Hígul, vagy inkább bővül az oldtimeres társadalom? Valószínűleg mindenki másképpen látja, de egy biztos, egyre többünknek van lehetőségünk arra, hogy viszonylag olcsón lehessen muzeális minősítésű autónk. Azzal, hogy pár éve már műanyag lökhárítós autókra is rákerülhet az OT rendszám, temérdek olyan, és egyre többféle autóval lesz lehetőség OT rendszámot szerezni, amik a mai napig is rendszeresen róják az utakat.
Az éppen 30. évüket betöltő modellek már a modern világ szülöttei. Anyaghasználat, gyártási mennyiség, technológiai megoldások terén a legtöbb könnyebben fenntartható és megőrizhető, mint a még fém lökhárítós autók esetében volt. Idén is számos olyan autó lép be az oldtimer korba, amiből jó eséllyel naponta látunk az utcán. Értéke persze csak annak lesz, ami valóban eredeti állapotú, vagy tökéletesen felújított. 2022-ben újabb modellekkel bővül az oldtimer korú autók listája, mielőtt ezek között szemezgetnénk, lássuk, mi is kell ahhoz, hogy valami OT rendszámot kapjon, idéntől ugyanis változik a rendszer.
Egy igazi klasszikus, tipikus oldtimer, de már rég nem csak a fém lökhárítós autók kaphatnak OT rendszámot
Ahhoz, hogy ezek az autók muzeális minősítést kaphassanak, vizsgát kell tenniük. Az ehhez szükséges háttér és lehetőségek pedig éppen idén, 2022. január 1-jével változtak. Az új oldtimer törvény pedig éppen az autók tulajdonosainak kedvez. A folyamat ugyanaz marad és a követelmények jelentős része sem változik, ugyanakkor OT rendszámot szerezni jelentősen kevesebb időt fog igénybe venni mostantól.
Milyen autó kaphat oldtimer rendszámot?
Az az autó, amelyik betöltötte 30. életévét, vagyis nem kevesebb mint 360 hónapja gyártották, kaphat oldtimer rendszámot. Emellett pedig fontos az állapota is. Eredeti állapotának megfelelően megőrzött, vagy megfelelően helyreállított, restaurált állapotú és esztétikailag is megfelelő állapotú autóval érdemes csak megpróbálni az oldtimer vizsgát.
Megőrzött eredeti állapotú, vagy eredeti állapotúra restaurált autó kaphat OT rendszámot
Mi változik 2022. január 1-jével?
Az oldtimer minősítés megalkotása óta (2003) jelentős változás nem történt a rendszerben egészen eddig. Ezt pedig az európai trendekhez hasonlóan hozták idén naprakész rendszer alá, ugyanakkor a lényeg nem változik, továbbra is a Magyar Autóklub a hivatalos muzeális minősítést kiadó szervezet. Ugyanakkor új szereplő a rendszerben a KTI Közlekedéstudományi intézet Nonprofit Kft., mely a rendszer működtetéséért, a szabályok kidolgozásáért és kiadásáért, valamint a nyilvántartás kezeléséért felel.
Ami pedig az autótulajdonosokat érinti a rendszer változásában, az a muzeális értékűnek minősített autó műszaki vizsgája. Korábban, ha valaki oldtimer rendszámot szeretett volna autójára, először a Magyar Autóklub 19 állomásának egyikére kellett jelentkeznie a muzeális minősítésért, majd ez után még műszaki vizsgára is el kellett vinnie az autót, hogy aztán az okmányirodában rendszámot igényelhessen.
Típusazonos alkatrészek, anyagok használatával kell felújítani, idén a műszaki és az OT vizsga egy időpontban történik
Idén ez már jelentősen egyszerűbb lesz. A muzeális minősítést és a műszaki vizsgát egy alkalommal végezhetik el a Magyar Autóklub vizsgaállomásán, vagyis mindkét papírt egy időben kapja kézhez az autó tulajdonosa. Időben ez jelentős megtakarítás és az anyagi vonzata is kevesebb, miután így csak egy helyre kell elszállítani a rendszámmal még nem rendelkező oldtimer autókat.
Mennyibe kerül az OT rendszámozás?
Több tételből áll a muzeális minősítés, aminek az árai 2020 februárjától egyelőre nem változtak. Ki kell fizetni az előminősítést, ami bruttó 14 167 forint. Aztán a muzeális minősítést, ami személyautó esetén 38 944 forint, az okmányok további 3797, a kis aranyozott tábla a motortérbe pedig 4257 forintba kerül. Összesen magánszemélyként ez 61 165 forintot jelent, erre még jön a műszaki vizsga költsége, az átírás költsége (ha van tulajdonosváltás) és az új forgalmi engedély.
Mentességet élveznek viszont az OT rendszámos járművek az olyan költségek alól, mint a regisztrációs adó, a cégautóadó és a teljesítményadó, de még az eredetvizsgálat alól is kibúvót jelent a Magyarországon először forgalomba helyezett OT rendszámos jármű. Ezek mellett 2 év helyett 5 évre kap műszaki engedélyt és fél év helyett szintén 5 évre lehet ideiglenesen kivonni a forgalomból, valamint a biztosítás is nyújt kedvezményeket.
Milyen autók lépnek idén oldtimer korba?
2022-re tehát tovább bővül azoknak az autóknak a sora, amelyek megkaphatják az oldtimer rendszámot. A rend kedvéért haladjunk ABC-sorban.
Éppen 1992 januárjában került piacra az első Alfa Romeo 155, így az olasz modell rajongói számára is lehetőség nyílik az oldtimer vizsgára. Bár a hazai park elég szűk és eladót jelenleg éppen csak kettőt találunk, megőrzött autóból sokkal több van az országban, ami az összetartó közösségnek is köszönhető.
Éppen 1992 januárjában került piacra az első Alfa Romeo 155, így az olasz modell rajongói számára is lehetőség nyílik az oldtimer vizsgára. Bár a hazai park elég szűk és eladót jelenleg éppen csak kettőt találunk, megőrzött autóból sokkal több van az országban, ami az összetartó közösségnek is köszönhető.
Fotó megosztása:
Nagy szerencse kell, hogy érintetlen del Solt találjunk, de talán nem lehetetlen, OT rendszámot kaphat
Nagy szerencse kell, hogy érintetlen del Solt találjunk, de talán nem lehetetlen, OT rendszámot kaphat
Fotó megosztása:
A katonai modell alapján, teljesen új alkatrészekből épült fel a civil Hummer H1. Fura hozzá az öltöny, de végül is...
A katonai modell alapján, teljesen új alkatrészekből épült fel a civil Hummer H1. Fura hozzá az öltöny, de végül is...
Fotó megosztása:
Renault Safrane még sokaknál szerepel napi járós autóként is, a modell elektronikai hibáit leszámítva műszakilag elég szívós, kényelmes és elég modern, az elsők idén már OT-zhatóak.
Renault Safrane még sokaknál szerepel napi járós autóként is, a modell elektronikai hibáit leszámítva műszakilag elég szívós, kényelmes és elég modern, az elsők idén már OT-zhatóak.
Fotó megosztása:
A valaha volt talán legcukibb kisautó a Twingo, igazi érték egy első generációs, frissítés előtti
A valaha volt talán legcukibb kisautó a Twingo, igazi érték egy első generációs, frissítés előtti
Fotó megosztása:
8,0 literes V10-es motorral, 400 lóerővel regadó és teljesítményadó nélkül OT rendszámozható már itthon egy Viper
8,0 literes V10-es motorral, 400 lóerővel regadó és teljesítményadó nélkül OT rendszámozható már itthon egy Viper
Fotó megosztása:
Tökéletesen hozza a 90-es évek dizájnirányzatát a Mazda Xedos 6. Egy olyan autó, amibe bármelyikünk szívesen beleülne a szerkesztőségben, és a csinos vonalain rettentő furcsa elképzelni, hogy OT rendszámot visel. Pedig az első példányok épp 1992 januárjában készültek el, így legyen akár 1,6-os négyhengeres, vagy 2,0 literes V6-os, ha eredeti állapotú, idén már rákerülhet.
Tökéletesen hozza a 90-es évek dizájnirányzatát a Mazda Xedos 6. Egy olyan autó, amibe bármelyikünk szívesen beleülne a szerkesztőségben, és a csinos vonalain rettentő furcsa elképzelni, hogy OT rendszámot visel. Pedig az első példányok épp 1992 januárjában készültek el, így legyen akár 1,6-os négyhengeres, vagy 2,0 literes V6-os, ha eredeti állapotú, idén már rákerülhet.
Fotó megosztása:
Novemberig ugyan még várniuk kell azoknak, akik egy első generációs Ford Mondeót őriznek otthon tökéletes állapotban, de onnantól nekik is szabad lesz az út az OT rendszám felé.
Novemberig ugyan még várniuk kell azoknak, akik egy első generációs Ford Mondeót őriznek otthon tökéletes állapotban, de onnantól nekik is szabad lesz az út az OT rendszám felé.
Fotó megosztása:
Egyes piacokon Jettaként, Európában viszont Volkswagen Vento néven került gyártásba a Golf III szedán verziója. A német lépcsőshátúból szinte minden nap láthatunk az utcán, kisebb eséllyel olyat, ami kiérdemelné az OT rendszámot. Már 200 000 forint alatt találunk belőle '92-es évjáratút, novemberi gyártásút, addig még fel is lehet készíteni OT-re. Mindegyik autón nagyon érdekesen fog mutatni az OT rendszám, de hajrá! Szeretnénk látni őket!
Egyes piacokon Jettaként, Európában viszont Volkswagen Vento néven került gyártásba a Golf III szedán verziója. A német lépcsőshátúból szinte minden nap láthatunk az utcán, kisebb eséllyel olyat, ami kiérdemelné az OT rendszámot. Már 200 000 forint alatt találunk belőle '92-es évjáratút, novemberi gyártásút, addig még fel is lehet készíteni OT-re. Mindegyik autón nagyon érdekesen fog mutatni az OT rendszám, de hajrá! Szeretnénk látni őket!
Fotó megosztása:
Készülhetnek a Subaru-rajongók is, mert az első generációs Impreza idén októberben szintén eléri a korhatárt. Az 1,6-os, 1,8-as és 2,0 literes szívómotorral szerelt modellből először a szedán és kombi változatokat lehet majd OT-zni, a kétajtósoknak még van pár évük.
Készülhetnek a Subaru-rajongók is, mert az első generációs Impreza idén októberben szintén eléri a korhatárt. Az 1,6-os, 1,8-as és 2,0 literes szívómotorral szerelt modellből először a szedán és kombi változatokat lehet majd OT-zni, a kétajtósoknak még van pár évük.
Fotó megosztása:
Dodge Viperből meglehetősen keveset látni itthon, de van néhány, és ezek után már lehet olyan is, amin OT rendszám figyel. A 8,0 literes V10-es szívómotorral szerelt amerikai szörnyetegnek különösen kedvez, ha nem kell rá regisztrációs adót és teljesítményadót fizetni, ehhez persze olyan példány kell a 400 lóerős kézi váltós szuper-izomautóból, ami tökéletes állapotú és 1992-ben készült.
Novemberig ugyan még várniuk kell azoknak, akik egy első generációs Ford Mondeót őriznek otthon tökéletes állapotban, de onnantól nekik is szabad lesz az út az OT rendszám felé.
Ma sem ritka, hogy Honda CRX del Sol jön velünk szembe, a különös módon akár motorosan nyitható tetős kis targa sportautót pedig már 850 000 forintért is beszerezhetjük itthon, akinek pedig 1992-es gyártási évű autója van, viheti OT vizsgára.
Ritka jószág hazai utakon a Hummer H1, de láttunk már mi is párat. Az amerikai könnyű katonai jármű, a HMMVV közúti használatra is alkalmas változatáról van szó, melynek karosszériáját, alvázát és futóművét is teljesen újratervezték ahhoz, hogy 1992. március 14-én értékesíthessék belőle az elsőt. Jelenleg hármat is hirdetnek belőle itthon, igaz, jóval későbbi gyártásúak.
Tökéletesen hozza a 90-es évek dizájnirányzatát a Mazda Xedos 6. Egy olyan autó, amibe bármelyikünk szívesen beleülne a szerkesztőségben, és a csinos vonalain rettentő furcsa elképzelni, hogy OT rendszámot visel. Pedig az első példányok épp 1992 januárjában készültek el, így legyen akár 1,6-os négyhengeres, vagy 2,0 literes V6-os, ha eredeti állapotú, idén már rákerülhet.
Renault Safrane még sokaknál szerepel napi járós autóként is, a modell elektronikai hibáit leszámítva műszakilag elég szívós, kényelmes és elég modern, az elsők idén már OT-zhatóak.
Talán a leginkább meglepő, de mindenképp a legkedvesebb, idén már oldtimernek minősíthető modell az első generációs Renault Twingo. A francia kisautó mókás, színes külsejével, tágas utasterével és akár nyitható harmonika tetejével könnyen a szívünkbe lopta magát. Érdekes lesz rajta az OT rendszám, de megérdemli, reméljük, minél hamarabb látunk belőle egy vidám összeállítású példányt.
Készülhetnek a Subaru-rajongók is, mert az első generációs Impreza idén októberben szintén eléri a korhatárt. Az 1,6-os, 1,8-as és 2,0 literes szívómotorral szerelt modellből először a szedán és kombi változatokat lehet majd OT-zni, a kétajtósoknak még van pár évük.
Egyes piacokon Jettaként, Európában viszont Volkswagen Vento néven került gyártásba a Golf III szedán verziója. A német lépcsőshátúból szinte minden nap láthatunk az utcán, kisebb eséllyel olyat, ami kiérdemelné az OT rendszámot. Már 200 000 forint alatt találunk belőle ’92-es évjáratút, novemberi gyártásút, addig még fel is lehet készíteni OT-re. Mindegyik autón nagyon érdekesen fog mutatni az OT rendszám, de hajrá! Szeretnénk látni őket!