121 920 új személyautó állt forgalomba 2021-ben Magyarországon – derül ki a Datahouse legfrissebb számaiból. Ez 4,77 százalékos csökkenés a 2020-as 128 030 darabhoz képest az alkatrészhiány miatt utánpótlási nehézségekkel küzdő, a tartósan gyenge forintra és a villamosítási fejlesztésekre markáns áremelkedéssel reagáló piacon, amely – immár kijelenthető – két éve tartósan zsugorodik.
2019-hez képest kimondottan jelentős, 22,79 százalékos a visszaesés, abban az évben még 157 909 darab új személyautóra került rendszám idehaza.
A csökkenő értékesítés és az általánosnak mondható drágulás közepette a vásárlókért folytatott kemény harcban jelentős változások is történtek a márkák és a modellek sorrendjében.
A márkák toplistája – Szárnyaló Kia, összeomló Opel
Tavaly is Suzukiból vásároltak a legtöbbet a magyar cégek és magánszemélyek, eközben több évtizedes riválisa, a hazai piacon „örökös dobogós” Opel – bármennyire is furcsa ezt leírni – kipottyant a lista első 10 helyezettje közül. 2021-ben bő négyszer annyi autót tudtak eladni a japán kisautó-gyártó hazai szalonjai, mint a korábbi versenytárs Opel értékesítői.
A szűkülő piacon forgalomba állt 17 650 személyautóval a Suzuki 16,32 százalékos növekedést produkált, ezzel 11,55 százalékos a részesedése. Stabilan őrizte második helyét a Toyota 12 077 járművel, a pandémia első évében üres szalonokat eredményező 2019-ben lépett fel ide részben a népszerű hibrid-kínálatának köszönhetően. Tavaly pedig az európai márkáknál kevésbé sújtották a távol-keleti óriást az utánpótlásos problémák.
10 604 autóval harmadik a Ford, vagyis a dobogón a sorrend maradt a 2020-as. Utánuk azonban minden márka pozíciót cserélt a korábbi saját helyezéséhez képest.
Márka | Darabszám | Változás (%) | Piaci rész (%) | |
1. | Suzuki | 17 650 | 19,39 | 14,48 |
2. | Toyota | 12 077 | -4,7 | 9,91 |
3. | Ford | 10 604 | -9,68 | 8,70 |
4. | Kia | 9125 | 45 | 7,48 |
5. | Škoda | 7846 | -22,96 | 6,44 |
6. | Dacia | 7367 | -29,63 | 6,04 |
7. | Volkswagen | 7049 | -27,01 | 5,78 |
8. | Fiat | 6456 | -0,83 | 5,3 |
9. | Mercedes | 5680 | 19,65 | 4,66 |
10. | Hyundai | 5291 | 21,44 | 4,34 |
Egyértelműen a Kia a top 10 meglepetésmárkája. Még úgy is, hogy évek óta határozottan lépked előre a dél-koreai cég magyarországi képviselete a listán, mégis elgondolkodtató a 4-ik hely 9125 új személyautóval. Ez látványos, 45 százalékos növekedés, a lista első 20 szereplője között toronymagasan a legjobb eredmény. Egyre jobban fogynak a konszern termékei itthon, hiszen kiválóan szerepelt a testvármárka Hyundai is.
A Kia Hungary elnökeként Nagy Norbert az egyik legtöbbet látott játékos a pályán, így kommentálta a Vezess megkeresésére saját eredményüket. „Tizenötödik éve vagyok a Kia magyarországi vezetője, és bátran állíthatom, hogy az elmúlt, kihívásokkal teli időszak ellenére is olyan egyedülálló eredményt produkált idén a márka, melyre ez idáig nem nagyon volt példa a magyar személyautó-piacon. A jelenlegi piaci részesedésünk, kedveltségünk kőkemény munka, átgondolt és precízen végrehajtott stratégia eredménye. Nagyon büszke vagyok a márkakereskedői hálózatunk és a Kia Hungary minden dolgozójára, együtt értük el ezt a fantasztikus sikert.”
Mennyi idő alatt kapaszkodott fel a Kia, honnan süllyedt ide az Opel?
Nézzünk vissza kicsit az időben! Ha csak három esztendőt lépünk hátra, már akkor is egészen más világ uralkodott.
2018-ban
– a Kia 8-ik volt a hazai újautó-piacon, abban az évben 5453 új személyautóra szereltek rendszámot,
– az Opel ugyanakkor 3-ik helyen állt itthon csaknem kétszer ilyen darabszámmal, 9446 forgalomba helyezéssel.
Ha még tovább tekerjük vissza az idő kerekét, nem kell sokat, csak újabb három évet, még tovább nyílik az olló.
2015-ben
– lépett be a Kia a top 10-be, akkoriban 3106 új személyautó eladása kellett a 10-ik helyhez,
– az Opel pedig első volt a magyarországi újautó-piacon 8839 forgalomba helyezéssel, abban az esztendőben 11,45 százalékos piaci részesedéssel.
Ez a korábbi bő 11 százalék szinte milliméterre annyi, mint a most piacvezető Suzuki tavalyi eredménye. Vagyis azt látjuk, hogy az évtized közepéhez képest a Kia közel 300 százalékos növekedést produkált, az Opel viszont akkori számának a felét sem érte el 2021-ben a személyautó-értékesítésben.
A tízes élboly tagja immár a Mercedes is, amely a mögöttünk álló nehéz esztendőben 19,61 százalékkal növelte a forgalomba helyezései számát, immár 5680 személyautónál járnak. A korábbi meghökkentő akcióik ellenére voltak képesek ilyen eredményre, hogy csak egy példát mondjunk, ma már elképzelhetetlen 12 millió forintért új E-osztályt kínálni (konkrétan 18,94 millió jelenleg az alapmodell induló ára).
Ez azt is jelenti, hogy 2020-ban több vadonatúj Mercedest vettek a magyar vásárlók a szalonokban, mint vadonatúj Opelt.
Mindössze 11-ik lett a kivonásoktól meg nem tisztított személyautó-regisztrációban a német (immár részben francia) márka, először szerepel a rendszerváltás óta a top 10-en kívül. 32,04 százalékos csökkenéssel 4153 forgalomba helyezésig jutottak. 2021-ben mindössze 4,77 százalék volt a részesedésük a tortából.
Arról az Opelről beszélünk, amely az elmúlt 30 évben gyakorlatilag megkérdőjelezhetetlenül az egyik legnépszerűbb márkának számított nálunk az új és a használt autók piacán egyaránt, amit mindennél erőteljesebben mutat, hogy a KSH legfrissebb elérhető statisztikái szerint (2020) Opelből fut a legtöbb a magyar utakon (496 308 személyautó). A második Suzuki (428 863 darab) és a harmadik Volkswagen (383 508) is lőtávolon kívülről követi.
A Vezess megkérdezte az Opel Magyarország igazgatóját, hogy mi áll a tavalyi eredményük mögött.
“Bár éves átlagban az Opel csökkenése jelentős volt, érdemes a számok mögé nézni. Az első negyedévben a teljesítmény jelentősen visszaesett, de az importőrváltást követően sikerült a márkát ismét versenyképessé tennünk. A régi hálózattal, de több új, ütőképes modellel megerősödve a nehéz piaci körülmények ellenére is jelentősen növekedni tudtunk. A részesedésünk a személy- és haszonjárműpiacon a negyedik negyedévben már elérte a 7 százalékot. Az új Astra, Grandland és Movano küszöbön álló bevezetésétől további növekedést várunk” – válaszolta Dalos Attila.
Ahogy említette, a Wallis belépése jelentős változás az életükben, és az év végi eredményeik valóban biztatóak. Az új importőr legfontosabb feladata egyértelműen az Opel értékesítésének a rendbe tétele, Andrew Prest ügyvezetővel Visszajuttatná a csúcsra az Opelt a magyar autópiac angol producere címmel közöltünk méretes interjút – érdemes elolvasni.
Márka | Darabszám | Változás (%) | Piaci rész (%) | |
11. | Opel | 4153 | -32,03 | 3,41 |
12. | BMW | 4063 | 15,66 | 3,33 |
13. | Nissan | 28,31 | 1,18 | 2,32 |
14. | Jeep | 2612 | 16,45 | 2,14 |
15. | Volvo | 2536 | 14,80 | 2,08 |
16. | Renault | 2329 | -53,78 | 1,91 |
17. | Peugeot | 2260 | -17,46 | 1,85 |
18. | Audi | 2107 | 9,97 | 1,73 |
19. | Mazda | 1541 | 0,85 | 1,26 |
20. | Citroën | 1433 | -23,57 | 1,18 |
A húszas lista második felében a BMW következik a sorban 4063 forgalomba helyezéssel, a Mercedestől jól láthatóan lemaradva, de 15,66 százalékos növekedés után ők is pezsgővel zárták a többek számára keserű évet.
A fenti táblázat – és a top 20 – legnagyobb esését szintén egy régi, Magyarországon jól beágyazott, az értékesítési listákon gyakorlatilag sokszor az élmezőny sarkát taposó márka szenvedte el. A Renault drámainak tűnő 53,78 százalékos mínusszal zárta 2021-et, mindösszesen 2329 új személyautót vásárolt tőlük jogi, vagy magánszemély.
Gyenge évet zárt a másik két francia márka is. A Peugeot mínusz 17,46 százalékkal ment karácsonyozni, a Citroën még ennél is nagyobbat esett, 23,57 százalékkal csökkent a hazai értékesítése.
Figyelemre méltó, hogy számos „népautónak” számító márka mélyrepülése (lásd még Dacia: mínusz 29,63 százalék tavaly) közben a drágább prémiumautók értékesítése látványosan emelkedik. A már említett két német brand mellett a Volvo importőre is erős évet tud felmutatni a göteborgi központban, 14,8 százalékos növekedést és 2536 járművet.
A kínai tulajdonban lévő svéd márka két éve furakodott be egyre szebb számaival a nagy német prémiumtrió közé, akkor szorította innen hátrébb az Audit, amely azóta sem talál magára: kisebb mértékben (plusz 9,97 százalék) gyarapodott riválisainál, azaz darabszámban (2107 személyautó) növekszik a lemaradása.
Ilyen még soha nem volt
A rendszerváltás óta először alakult ki egyszerre szállítói és vevőoldali hiány, amely az utóbbi évtizedekben nem fordult elő, mivel minden esetben vevőoldali hiányt okoztak a ciklikusan előforduló pénzügyi-gazdasági válságok – írja friss elemzésében a piacról a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete.
A modellek sorrendje – Vége annak, hogy a német autók hazája vagyunk?
50-60-70 százalékos változásokat is látunk az első tíz helyen szereplők számaiban az egy évvel korábbihoz képest, de a Vitara és az SX4 S-Cross első két helyét mintha a dobogóra szögezték volna. Mindkét Suzuki modell jól szerepelt, a cikk elején említett 4,77 százalékkal apadó piacon a Vitara 21,33 százalékos emelkedést produkált (8350 darab), míg az év végén jelentősebb frissítésen átesett bátyja értékesítése 12,24 százalékkal gyarapodott.
Megkeresésünkre Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője sikerük háttereként azt mondta, hogy az Esztergomban gyártott modelljeik kiváló ár-érték aránya miatt választják sokan új autó vásárlásakor őket. „Az autóink kialakítása, dizájnja is tökéletesen megfelel a magyar vásárlók igényeinek. A piacvezető pozíció kiterjedt márkakereskedői hálózatunknak is köszönhető: 78 kereskedésünkkel az élen járunk a vevők kiszolgálásában.”
Modell | Darabszám | Változás (%) | |
1. | Suzuki Vitara | 8350 | 21,33 |
2. | Suzuki SX4 S-Cross | 6261 | 12,24 |
3. | Fiat 500 | 4728 | 13,85 |
4. | Dacia Duster | 4501 | 18,26 |
5. | Kia Ceed | 3923 | 56,66 |
6. | Škoda Octavia | 3793 | -23,03 |
7. | Toyota Corolla | 3437 | -9,29 |
8. | Ford Tourneo Custom | 3340 | -8,79 |
9. | Kia Sportage | 2360 | 76,65 |
10. | Suzuki Swift | 2314 | 65,17 |
A legnagyobb pluszt két Kia és egy régi jó ismerős hozta össze: 56,67 százalékos bővüléssel a Ceed (3923 darab) egészen a lista 5-ik helyéig száguldott, ennél is durvább, 76,65 százalékos ugrással a Sportage pályafutása során először immár top 10-es szereplő.
Berúgta az ajtót a „mi autónk”, a járműpiaci elemzéseket csak mostanában olvasó fiatalabbak talán nem is tudják, hogy milyen fényes múltja van ezen a listán a Swiftnek. Tavaly 65,17 százalékos növekedéssel és 2314 forgalomba helyezéssel ismét tagja lett a nagyfiúk klubjának.
A siker korszaka után hullámvasútra ült a Swift
A rendszerváltás óta a Suzuki Swift állt a legtöbbször az új autós értékesítési listák élén, de magyarországi pályafutása során kétszer is kizuhant a top 10-ből, ami uralkodása éveiben szinte elképzelhetetlennek tűnt.
Először a 2008 októberében globálissá szélesedő gazdasági válság után a mi autópiacunkat is romba döntő években fordultak el tőle a magyar vevők. Miközben a kétezres évek közepén tomboló járműhitel-konstrukcióknak köszönhetően sok család egyetlen forint befizetése nélkül gurult haza a vadiúj Swifttel, és hosszú éveken át megkérdőjelezhetetlen piacelső volt a modell, 2010-ben a lista 38-ik (!) helyéig zuhant vissza. Ekkoriban bezárt az országban működő Suzuki-szalonok fele, a maradékra kitűzték a fekete zászlót, de a szélnek sem volt kedve belekötni.
Pedig 2010-ben kijött az új Swift, de drágább volt szupersikeres elődjénél, radikálisan szigorodott a jármű-finanszírozás, eltűntek a Suzuki értékesítésének mindig a nagyját adó magánszemélyek a piacról, így nem meglepő módon üresen kongtak a márka még megmaradt kereskedései.
Innen kapaszkodott vissza a Suzuki és a sikermodellje egy meglehetősen izmos stratégiával. 2012 tavaszán az akkor 3,49 millió forintos Swiftet 2,49 millióért kezdték kínálni a régi Suzukijukat beszámíttatóknak, ami közel 30 százalékos árcsökkentést jelentett. A legmeglepőbb talán az volt az egészben, hogy nem a fapados verziót, hanem egy közepesen felszerelt változatot adtak ennyiért, ami akkor pozitív értelemben sokkolta az új típushoz képest kimondottan korszerűtlen régi Suzukijukat lecserélőket. Emellett az akkori SX4-et a 3,89 milliós listaár helyett odaadták 2,89 milliótól. Ugye senki nem lepődik meg a következményeken? Abban az évben 110 százalékot ugrott a márka értékesítése.
Másodjára az évtized közepén házon belül mészárolták le az aranytojást tojó tyúkot, de okosan, másik saját – drágább – modellt tolva a helyére, az értékesítési dobogó tetejére.
Megjelenése óta óriási sikersztori Magyarországon az Esztergomban gyártott Vitara – természetesen ravaszmód árazva. 2015-ös első évében máris brutális akcióval kínálták a vevőknek az akkori újdonságot, ugyanis a 4,5 milliós alapár papírra ragadt, ehelyett pályafutása első napjától 3,8 milliótól már haza lehetett vinni a pluszpénzes extrák nélkül. Ezzel a merész, de sikeres árazással a Vitara nemcsak az akkor egyre trendibbé váló SUV-ok közt lett rövid idő alatt első, hanem letarolta a hazai személyautó-piac egészét.
Egyre többen tértek be a Vitara miatt az évtized második felében újra gyarapodó létszámú Suzuki-szalonokba – közülük sokan az új SX4 S-Crosszal tértek haza. A szabadidő-autós divathullámot kihasználva a valamivel nagyobb, de alig drágább modell is népszerűvé vált, 2018-ban 3-ik, 2019-től már 2-ik lett a listán. Eközben a már Japánból érkező, a kategóriatárs Corsa, Fiesta stb. árszintjére emelkedő Swift feledésbe merült, az 5-6 évvel korábbi felfutás után ismét kiesett a pixisből. Tegyük hozzá, a hanyatlás az egész kisautós kategóriára jellemző.
Két-három éve mindenki azt hitte, itt a Swift (és a kategóriája) vége, a Corsa, a Fiesta, vagy éppen a Polo nincs még az első 20 közelében sem, a Swift azonban tavaly ismét feltámadt. Most úgy tűnik, a Yarisszal párban lehetnek még szép éveik.
Érdemes kiemelni, hogy a tíz legnagyobb darabszámban forgalomba állított új személyautó között mindössze „másfél” németet látunk. Az egyébként tavaly rossz évet zárt Škoda Octaviát (3793 példány, mínusz 23,03 százalék), és a Ford Tourneo Customot (3340 darab, mínusz 8,79 százalék).
Ha hozzá vesszük a húszas lista másik felét is, még inkább elgondolkodtató a Magyarországon az idők kezdetétől mindig is rendkívül népszerű, erős névvel bíró, az országban használtként kiemelkedően nagy számban futó német modellek hiánya.
Modell | Darabszám | Változás (%) | |
11. | Jeep Renegade | 2264 | 15,98 |
12. | Ford Puma | 1989 | -5,33 |
13. | Toyota Yaris | 1959 | -36,42 |
14. | Hyundai Tucson | 1866 | 39,88 |
15. | Toyota RAV4 | 1851 | -1,02 |
16. | Nissan Qashqai | 1539 | 38,77 |
17. | Toyota C-HR | 1485 | 5,54 |
18. | Dacia Lodgy | 1457 | -62,77 |
19. | Ford Focus | 1424 | -23,89 |
20. | Hyundai I30 | 1210 | 19,45 |
Ha esetleg nem tűnt volna fel a táblázatok böngészése közben, nincs egy szem Opel, és nincs egy szem Volkswagen sem a 20 legkelendőbb modell között. Se Astra, se Corsa, se Golf, se Polo, se egy darab SUV tőlük. Nincs ott az az Astra a húszban, amelyből darabra a legtöbb fut az útjainkon (261 351 jármű), amely évtizedek óta Magyarország legnépszerűbb autója. Igen, a Swiftet stabilan előzve.
Hogy utánuk mi a pontos sorrend, miből mennyit használnak a magyar családok országszerte, azt ebben a cikkünkben lehet megnézni.