Röviden – Renault Mégane GrandCoupé | |
---|---|
Mi ez? | A Renault Mégane szedán változata, 2016 óta GrandCoupé néven. Ebben a tesztautóban háromhengeres, 115 lóerős benzinmotorral és kézi váltóval. |
Mit tud? | 550 literes csomagtérrel és tágas utastérrel szolgálni használóját. |
Mibe kerül? | A tesztautó kivitele jelenleg nem szerepel a modell árlistáján, helyette a sokkal potensebb 140 lóerős négyhengeressel startol 7,5 millióért. |
Kinek jó? | Ha nem számít a motor mérete, csak használni kell, arra tökéletes, mert tágas és ezzel a motorral is elég mozgékony. |
Szívómotor a Renault kompaktjában már jó ideje nincs, és már amúgy is csak elvétve bukkan fel egy-egy olyan kompakt méretű modell, ami nem turbós alapból, mint például a Toyota Corolla. A downsizing vihar elhozta nekünk az aprómotoros belépőmodelleket és a törmelékeit még mindig kerülgethetjük. De elég régóta ismerkedünk már az ezres háromhengeres motorokkal ahhoz, hogy ne legyen idegen, a Megane-ban pedig épp elégnek tűnik szinte bármilyen feladatra.
Külső
Tavaly esett át egy szolidabb frissítésen a komplett Megane család. Változtak a lökhárítók és a fényszórók, elöl teljesen ledes egységek váltották az alap lámpatesteket is. Radikális újítást azonban nem látunk, tényleg csak az veszi észre a friss vonalakat, akinek nagyon rááll ilyesmire a szeme. A négyajtós GrandCoupé pedig még annyira sem más, mint az ötajtós, ezen a hátsó lámpák maradtak az eredetiek.
Mindig is tetszett a Megane GrandCoupé formája, annak ellenére, hogy se nem grand, se nem kupé, szedánnak viszont igen jól sikerült. Azt persze ne vegyük el tőle, hogy a tetőív szépen kifut az autó végéig. Bár azt gondolnánk, hogy a szedán vonal kevéssé népszerű, nem csak a Renault tartja még kínálatban, ott a Ford Focus és a Toyota Corolla is, csak hogy a népszerűbbeket említsük. Vannak még, akik a hagyományos autóformákért lelkesednek. A Renault Megane GrandCoupé 4632 milliméter hosszú, 1443 magas és 1814 széles, a tengelytávja pedig 2,7 méter. Vagyis egy egészen hosszú, de így is elég jól belátható autóról beszélünk.
Szélesebb a szedán Corollánál (+34 mm), hajszálnyival magasabb is nála (+8 mm), de hosszban közel azonos (+2 mm), tengelytávban pedig pontosan ugyanakkorák. Mivel a GrandCoupé is alapáron, már Zen felszereltségtől megkapja a teljesen ledes fényszórókat és a szép krómozott hűtőmaszkot is, lényegében csak a felniken vesszük észre az alacsonyabb felszereltséget, ezen az autón 16 colosak, amik mindenképp jót tesznek az utazási komfortnak. Jól állnak neki az apró krómdíszek a kilincseken és az oldalablakok alatt, de mutatósak a kipufogóvégei is.
Belső
Ha nem zavar túlzottan semmi, vagy nem bosszant fel, az mindenképp jónak értékelhető. És ez a legjobb a Renault Megane utasterében is, minden ott van a helyén, nincs túlcifrázva, de nem is túl egyszerű, vagy olcsónak tűnő. Megvan a harmónia formák és anyagok terén, az ergonómia pedig rendben van, minden elég egyszerű, amióta visszatértek a hagyományos tekerők a klímakonzol vezérléséhez.
Matt felületek, többnyire szépen eldolgozott műanyagok, jó textúrák jellemzik az utasteret. Jó helyen van a középső könyöklő, tök jól beállítható a kormány és az ülés távolsága, a vezetési pozícióba pedig akkor is nehéz belekötni, ha sportosabb pózhoz vagyunk szokva. A kormány épp jó átmérőjű és nagyon jó fogású, még ezeknek az alap szövetkárpitozású első üléseknek is van némi oldaltartása, egyébiránt pedig szélesek és kényelmesek.
Kínosan alacsony felszereltségű Renault Megane GrandCoupé nincs, már olyan apró, de azért fontosnak mondható „extrákat” is megkap alapáron, mint a magasságban állítható vezetőülés, a kétzónás automata klíma, vagy a tolatóradar – utóbbi egy szedánon különösen nagy segítség. A 7 colos érintőkijelzős multimédia is jár az alapmodellhez, okostelefon-tükrözéssel, ha pedig szeretnénk digitális műszeregységet is, akkor csomagban adják a navigációval. Kellően nagyok a tárolók, könnyű belakni a Megane belsejét, az 550 literes csomagtartóba pedig csak a szűk nyílás szab határt annak, mit tudunk belerámolni.
Technika
Jelenlegi árlista szerint a Megane GrandCoupéhoz csak kétféle motor érhető el. Az 1333 köbcentis négyhengeres Renault-Daimler fejlesztésű benzines 140 lóerővel és akár hétfokozatú, duplakuplungos EDC automata váltóval, vagy a 115 lóerős 1,5-ös dízel. Ezzel szemben itt ez a belépőmodellnek tekinthető 1,0 literes, közvetlen befecskendezéses, háromhengeres, turbós benzinmotor 110 lóerős teljesítménnyel és 195 Nm nyomatékkal, amely jelen pillanatban nem kapható. Hatfokozatú kézi váltót csatolnak ehhez a motorhoz a gyárban.
Elöl hagyományos MacPherson-rugóstag, hátul csatolt hosszlengőkaros futóművön támaszkodik a csinos karosszéria. Még kompakt modellek között is könnyűnek számít ez a járgány, hiszen felszereltségtől függően 1280-1372 kilót nyom üresen. Ha pedig szemléltetni szeretnénk, mennyire nehezek az egyre inkább terjedő villanyautók, érdemes észben tartani, hogy már egy Renault Zoé is meghaladja a másfél tonnát üresen.
Vezetés
Amennyire zavartalan a Mégane GrandCoupéban ülni, legalább annyira semmilyen vezetni. Ebben az esetben pedig ez is egy pozitív tényező, mert a rossz tulajdonságainak száma is elég csekély. A motor halkan indul, alapjáraton alig hallani és forgatva sem túl zavaró, meg merném kockáztatni, hogy kevésbé szól karcosan, mint az 1,33-as négyhengeres.
Szépen kiegyensúlyozták, amíg nem forgatjuk magasra, addig még a tapasztalt fül is nehezen mondja meg róla, hogy nincs ki mind a négy hengere. Teljesítményleadása jobban hasonlít egy szívómotoréhoz, nem hirtelen jön meg az erő bizonyos fordulatszámnál, hanem szépen elosztva, egyenletesen épül fel. Ez pedig nem azt jelenti, hogy alul gyenge lenne, ami talán a legmeglepőbb dolog.
Határozottan indul el, nem kell trükközni a kuplunggal és ki is tartja az erőt, amíg forgatjuk a motort. Nem érezni túl gyengének, van benne spiritusz meg menni akarás. 115 lóerő nem a világ vége, de a háromhengeres karakterrel szépen összehozták, hogy ez az egész használható legyen és ne csak egy mozgó akadály. Annyira lelkes a motor, hogy még szinte élvezni is lehet, ahogy leforog a 2., majd a 3., és akkor nagyjából pont elértük a 100 km/h-t, szóval azért nem vagyunk vérmesen gyorsak.
Váltója akadós, tipikusan renault-s, de nyugtasson a tudat, hogy ez egy Mégane R.S.-ben sem jobb. Futóműve alapvetően puha és ringatós, amire a hosszú tengelytáv is rájátszik picit, de van benne egy jóleső feszesség is, ami miatt a kormányzás is éppen elég pontos. Az a gyengesége sajnos továbbra is megvan, hogy úthibán a hátsó kerekek tudnak nagyot pattanni, épp ezért nem ritka, hogy tempósabb kanyarvételnél nem lesz lent mind a négy kerék.
Városban használva kényelmesen lehetett vele közlekedni, országúton sem volt rossz és még autópálya-tempóról is tudott előzni, vagyis a váltófokozatokat ügyesen osztották el. De bármennyire is kicsi a motor és tűnik takarékosnak a hajtáslánc, meglehetősen torkos. Tankolás szerint 8,5 literrel járt el városban, ami soknak mondható, a 140 lóerős kézi váltós ennél takarékosabb tud lenni.
Költségek
Mivel ez a motor és hajtáslánc jelenleg nem szerepel a Renault Mégane GrandCoupé árlistáján, a minden tekintetben jobbnak számító 140 lóerős jelenlegi alapmodell áraival tudunk számolni. 7,549 millió forintról startol jelenleg ez a típus Zen felszereltséggel, amihez szinte semmit nem kell megrendelni, hogy élhető legyen.
Benne van a tolatóradar, a 7 colos, okostelefon-tükrözéses multimédia, a kétzónás klíma, a ledes fényszórók, vészfékasszisztens, négy elektromos automata ablak, csak hogy a fontosabbakat említsük. Ülésfűtés, kormányfűtés azért ajánlott, ilyenkor télen jól jön és nagyon tud hiányozni, ha nincs. Intens felszereltség mellé lehet választani nagyobb multimédiát, head-up display-t és sávelhagyásra figyelmeztető rendszert is.
A Renault Mégane GrandCoupé és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Renault Mégane GrandCoupé TCe 140 (140 LE) | 7 549 000 |
Toyota Corolla 1.5 (125 LE) | 7 340 000 |
Mazda 3 G122 (122 LE) | 7 939 900 |
Ford Focus 1.0 EcoBoost (125 LE) | 8 330 000 |
Értékelés
Háromhengeres motorjával éppen elég jól használható a Renault Mégane GrandCoupé, ugyanakkor magas fogyasztása és teljesítményének korlátai miatt sokkal jobb választásnak tűnik a 140 lóerős négyhengeres motorral, pláne úgy, hogy jelenleg az az egyetlen benzines opció a kínálatban.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|