Amióta az elektromobilitás bekopogtatott az autóipar ajtaján, rendszeresen visszatérő kérdés, hogyan lehet megoldani az elektromos járművek töltését a legkevésbé körülményesen. A szállítmányozásban hosszú ideje számolnak a felsővezetékes autópályákkal, ahogyan a vezeték nélküli, a hétköznapokba könnyebben beilleszthető technológia is már fejlesztés alatt áll.
Az elvet tekintve nagyjából ezt a kettőt ötvözné a Stellantis koncepciója: a Fiat és a PSA egybeolvadásával létrejött konszern indukciós töltésű autópályákkal váltaná meg a világot. Ez egyelőre egy 1,05 km hosszú körpálya formájában valósult meg, közvetlenül az olaszországi Milánót és Bresciát összekötő, A35-ös autópálya mellett.
Neve is azt igazolja, hogy jövőbe mutató megoldáson dolgoznak az olaszok. Az Arena del Futuro (A jövő arénája) teljesítménye 1 megawatt (1 MW = 106 W), a körpályát pedig úgy tervezték, hogy kinézetre egy normál autópálya benyomását keltse, de közben az aszfaltban vezetékek futnak. Az ezekből származó energiát az autó egy speciális vevőn keresztül gyűjtheti össze.
A Stellantis reményei szerint a technológia nemcsak erre lenne jó, hanem például a közlekedésbiztonság javítását is szolgálná, az autók és az aszfalt között így létesülő kapcsolat révén. „Ez egy élvonalbeli megoldás, ami konkrét választ ad a hatótávolsággal és töltéssel kapcsolatos, az ügyfeleket aggasztó kérdésekre” – jelentette ki Anna-Lise Richard.
A cégcsoport e-mobilitás részlegének globális vezetője szerint egyértelmű előnyökkel jár mindkét szempontból a mozgás közbeni töltés. Az Arena del Futurót egy Fiat 500-assal és egy Iveco E-Way autóbusszal tesztelik, a konszern beszámolója szerint az eddigi eredmények bizakodásra adnak okot.
Ezzel párhuzamosan azt is vizsgálják, hogy az aszfalt a lehető legtartósabb maradjon, anélkül, hogy befolyásolná az induktív töltés hatékonyságát.