Öröknek tűnő igazság, hogy mindig minden drágul. Természetesen vannak kivételek, új, de a tömegtermelés felfutásával, vagy épp az elavulás miatt egyre kisebb keresletre számot tartó és így olcsóbbá váló technológiák, termékek, esetleg ideiglenesen túltermelt javak, de a drágulás különösen igaz mostanában az autókra, legyen szó akár új, akár használt darabokról.
Az elmúlt években a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt bevezetett modern, bonyolult műszaki megoldások, majd a koronavírus-járvány nyomán fellépő nyersanyag- és alkatrészhiányok miatt az új autók, majd a tőlük épp a drágulás miatt elforduló potenciális vevők átözönlése miatt – a keresletnövekedés által – a használt autók árai is komolyan emelkedtek az elmúlt időszakban.
Ezekről sokat olvashattunk már a közelmúltban, de alábbi cikkünkben egy tucatnyi konkrét modellen keresztül is megvizsgáljuk, mi is igaz ebből, mennyi az annyi, a magyar piacon autót kereső potenciális vásárló mennyit érzékel ebből.
Az alábbi 12 autó összeválogatásánál a piaci népszerűség, a méretkategóriák és a márkák sokszínűségét is figyelembe vettük. A használtpiaci számok összegyűjtésében a terület megkerülhetetlen óriása, a Használtautó.hu, az új árak tekintetében az autópiaci információgyűjtő és -szolgáltató JATO segítségére és adataira hagyatkoztunk.
A gyűjtésben mind a használt, mind az újautó-piaci áraknál a 2018-as éves átlagot, valamint a 2021. október végi, november eleji állapotokat kértük ki és használtuk fel, a használt autóknál az adott évben hároméves – azaz 2018-ban a 2015-ben piacra került, 2021-ben pedig a 2018-ban forgalomba helyezett – darabok árát vizsgáltuk.
Most pedig jöjjenek a számok, nézzük, a konkrét típusok mennyit drágultak új és használt autóként az elmúlt három évben!
Toyota Yaris
A japán óriás városi kisautójából 2018-ban a harmadik generáció első faceliftes példányai közül válogathatott a használt autót kereső, míg idén a második facelift utáni darabok vannak 3 év körül. Jelenleg a 2021-es Év Autója címet birtokló újabb, 2020-ban bemutatott negyedik generációt vehetik meg a szalonokban.
A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 3 143 204 Ft
– 2021-ben: 4 253 818 Ft
– Áremelkedés: 35%
A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 5 119 919 Ft
– 2021-ben: 6 816 491 Ft
Áremelkedés: 33%
Suzuki Swift
2018-ban a kereskedésekben a hatodik generációnál tartott a Swift, miközben a használtautó-piacon az előző, még Esztergomban 2010-től gyártott ötödik generáció darabjai voltak elérhetők háromévesen. Ma már csak 12 voltos mild hibridként vehetjük meg az egykori „Mi Autónkat”.
A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 2 651 103 Ft
– 2021-ben: 3 602 405 Ft
– Áremelkedés: 36%
A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 4 967 000 Ft
– 2021-ben: 6 197 857 Ft
Áremelkedés: 25%
Opel Corsa
Az Opellel sok minden történt az elmúlt években, előbb a Peugeot-t, a Citroënt és a DS-t tömörítő PSA-csoportba került be, majd a PSA tagjaként lett egy még nagyobb, a Fiat-Chryslerrel alkotott konszern, a Stellantis része. A rüsselsheimi márka identitása egy kicsit zavarossá vált, de kisautójuk, a Corsa népszerű maradt.
2018-ban hároméves használt autóként a Corsa E volt a piacon, sőt, mivel a ciklus 2019-ben fordult, ma is az előző generáció késői darabjai kaphatók háromévesen. Ma a PSA-s platformra, a külső alatt erős Peugeot-rokonsággal rendelkező Corsa F-et veheti meg, aki új autóként szeretné a típust.
A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 2 446 930 Ft
– 2021-ben: 3 322 376 Ft
– Áremelkedés: 36%
A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 4 342 315 Ft
– 2021-ben: 7 784 211 Ft
Áremelkedés: 79%
Dacia Duster
A román márka bő egy évtizede az SUV-divatot kiváló időzítéssel megérezve és meglovagolva állt elő a Dusterrel, amely ár-érték arányának köszönhetően jó ideje a szűkebb keretből szabadidő-autót keresők igazi favoritja.
2018-ban még az első generáció 2013-as faceliftes darabjai szerepeltek hároméves opcióként, de idén már a 2017 őszén piacra dobott második nemzedék képviselői közül lehet válogatni. Új autóként pillanatnyilag a második generáció már felfrissített példányait veheti-rendelheti az, aki Dustert szeretne.
A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 2 961 297 Ft
– 2021-ben: 4 257 283 Ft
– Áremelkedés: 44%
A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 4 740 667 Ft
– 2021-ben: 5 648 375 Ft
Áremelkedés: 19%
Ford Focus
Régóta közkedvelt családi kompakt autó a Focus, amelyből 2018-ban, hároméves használt autóként a 2010-ben bemutatkozott és 2015-re felfrissített Mk3-as modellből lehetett válogatni.
Ma az Mk4-esek korai példányai kaphatók használtan, de újonnan is ezt a generációt vehetjük, igaz, kibővített modellválasztékkal, átdolgozott hajtásláncokkal és új generációs technológiákkal.
A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 3 110 599 Ft
– 2021-ben: 4 163 164 Ft
– Áremelkedés: 34%
A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 7 273 443 Ft
– 2021-ben: 9 650 059 Ft
Áremelkedés: 33%
Hyundai i30
A 2000-es évtized második felében komoly európai hódításba kezdett a Hyundai-Kia páros, gyűjtésünkbe az előbbi dél-koreai márka kompaktja, az i30 került be.
Az autót 2018-ban háromévesen a 2012-es, második generációból vehettük meg (GD modellkóddal), ma használtan és újonnan is a 2017-ben érkezett harmadik generáció tagjai érhetők el (PD gyári kóddal), ám a szalonokban már a tavalyra komoly frissítésen átesett változatot kaphatjuk meg, akár hibrid hajtásláncokkal is.
A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 3 331 300 Ft
– 2021-ben: 4 440 858 Ft
– Áremelkedés: 33%
A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 7 117 034 Ft
– 2021-ben: 7 983 595 Ft
Áremelkedés: 12%
Drágult az élet, de nem annyira, mint az autók
Az infláció nagyon leegyszerűsítve a fogyasztói árak általános – azaz a termékek/javak túlnyomó részének – adott időszakon belüli növekedését, vagy a másik oldalról a pénz elértéktelenedését, vásárlóerejének csökkenését jelenti.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a megelőző évhez képest sorra 2018-ban 2,9, 2019-ben 3,4, 2020-ban újra 3,4%-os volt a magyarországi infláció, míg 2021 januárjától október végéig 4,2%-ról volt szó, igaz, az utóbbi pár hónapban felpörgött a drágulás.
2018 ugyan nem volt túl régen, de az alábbi táblázatban azért – szintén a KSH adatai alapján – összegyűjtöttük, mennyibe is került egy tucatnyi különböző termék, szolgáltatás azon év decemberében és mennyibe idén októberben.
Termék, szolgáltatás |
Átlagár 2018 decemberében (Ft) |
Átlagár 2021 októberében (Ft) |
Fehér kenyér (kg) | 302 | 417 |
Pasztőrözött tej, 2,8% (l) | 253 | 273 |
Kristálycukor (kg) | 189 | 261 |
Kései burgonya (kg) | 229 | 252 |
Csirkemellfilé (kg) | 1460 | 1600 |
Trappista sajt, tömb (kg) | 1780 | 2040 |
Narancs (kg) | 427 | 712 |
Sopianae cigaretta (csomag) | 1190 | 1680 |
Laminált parketta, 7-9 mm (m2) | 2850 | 3430 |
Eszpresszó kávé vendéglátóhelyen | 282 | 344 |
Szombat esti mozijegy | 1560 | 1730 |
Autópálya-matrica (10 napos) | 3500 | 3640 |
Volkswagen Golf
A VW kategóriateremtő típusa, az etalonnak számító Golf évtizedek óta igen népszerű hazánkban is – kategóriatársaihoz mérten viszonylag magas új ára miatt használtan különösen.
Mivel a generációváltás 2019-ben történt, 2018-ban és ma is a 2012 óta piacon lévő frissítésen átesett változatot példányai közül válogathattunk és válogathatunk a használtautó-piacon, ha hároméves autót szeretnénk.
Ma új autóként az előző generációnál is használt, de frissített MQB platformra épített, új vezetéssegítő szolgáltatásokat, hibrid hajtásláncot is kínáló VIII-as Golfot vehetjük meg.
A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 3 940 991 Ft
– 2021-ben: 5 860 646 Ft
– Áremelkedés: 49%
A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 9 226 156 Ft
– 2021-ben: 10 670 029 Ft
Áremelkedés: 16%
Škoda Octavia
Szintén az MQB padlólemezre épült és épül a céges vásárlók nagy kedvence, a Škoda Octavia előző és mostani generációja is. A VW-csoport cseh márkájának kompaktjai 2018-ban használt háromévesként a 2013 utáni, 5E néven ismert harmadik generációból származtak, sőt, ma is ezeknek fiatalabb frissített példányai közül válogathatunk, ha 3 éves autót keresünk, hiszen a modellváltás 2020-ban történt meg.
Új autóként immár head-up displayjel, fejlett vezetőtámogató funkciókkal, akár plug-in hibridként is választhatjuk az Octaviát.
A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 3 643 203 Ft
– 2021-ben: 4 854 832 Ft
– Áremelkedés: 33%
A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 8 894 481 Ft
– 2021-ben: 11 060 794 Ft
Áremelkedés: 24%
Volkswagen Passat
Itthon újonnan szintén a céges vásárlók között favorit a Passat, használtan pedig – sajnos – sokáig a gyakran alaposan lelakott, „lerúgott” B5-ösök formájában szerepelt a használtautó-piacon, de ha 2018-ban hároméves darabot kerestünk, leginkább már a 2010-es változat frissített, B7-es szériájának tagjai közül válogathattunk, esetleg akadt egy-egy 2015-ös B8-as.
Ma hároméves használtként az utóbbiak jelentik a kínálatot, míg újonnan már a 2019-ben frissített, kívülről csak kisebb részletekben, a belsőt és a műszaki tartalmat tekintve viszont jóval korszerűbb Passatot választhatjuk.
A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 5 207 137 Ft
– 2021-ben: 6 628 249 Ft
– Áremelkedés: 27%
A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 11 134 235 Ft
– 2021-ben: 13 891 377 Ft
Áremelkedés: 25%
Mercedes C-osztály
A német prémiummárkák régebbi, használt, „megpimpelt” vagy épp lerohadni hagyott darabjai a magyar utakon rossz asszociációkat keltenek, de egy aktuálisan hároméves C-osztály azért 2018-ban és ma is jó benyomást kelthet.
Háromévesként három évvel ezelőtt és ma is a 2013 legvégén bemutatott W205-ös széria darabjait vehettük meg a használtautó-piacon, igaz, fontos különbség, hogy 2018-ban kívül-belül megújult a típus.
A generációváltás aztán az idei évre történt meg, ma már a háromágú csillagot kizárólag a hűtőrácson hordó, csakis automata váltóval, „nagyon digitális” műszeregységgel és kezelőfelülettel elérhető W206-ost vehetjük meg.
A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 7 469 315 Ft
– 2021-ben: 10 738 029 Ft
– Áremelkedés: 44%
A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 14 958 948 Ft
– 2021-ben: 19 953 744 Ft
Áremelkedés: 33%
BMW 3-as
A 3-as BMW-re is áll nagyjából, amit a C-osztályról írtunk, annyi különbséggel, hogya 2012-ben bevezetett F30-as már 2015-ben frissült, a modellváltás pedig előbb, 2019-ben érkezett el a bajor márkánál.
Ezzel együtt 2018-ban és ma is ugyanazon változat (aktuálisan hároméves) példányai között lehetett és lehet keresgélni a használtautó-piacon, míg újként már a hetedik generáció (G20) darabjait lehet elvinni a kereskedőktől.
A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 6 420 499 Ft
– 2021-ben: 9 068 385 Ft
– Áremelkedés: 41%
A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 14 086 164 Ft
– 2021-ben: 16 897 206 Ft
Áremelkedés: 20%
Audi A6
A német prémiumtrió harmadik képviselőjétől – a méretosztályok változatossága kedvéért – egy nagyobb autót, az A6-ost választottuk.
A z ingolstadtiaknál éppen 2018-ban jött el a modellváltás, így abban az évben még az előző, a 2012-ben bevezetett F30-as, idén pedig már jórészt az újabb (4K) változatok érhetők el hároméves használtként.
Ma is ez az utóbbi, kicsit szigorú, kicsit technicista, de szép formatervű limuzin elérhető, ha új A6-ost szeretnénk, természetesen a kornak megfelelően hibridként is.
A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 9 311 473 Ft
– 2021-ben: 12 262 872 Ft
– Áremelkedés: 32%
A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 17 034 306 Ft
– 2021-ben: 20 794 036 Ft
Áremelkedés: 22%
Bár a teljes piacra nem hangsúlyozottan nem reprezentatív, a fenti „piszkos tizenkettő” számai alapján az új autók átlagosan 27, a használtak pedig megdöbbentő 38%-kal drágultak 2018 óta Magyarországon. Bár néha nincs választás, de akinek még belefér, érdemes várni fél-, egy vagy akár két évet is, ha autócserén gondolkodik, mert a mai, túl zavaros piacon tényleg nem csinálhat olyan jó üzletet, mint később, remélhetőleg már nyugodtabb, rendezettebb viszonyok között.