Márciusban még LF-Z néven futott, mint futurisztikus tanulmányautó, 2022 végén pedig már meg is vásárolható Európában a Lexus RZ, a japán prémiummárka első, kifejezetten elektromosnak fejlesztett autója.

A modell arra az e-TNGA platformra épül, amelyre a Toyota bZ4X is. Az LF-Z azonban jóval nagyobb volt (488 cm hosszúság, 295 cm tengelytáv), mint a bZ4X (469 cm, 285 cm), és ez várhatóan így marad a sorozatgyártásban is.

Minden, amit a Lexus új villanyautójáról tudni szeretnél 1

Lexus LF-Z tanulmányautó

A Lexus egyelőre fukarkodik a műszaki részletekkel, annyit azonban elárultak, hogy az RZ tisztán elektromos üzemű, ráadásul összkerékhajtású lesz, a Direct4 névre keresztelt vezérlés pedig tengelyenként vezérli a villanymotorokat, így a másodperc tört része alatt képes bármelyik vagy mindkét tengelyre nyomatékot juttatni, a pillanatnyi körülmény, illetve a vezetői szándék függvényében. Ez a rendszer „hihetetlen kanyarvételi képességekkel és úttartással” vértezi fel az autót, árulta el Spiros Fotinos, a márka európai vezetője.

a videó a hirdetés után indul

A Lexus RZ a cégcsoport e-TNGA platformját alkalmazza, beleértve annak elektronikus (steer-by-wire) kormányművét is. Ez nem csupán igény szerint változó áttételt és rásegítést tesz lehetővé, hanem elméletben tetszőleges méretű és formájú kormánykerék felszerelését is. Azt, hogy a Lexus RZ valóban elérhető lesz-e a Toyota bZ4X-ből ismerős ökörszarvkormánnyal, nem tudni, mindenesetre a cégvezető említést tett a megoldás elvi előnyeiről, kihangsúlyozva, hogy ez új korszakot nyithat az ergonómia, a műszeregység kialakítása, a vezetőtájékoztatás terén, így jók az esélyei az űrhajókormányos Lexusnak.

Minden, amit a Lexus új villanyautójáról tudni szeretnél 2

Lexus LF-Z tanulmányautó

Mivel a Lexus RZ tisztán elektromos hajtásláncot kap, kiemelten fontos szempont volt a tervezésnél az aerodinamika. Az autó ezért – bár arányai és vonalai egyértelműen szabadidőjárművesek – alacsonyabban ül, mint az átlagos crossoverek. A pontos formai részleteket egyelőre titkolja a Lexus, de a korábbi tapasztalatok alapján a márciusban bemutatott LF-Z előtanulmány némileg visszafogottabb, szelídebb átiratára számítunk. Az már a korai vázlatokon látható, hogy a Lexus lemondott az ajtók síkjába simuló kilincsekről, a digitális külső visszapillantó tükrökről, valamint a csupaüveg tetőről.

Minden, amit a Lexus új villanyautójáról tudni szeretnél 3

Lexus LF-Z tanulmányautó

Az LF-Z tanulmányautó 90 kWh kapacitású akkumulátorcsomagja és 596 kilométeres hatótávolsága technológiailag megvalósítható, és elképzelhető, hogy a 2022 végére időzített japán és európai, majd az ezt követő globális piaci bevezetéskor egy ilyen, nagy hatótávolságú csúcsmodellel debütál a márka. Akár emellett, akár helyette, de bizonyosan megvásárolható lesz a Lexus RZ az e-TNGA padlólemezen már megvalósított 71,4 kWh-os akkumulátorcsomaggal, ami 500 kilométeres hatótávolságot kínál.

Minden, amit a Lexus új villanyautójáról tudni szeretnél 4

Lexus RZ szériamodell, előzetes grafika

A modell európai forgalmazása egy év múlva veszi kezdetét, a szériamodell premierjét 2022 márciusára tippeljük, legkésőbb addigra minden részletre fény derül.