kerekeket. Ez utólag online is bővíthető, vagyis csak egy felhő alapú frissítésen múlik, hogy képes-e rá az EQS.
Fényszórótechnikában az EQS is megkapta a Digital Light egységeket. Ezekben két-két modul felel a világításért, az egyikben 82 LED, a másikban pedig egy 1,3 megapixeles vetítőgép dolgozik. Mindkettő távolsági fényként is működik, utóbbi felel a kitakargatásért, ami az autóiparban a legprecízebb rendszer jelenleg. Már a piktogramok és felfestések vetítése is engedélyezett, így képes előttünk az útra vetíteni információkat, jelzéseket, sőt, még az ideiglenes tereléseket is.
Vezetés
Azt gondolhatnánk, hogy a jövő Mercedesét már nem fogjuk vezetni, pedig ebben az autóban még minden arra ösztönöz. Hagyományos kormány van benne, egyszerű tükröket kapott, és jön a sportverzió is, ami valamennyire még a hedonizmust fogja szolgálni. De már az 580-as verzió is annyira erős és gyors, hogy rendesen van benne izgalom a 4,3 másodperces 100-as sprint alatt.
Éppen a bődületes erő és a tökéletes elszigeteltség miatt nagyon-nagyon nehéz érzékelni benne a sebességet. Végtelenül egyszerű vele túl gyorsan menni, de a 2,5 tonnát nem tünteti el, az első hosszabb hullámon érezzük, ahogy az autó libeg, nagyokat rugózik, hogy kimozogja a szinteltérést és a súlyát.
A viselkedése kevésbé harmonikus, mint arra számítanánk, egy S-osztály ennél valahogy szebben halad, de ez majd pontosabban kiderül egy hosszabb tesztút alatt. Zajkomfortban mindenképp elmarad egy S-től, az EQS gumijai elég hangosak, ami még a jó hangszigeteltségű utastérben is hallható. A zúgás minimális, de több, mint amit például a BMW iX-ben hallottunk.
A vezetési pozíció jól beállítható, de ahhoz, hogy a kormány mögötti kamerák lássák a szemeimet – itt főként a fáradtságfigyelő miatt –, az én stílusomhoz képest magasra kell állítani a kormányt. Máskülönben folyamatosan üzenetekkel bombáz, hogy állítsam be rendesen. Egy kicsit még furcsa az ergonómia, mert a műszerfal magasabbnak tűnik a kényelmesnél, előre a kilátás így szűkebb, mint az nekem pont jó lenne egy ekkora autóhoz.
Vezetéstámogató rendszereinek hardveres része már a harmadik szintű önvezetésre is képes lenne. Vagyis amint a szabályozások engedni fogják az autópályás teljes önvezetést, az EQS-ben egy online frissítés után működni fog. Az autón körben mindenhol szenzorok, radarok, érzékelők dolgoznak, többek között ezek figyelnek arra is, hogy az automata ajtónyitáskor ne essen kár az autóban.
Head-up kijelzőjének vetítési képe óriási, 77 colos képátlónak felelne meg, ha előttünk az úton ugyanez az információ egy kijelzőn jelenne meg. Kiterjesztett valóságú navigációs adatokkal segít a tájékozódásban, kiteszi az első kamera képét a kijelzőre, ha elsőként állunk a piros lámpánál, és esetleg valamiért nem látnánk fizikailag a lámpát.
Vezetésében még annyi élmény sincs, mint egy S-osztályéban. A finom mechanikai működést értékelni nem lehet, az EQS már a sofőr számára is csak egy tökéletesen kivitelezett, végtelenül kényelmes kabin, amiben a Mercedestől megszokott minőséget élvezheti.
Költségek
Egyelőre három teljesítményszinten érhető el a Mercedes-Benz EQS és ezeknek már hazai listaára is van. 36 749 000 forintnál kezdődik az EQS 350 292 lóerővel, 90 kWh-s akkumulátorral. A leghatékonyabb verzió, az EQS 450+ hátsókerék-hajtással és 107,8 kWh-s akkumulátorral, WLTP mérés szerint pedig 770 kilométeres hatótávolsággal. A legerősebb verzió, a kétmotoros EQS 580 4MATIC 49 965 000 forinttól elérhető a hazai piacon.
A Mercedes-Benz EQS és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mercedes-Benz EQS 350 (292 LE) | 36 749 000 |
BMW iX xDrive40 (326 LE) | 27 990 000 |
Audi e-tron 50 quattro (313 LE) | 26 271 220 |
Jaguar I-Pace EV400 (400 LE) | 26 490 000 |
Értékelés
Kivonták a mechanikai érdekességeket és fokozták a digitális rendszereket a Mercedes jövőképében. Az EQS erre nagyon jó példa, mert minden, amit értékelhetünk benne, az a kényelemről, vagy a digitalizációról szól. Az olyan értékek, mint a benzineseket meghazudtoló selymességgel járó dízelmotor, vagy a vajpuhán működő automata váltó, a bombabiztos összkerékhajtás, épp most vesznek el a múltban.