A Boeing 747-es versenytársának szánt kétszintes utasszállító, az Airbus A380 gyártása idén decemberben véget ért, és ezzel jelentős szakasz zárult le a francia cég történetében. Az első példány 2007-es forgalomba állítása után mindössze tizennégy évvel és a prototípusokat beleértve 251 gép elkészültével le kell állni a típus gyártásával.
Feltételezhetnénk, hogy a koronavírus miatt élt ennyire rövid ideig ez a típus, de a gyártósorok leállításáról még 2019-ben hoztak döntést, a vírus berobbanása előtt. Egyszerűen gyér volt a kereslet a hatalmas gép iránt, csak az Emirates légitársaság tartott ki, de ők is csökkentették a rendelések számát, 162-ről 123-ra.
Ennek oka, hogy az Airbus A380 hosszú tervezés, előkészítés után már egy megváltozott piacra érkezett meg. A kétezres évek közepén már látszott, hogy lejár az óriásgépek kora, a Boeing ekkor már átállt a takarékosabb, hosszabb távokat is kiszolgáló 787 Dreamliner gyártására. Technikájának alapjait az 1980-as években fektették le – nyilatkozta a BBC-nek nyilatkozó Peter Morris közgazdász. Szerinte az A380-ban használt technológia a nyolcvanas évekből való, így piacra kerülésének időpontjára már sokat fejlődött a repüléstechnika a szén-kompozitok és a rendkívül hatékony hajtóművek megjelenésével, melyeket például a 787 is használ.
Az alacsonyabb fogyasztású, olcsóbban fenntartható gépek ugyan kevesebb utast szállítottak egyszerre, de összességében már gazdaságosabbak voltak ekkoriban.
A magas költségek miatt pedig használtan sem kelendő az A380-as. Az Emirates flottájának két legidősebb tagját már kisorolták, és megkezdték a szétbontásukat, eddig hét A380-ról biztos, hogy a repülőgép-temetőbe kerültek.
Eredetileg 1200 legyártott A380-as volt a cél, végül 25 milliárd dolláros befektetéssel 251 darabnál állt meg a számláló.