Toyota Corolla 1.5 (125 LE) Comfort Style Tech | |
---|---|
Mi ez? | 2018-tól fut a Toyota jelenlegi Corolla generációja, ez itt pedig a főleg hibridjeiről ismert márka tisztán benzinmotoros szedánja |
Mit tud? | Egyszerű, benzines Corolla, gazdagon felszerelt kasztnival, az örök élet ígéretével |
Mibe kerül? | A Corolla árlistája 7.340.000 forinttól indul, és 9.070.000 forint a tesztautó, Comfort Style Tech felszereltségi szinttel |
Kinek jó? | Aki fél a turbótól, hibridtől, villanyautótól, automatától, az ebben teljesen nyugodt lehet |
Meglepő, hogy miközben az legtöbb autógyártó sorban áll át aprócska turbós motorokra, elektromos hajtásra, vagy leginkább hibridre, addig a hibridpápa Toyota, egy sima, szívó benzinest is indít a Corolla súlycsoportjában. Se hibrid hajtás, se óriási akksik, csak egy benzinmotor. Igaz, ez a Corolla történetében először háromhengeres. De kinek jó egy ilyen autó és miért?
Külső
Klasszikus, négyajtós karosszériából nem könnyű dolog valami mutatósat összehozni. Igaz, nem lehetetlen, de a csinos négyajtósok jellemzően a nagyobb termetű autók közül kerülnek ki, a Corolla pedig messze nem nevezhető óriásinak a maga 4630 milliméteres hosszával, 1780 mm-es szélességével, 1435 mm-es magasságával. Viszont mégis van már akkora, hogy egész vállalhatóan nézzen ki az autó: elöl nagy, komoly, sötét hűtőmaszk, oldalról C alakú króm betétekkel megtámogatva, a sarkokban pattanásnyi ködlámpákkal, LED-es nappalifénnyel, keskeny fényszóróval.
Oldalról semmi izgalmas nincs a lemezeken, csak küszöbtájon kapott némi domborítást az ajtók alja, és króm csík fut végig az ablakok tetején. Leghátul a LED-es lámpatest és a keresztben végigfutó, lépcsőzetes króm csík ad némi egyediséget a 2,7 méter tengelytávolságú karosszériának. A keskeny lámpatestek és a lökhárítók alján, illetve a küszöbökön körbefutó él, ad egyfajta sportosságot a Corolla szedánnak.
Belső
Utasterében nincs semmi felkavaró, biztos, ami biztos, minden fekete, nehogy szívdobogást kapjon benne az ultrakonzervatív vásárlóközönség. Az anyagok közepesen szomorúak, még a műszerfal puha borításán is művarrások futnak, de a kivitelezés, összeszerelés minősége elhiteti, hogy harminc év használat után is pont így fog kinézni. Ez alól kivétel a csillogó zongoralakk borítás, amihez érthetetlen, hogy miért ragaszkodik az autóipar a Bentley-nél póriasabb kategóriákban. Abban valóban jól fest, de persze ott a személyzet is megvan hozzá, hogy napjában ötször hessegesse le róla illatos flamingótollal a zavaró porszemeket. A Corollához viszont nem jár ilyen, és valószínűleg a gyűrű, telefon, egyéb dolgok fogják karcosra koptatni igen hamar.
Kezelőszervei klasszikus megoldásúak, a kétzónás klíma vezérlése gyerekjáték, mindennek saját gombja, kapcsolója van, és pont ott van, ahol az elmúlt évtizedek autós tapasztalatai alapján keresnénk. Háromállású kapcsoló aktiválja az ülésfűtést, ami bekapcsolás után akár tavaszig is bekapcsolva maradhat, nem kell minden indulásnál rányomni, és a központi kijelzőnek is vannak segédgombjai, amik nagyon megkönnyítik az autózás közbeni használatot. Egyedül a vezető előtti műszeregység közepe lóg ki a sorból azzal, hogy egy képernyő – tőle jobbra és balra továbbra is mutatós, igazi műszerek mutatják az információt, a motorfordulatszámról, üzemanyagról stb. Ebben a környezetben már modernnek hat az elektromos kézifék is.
Belsejében komfortosan elférni bármelyik üléssorában, a 2,7 méteres tengelytáv kellő lábteret ad hátul is, az akár az átlagnál magasabb felnőtteknek is. Ülései kényelmesek, megfelelő üléspozíció, a vezetőnek pedig elektromosan állítható, praktikus deréktámasza is van, hatékony a fenékfűtés is. A kormányszög beállítása tág határok között lehetséges, így bármely méretű sofőr jól érzi majd magát. USB aljzatból azonban elférne még pár az autóban, pláne, hogy az egyiket a középkonzol alatt kell keresni, teljesen lehetetlen helyen.
Csomagtartója 471 literes, és hiába nagy, okosan kell pakolni, ha minden literét szeretnénk kihasználni. Ez a fura alapterületnek köszönhető, de a hasznos térbe durván belógó ajtózsanérok is rontanak valamicskét a helyzeten. A padló alatt csak defektjavító készlet található, a pótkerék feláras, 63, vagy 86 ezer forintos többletkiadást jelent, attól függően, hogy helytakarékosra, vagy teljes értékűre vágyik-e valaki. Az üléstámlák lehajtása után nő ugyan a hasznos tér, de a csomagtartó és az utastér közötti alagút derékban eléggé beszűkül, így nagy, széles dolgokat nem igazán lehet áttuszkolni ezen a nyíláson.
Technika
Összesen kétféle motorral kapható a négyajtós Corolla, az egyik az 1,5 literes, minden mágia nélküli, háromhengeres benzinmotor, ami 125 lóerős teljesítményre képes, csúcsnyomatéka pedig 153 Nm. Az 1490 köbcentiméteres motor a szívó- és kipufogóoldalon is változó szelepvezérlésű, közvetlen befecskendezésű. Ezen kívül van persze hibrid is. Ebben az 1,8-as, önmagában 98 lóerős, 142 Nm nyomatékú, négyhengeres benzines is található az árlistán, ami a hibrid rendszer állandó mágneses, szinkron villanymotorjával együtt már 122 lóerős összteljesítményre képes. Váltóból a hatfokozatú kézi váltó a sima benzinmotoros változatoknál az alap, amihez komfortosabb, folyamatosan változó áttételű, CVT-t is lehet párosítani. A hibrid változatban mindenképpen a bolygóműves e-CVT dolgozik.
Vezetés
Egészen meglepő, hogy 125 lóerővel mennyire élhető a Corolla, bár a katalógus szerinti 12,1 másodperces 0-100-as sprint elég hervatag, és a 190 km/órás csúcssebesség sem csábít őrült száguldozásra, a hétköznapokra viszont bőven elég ennyi is, kevés olyan helyzet adódhat, amikor ennél többre volna szükség. Az 1.5-ös motor már viszonylag hamar, 1500-1700-as fordulattól életképes, igaz, a 125 lóerőhöz 6600-ig kell forgatni a motort, és a csúcsnyomaték is csak 5000-es percenkénti fordulatnál érkezik meg. Hosszú hatodik fokozatával az autópályás, hosszabb utazások sem lesznek vele zsibbasztóak. Divat utálni a háromhengeres motort, meg a Wartburghoz hasonlítani, de a Corolla motorhangja egyáltalán nem zavaró. Igaz, nagyon sok nincs is neki, legfeljebb, ha nagyon tapossuk, akkor kezd csak méltatlankodni.
Elöl a leginkább elterjedt MacPherson rugóstag tartja a kerekeket, a hátsó kettős keresztlengőkaros futóműve viszont sokkal komolyabb, mint amire az autót elnézve bárki is számítana. Városban a gyengébb minőségű utak sem hozzák zavarba, nem ráz, és meglepően jól tartja a kasztnit indokolatlan tempóval bevett kanyarokban is. Már-már sportos is lehetne, ha a kormány valamivel közlékenyebb és feszesebb lenne, az amúgy 5,2 méter sugarú körben megforduló Corollában. Váltója pont olyan, hogy észre sem venni, hogy ott van, kényelmesen, könnyen, szinte magától jár. A takarékos autózást segítő, az időszerűnek ítélt váltásokra figyelmeztető jelzés jóval hamarabb érkezik, mint ahogy érzésre indokolt lenne. Ennek ellenére bátran bízhatunk a rendszerben, és lehet húzni a következő fokozatot, amikor jelez, nem lesz erőtlen a motor azon a fordulaton sem.
Vezetőtámogató rendszerből a Comfort szinthez alapból szinte csak a tolatókamera jár, minden más a Tech és Style csomagokkal kerül az autóba: az első-hátsó radar, a sötétedő belső tükör és az automata ablaktörlő, a VIP csomagban pedig a holttérfigyelő, illetve a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer szerepel. Az viszont klassz, hogy stop-start rendszer nem bonyolítja a sofőr életét, az teljesen kimaradt ebből a Corollából.
De nézzük, mennyi benzint fogyaszt a klasszikus, szívó, benzinmotoros Corolla: 792 kilométer leautózása után, amiben autópályától a városi vánszorgáson minden forgalmi helyzet előfordult, hajszálpontosan 7 liter benzint fogyasztott az autó, a katalógusban szereplő 5,7 literrel szemben.
Költségek
Az árlistában 5.990.000 forinttól indul a négyajtós Toyota Corolla ára, de ez már egy bőkezű, 1.3 millió forintos kedvezménnyel megtámogatott ár. Ugyanez az 1.5-ös, kézi váltós, szerényen felszerelt változat listaáron már 7.340.000 forintba kerül. Ha a hatfokozatú kézi váltó helyett fokozatmentes CVT váltóval szeretné valaki a Corollát, akkor azt csak egy felszereltségi szinttől feljebb vásárolhatja meg – itt már 7.890.000 forint az alapár -, amihez további 640 ezer forintot kell hozzátenni, hogy kijöjjön a CVT-s 8.530.000 forintos végösszeg.
A hatfokozatú kézi váltóval elérhető csúcsváltozat 9.070.000 forintba kerül, ugyanez CVT-vel pedig 9.710.000 forint. Aki hibridben gondolkodik, az a 125 lóerős CVT-s benzinesnél olcsóbban juthat alapfelszereltségű, alig 3 lóerővel gyengébb e-CVT-s, 1,8-as motoros autóhoz, bár a különbség elhanyagolható, 20 ezer forint. Viszont az mindenképpen érdekes, hogy a takarékosabb hibrid az olcsóbb.
A vételárat különféle csomagokkal lehet tovább növelni, a Comfort felszereltségi szinthez rendelhető „Tech csomag” 670 ezer forintos árában például többek között a digitális sebességmérő, első és hátsó parkolásérzékelők, fűthető első ülések, elektromos deréktámasz a vezetőülésben, esőérzékelős ablaktörlők, fényre sötétedő belső tükör, elektromosan behajtható külső tükrök, Toyota Smart Connect: 8″ színes érintőképernyő HD felbontásssal, Bluetooth kihangosító és zenelejátszás, 6 hangszóró, Android Auto és Apple CarPlay kapcsolat is megtalálható. További 510 ezerért beikszelhető a „Style Tech csomag” is, amivel a 17″ könnyűfém keréktárcsák, Bi-LED fényszórók, fényszórómosó, hátsó kombinált LED lámpa, és a sötétített hátsó üvegek előnyeit is élvezheti a tulaj.
Akinek a megbízhatóság a legfontosabb, az a három év, 100 ezer kilométer alap garancián túl, 52 ezer forintért 3+1 év vagy összesen 130 ezer kilométerre bővítheti a garanciát, 111 ezerért pedig 3+2 év vagy összesen 200 ezer kilométerre. Ezek az árak a hagyományos hajtású modelleknél érvényesek, a hibridnél 71, és 150 ezer forintba kerül ugyanez.
A Toyota Corolla 1.5 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Toyota Corolla 1.5 (125 LE) | 7 340 000 |
Mazda 3 E-SKYACTIV G (122 LE) | 7 939 900 |
Hyundai i30 1.5 DPI – ötajtós – (110 LE) | 5 999 000 |
Értékelés
Ha félsz a hibridtől, turbótól, illetve minden modern hókuszpókusztól, akkor az 1.5-ös Corolla a te autód. Valószínűleg valamivel többet eszik majd, mint egy hibrid, főleg városban, és néhány kopó alkatrész – például a fékbetét – hamarabb használódik majd el benne, mint egy villanymotorral is fékezhető hibridben, de valószínűleg így is elmegy majd a világ végéig, és mivel egyre kevesebb ehhez hasonló, sima szívó benzinmotorral felszerelt autó található a piacon, valószínűleg az árát is jól tartja majd. Bár erre nem mernék nagyobb összegben fogadni, hiszen láttunk már porba hullani olyan autómárkákat, vagy éppen típusokat, kategóriákat, amelyeket örök életűnek hittünk még néhány évvel ezelőtt is.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|