Öröknek tűnő igazság, hogy mindig minden drágul. Természetesen vannak kivételek, új, de a tömegtermelés felfutásával, vagy épp az elavulás miatt egyre kisebb keresletre számot tartó és így olcsóbbá váló technológiák, termékek, esetleg ideiglenesen túltermelt javak, de a drágulás különösen igaz mostanában az autókra, legyen szó akár új, akár használt darabokról.

Az elmúlt években a szigorodó környezetvédelmi előírások miatt bevezetett modern, bonyolult műszaki megoldások, majd a koronavírus-járvány nyomán fellépő nyersanyag- és alkatrészhiányok miatt az új autók, majd a tőlük épp a drágulás miatt elforduló potenciális vevők átözönlése miatt – a keresletnövekedés által – a használt autók árai is komolyan emelkedtek az elmúlt időszakban.

Ezekről sokat olvashattunk már a közelmúltban, de alábbi cikkünkben egy tucatnyi konkrét modellen keresztül is megvizsgáljuk, mi is igaz ebből, mennyi az annyi, a magyar piacon autót kereső potenciális vásárló mennyit érzékel ebből.

Az alábbi 12 autó összeválogatásánál a piaci népszerűség, a méretkategóriák és a márkák sokszínűségét is figyelembe vettük. A használtpiaci számok összegyűjtésében a terület megkerülhetetlen óriása, a Használtautó.hu, az új árak tekintetében az autópiaci információgyűjtő és -szolgáltató JATO segítségére és adataira hagyatkoztunk.

A gyűjtésben mind a használt, mind az újautó-piaci áraknál a 2018-as éves átlagot, valamint a 2021. október végi, november eleji állapotokat kértük ki és használtuk fel, a használt autóknál az adott évben hároméves – azaz 2018-ban a 2015-ben piacra került, 2021-ben pedig a 2018-ban forgalomba helyezett – darabok árát vizsgáltuk.

Most pedig jöjjenek a számok, nézzük, a konkrét típusok mennyit drágultak új és használt autóként az elmúlt három évben!

Toyota Yaris

Így szálltak el az autóárak itthon 3

2012-ben érkezett a Yaris III, hibridhajtással is

A japán óriás városi kisautójából 2018-ban a harmadik generáció első faceliftes példányai közül válogathatott a használt autót kereső, míg idén a második facelift utáni darabok vannak 3 év körül. Jelenleg a 2021-es Év Autója címet birtokló újabb, 2020-ban bemutatott negyedik generációt vehetik meg a szalonokban.

A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 3 143 204 Ft
– 2021-ben: 4 253 818 Ft
– Áremelkedés: 35%

A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 5 119 919 Ft
– 2021-ben: 6 816 491 Ft
Áremelkedés: 33%

Suzuki Swift

Így szálltak el az autóárak itthon 4

2018-ban a kereskedésekben a hatodik generációnál tartott a Swift, miközben a használtautó-piacon az előző, még Esztergomban 2010-től gyártott ötödik generáció darabjai voltak elérhetők háromévesen. Ma már csak 12 voltos mild hibridként vehetjük meg az egykori „Mi Autónkat”.

A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 2 651 103 Ft
– 2021-ben: 3 602 405 Ft
– Áremelkedés: 36%

A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 4 967 000 Ft
– 2021-ben: 6 197 857 Ft
Áremelkedés: 25%

Opel Corsa

Így szálltak el az autóárak itthon 5

Az Opellel sok minden történt az elmúlt években, előbb a Peugeot-t, a Citroënt és a DS-t tömörítő PSA-csoportba került be, majd a PSA tagjaként lett egy még nagyobb, a Fiat-Chryslerrel alkotott konszern, a Stellantis része. A rüsselsheimi márka identitása egy kicsit zavarossá vált, de kisautójuk, a Corsa népszerű maradt.

2018-ban hároméves használt autóként a Corsa E volt a piacon, sőt, mivel a ciklus 2019-ben fordult, ma is az előző generáció késői darabjai kaphatók háromévesen. Ma a PSA-s platformra, a külső alatt erős Peugeot-rokonsággal rendelkező Corsa F-et veheti meg, aki új autóként szeretné a típust.

A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 2 446 930 Ft
– 2021-ben: 3 322 376 Ft
– Áremelkedés: 36%

A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 4 342 315 Ft
– 2021-ben: 7 784 211 Ft
Áremelkedés: 79%

Dacia Duster

Így szálltak el az autóárak itthon 6

A román márka bő egy évtizede az SUV-divatot kiváló időzítéssel megérezve és meglovagolva állt elő a Dusterrel, amely ár-érték arányának köszönhetően jó ideje a szűkebb keretből szabadidő-autót keresők igazi favoritja.

2018-ban még az első generáció 2013-as faceliftes darabjai szerepeltek hároméves opcióként, de idén már a 2017 őszén piacra dobott második nemzedék képviselői közül lehet válogatni. Új autóként pillanatnyilag a második generáció már felfrissített példányait veheti-rendelheti az, aki Dustert szeretne.

A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 2 961 297 Ft
– 2021-ben: 4 257 283 Ft
– Áremelkedés: 44%

A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 4 740 667 Ft
– 2021-ben: 5 648 375 Ft
Áremelkedés: 19%

Ford Focus

Így szálltak el az autóárak itthon 8

Régóta közkedvelt családi kompakt autó a Focus, amelyből 2018-ban, hároméves használt autóként a 2010-ben bemutatkozott és 2015-re felfrissített Mk3-as modellből lehetett válogatni.

Ma az Mk4-esek korai példányai kaphatók használtan, de újonnan is ezt a generációt vehetjük, igaz, kibővített modellválasztékkal, átdolgozott hajtásláncokkal és új generációs technológiákkal.

A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 3 110 599 Ft
– 2021-ben: 4 163 164 Ft
– Áremelkedés: 34%

A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 7 273 443 Ft
– 2021-ben: 9 650 059 Ft
Áremelkedés: 33%

Hyundai i30

Így szálltak el az autóárak itthon 9

A 2000-es évtized második felében komoly európai hódításba kezdett a Hyundai-Kia páros, gyűjtésünkbe az előbbi dél-koreai márka kompaktja, az i30 került be.

Az autót 2018-ban háromévesen a 2012-es, második generációból vehettük meg (GD modellkóddal), ma használtan és újonnan is a 2017-ben érkezett harmadik generáció tagjai érhetők el (PD gyári kóddal), ám a szalonokban már a tavalyra komoly frissítésen átesett változatot kaphatjuk meg, akár hibrid hajtásláncokkal is.

A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 3 331 300 Ft
– 2021-ben: 4 440 858 Ft
– Áremelkedés: 33%

A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 7 117 034 Ft
– 2021-ben: 7 983 595 Ft
Áremelkedés: 12%

Drágult az élet, de nem annyira, mint az autók

Az infláció nagyon leegyszerűsítve a fogyasztói árak általános – azaz a termékek/javak túlnyomó részének – adott időszakon belüli növekedését, vagy a másik oldalról a pénz elértéktelenedését, vásárlóerejének csökkenését jelenti.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a megelőző évhez képest sorra 2018-ban 2,9, 2019-ben 3,4, 2020-ban újra 3,4%-os volt a magyarországi infláció, míg 2021 januárjától október végéig 4,2%-ról volt szó, igaz, az utóbbi pár hónapban felpörgött a drágulás.

2018 ugyan nem volt túl régen, de az alábbi táblázatban azért – szintén a KSH adatai alapján – összegyűjtöttük, mennyibe is került egy tucatnyi különböző termék, szolgáltatás azon év decemberében és mennyibe idén októberben.

 

Termék,

szolgáltatás

Átlagár 2018

decemberében (Ft)

Átlagár 2021

októberében (Ft)

Fehér kenyér (kg) 302 417
Pasztőrözött tej, 2,8% (l) 253 273
Kristálycukor (kg) 189 261
Kései burgonya (kg) 229 252
Csirkemellfilé (kg) 1460 1600
Trappista sajt, tömb (kg) 1780 2040
Narancs (kg) 427 712
Sopianae cigaretta (csomag) 1190 1680
Laminált parketta, 7-9 mm (m2) 2850 3430
Eszpresszó kávé vendéglátóhelyen 282 344
Szombat esti mozijegy 1560 1730
Autópálya-matrica (10 napos) 3500 3640

Volkswagen Golf

Így szálltak el az autóárak itthon 10

A VW kategóriateremtő típusa, az etalonnak számító Golf évtizedek óta igen népszerű hazánkban is – kategóriatársaihoz mérten viszonylag magas új ára miatt használtan különösen.

Mivel a generációváltás 2019-ben történt, 2018-ban és ma is a 2012 óta piacon lévő frissítésen átesett változatot példányai közül válogathattunk és válogathatunk a használtautó-piacon, ha hároméves autót szeretnénk.

Ma új autóként az előző generációnál is használt, de frissített MQB platformra épített, új vezetéssegítő szolgáltatásokat, hibrid hajtásláncot is kínáló VIII-as Golfot vehetjük meg.

A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 3 940 991 Ft
– 2021-ben: 5 860 646 Ft
– Áremelkedés: 49%

A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 9 226 156 Ft
– 2021-ben: 10 670 029 Ft
Áremelkedés: 16%

Škoda Octavia

Így szálltak el az autóárak itthon 11

Szintén az MQB padlólemezre épült és épül a céges vásárlók nagy kedvence, a Škoda Octavia előző és mostani generációja is. A VW-csoport cseh márkájának kompaktjai 2018-ban használt háromévesként a 2013 utáni, 5E néven ismert harmadik generációból származtak, sőt, ma is ezeknek fiatalabb frissített példányai közül válogathatunk, ha 3 éves autót keresünk, hiszen a modellváltás 2020-ban történt meg.

Új autóként immár head-up displayjel, fejlett vezetőtámogató funkciókkal, akár plug-in hibridként is választhatjuk az Octaviát.

A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 3 643 203 Ft
– 2021-ben: 4 854 832 Ft
– Áremelkedés: 33%

A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 8 894 481 Ft
– 2021-ben: 11 060 794 Ft
Áremelkedés: 24%

Volkswagen Passat

Így szálltak el az autóárak itthon 12

Itthon újonnan szintén a céges vásárlók között favorit a Passat, használtan pedig – sajnos – sokáig a gyakran alaposan lelakott, „lerúgott” B5-ösök formájában szerepelt a használtautó-piacon, de ha 2018-ban hároméves darabot kerestünk, leginkább már a 2010-es változat frissített, B7-es szériájának tagjai közül válogathattunk, esetleg akadt egy-egy 2015-ös B8-as.

Ma hároméves használtként az utóbbiak jelentik a kínálatot, míg újonnan már a 2019-ben frissített, kívülről csak kisebb részletekben, a belsőt és a műszaki tartalmat tekintve viszont jóval korszerűbb Passatot választhatjuk.

A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 5 207 137 Ft
– 2021-ben: 6 628 249 Ft
– Áremelkedés: 27%

A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 11 134 235 Ft
– 2021-ben: 13 891 377 Ft
Áremelkedés: 25%

Mercedes C-osztály

Így szálltak el az autóárak itthon 14

A német prémiummárkák régebbi, használt, „megpimpelt” vagy épp lerohadni hagyott darabjai a magyar utakon rossz asszociációkat keltenek, de egy aktuálisan hároméves C-osztály azért 2018-ban és ma is jó benyomást kelthet.

Háromévesként három évvel ezelőtt és ma is a 2013 legvégén bemutatott W205-ös széria darabjait vehettük meg a használtautó-piacon, igaz, fontos különbség, hogy 2018-ban kívül-belül megújult a típus.

A generációváltás aztán az idei évre történt meg, ma már a háromágú csillagot kizárólag a hűtőrácson hordó, csakis automata váltóval, „nagyon digitális” műszeregységgel és kezelőfelülettel elérhető W206-ost vehetjük meg.

A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 7 469 315 Ft
– 2021-ben: 10 738 029 Ft
– Áremelkedés: 44%

A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 14 958 948 Ft
– 2021-ben: 19 953 744 Ft
Áremelkedés: 33%

BMW 3-as

Az aktuális Hármas nyár közepén kapta meg a ráncfelvarrást, ami nem kizárt, hogy az utolsó volt az F30 életében.

A 3-as BMW-re is áll nagyjából, amit a C-osztályról írtunk, annyi különbséggel, hogya 2012-ben bevezetett F30-as már 2015-ben frissült, a modellváltás pedig előbb, 2019-ben érkezett el a bajor márkánál.

Ezzel együtt 2018-ban és ma is ugyanazon változat (aktuálisan hároméves) példányai között lehetett és lehet keresgélni a használtautó-piacon, míg újként már a hetedik generáció (G20) darabjait lehet elvinni a kereskedőktől.

A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 6 420 499 Ft
– 2021-ben: 9 068 385 Ft
– Áremelkedés: 41%

A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 14 086 164 Ft
– 2021-ben: 16 897 206 Ft
Áremelkedés: 20%

Audi A6

Így szálltak el az autóárak itthon 16

A német prémiumtrió harmadik képviselőjétől – a méretosztályok változatossága kedvéért – egy nagyobb autót, az A6-ost választottuk.

A z ingolstadtiaknál éppen 2018-ban jött el a modellváltás, így abban az évben még az előző, a 2012-ben bevezetett F30-as, idén pedig már jórészt az újabb (4K) változatok érhetők el hároméves használtként.

Ma is ez az utóbbi, kicsit szigorú, kicsit technicista, de szép formatervű limuzin elérhető, ha új A6-ost szeretnénk, természetesen a kornak megfelelően hibridként is.

A típus átlagára a használtautó-piacon (3 évesen)
– 2018-ban: 9 311 473 Ft
– 2021-ben: 12 262 872 Ft
– Áremelkedés: 32%

A típus átlagára újonnan
– 2018-ban: 17 034 306 Ft
– 2021-ben: 20 794 036 Ft
Áremelkedés: 22%

Bár a teljes piacra nem hangsúlyozottan nem reprezentatív, a fenti „piszkos tizenkettő” számai alapján az új autók átlagosan 27, a használtak pedig megdöbbentő 38%-kal drágultak 2018 óta Magyarországon. Bár néha nincs választás, de akinek még belefér, érdemes várni fél-, egy vagy akár két évet is, ha autócserén gondolkodik, mert a mai, túl zavaros piacon tényleg nem csinálhat olyan jó üzletet, mint később, remélhetőleg már nyugodtabb, rendezettebb viszonyok között.