Szakértőink megválaszoltak több érdekes olvasói felvetést. Ha neked is van kérdésed, írj nekünk!
Szívhez szóló Alfa Romeo?
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor!Alfa Romeo GT birtoklásáról, 2. autóként. A mérhetetlen vágyat visszafogja a típussal kapcsolatos kérdések sora. Bár tudjuk, az 1.8 TS megbízhatóbb, az 1.9 JTD pedig keveset is fogyaszt, mégsem vonzzák. Egyiknek az ereje, másiknak a járáskultúrája, a dízel jellegéből kapcsolódó jellemzői nem tetszenek. A V6-os ritka kincs, és drága fenntartású. 2.0 JTS motorral szeretné kiválasztani. Emelem a tétet: mivel városban is használná, Budapest és agglomerációja közti ingázásra, ezért fontos számára a Selespeed váltó. Kérdéseim a kényes pontokkal kapcsolatban: – Az Alfa 2.0 JTS motorját a hivatalos ajánlás szerint nem ajánlott a E10 tartalmú üzemanyaggal tankolni. Kifejezetten csak a E5 tartalmú 100 oktánszámú benzinnel szabad tankolni? – Mind a 2.0 JTS, mind a Selespeed váltó használata tartogathat meglepetéseket. Mik azok a sarkalatos pontok, amelyeket szem előtt kell tartani egy ilyen konfiguráció megvásárlásánál? Üdvözlettel: Tamás
Feleségem régóta álmodozik egySzakértőnk válaszol
Kedves Tamás!
Tibor helyett kivételesen én igyekszem segíteni. A mérhetetlen vágyat a használt Alfa Romeo GT iránt nagyon is érhetőnek, sőt, indokoltnak tartom, magam sem vagyok ezzel másképp:-) Viszont ebből a nagyon vonzó autóból épp azt a verziót készültök megvásárolni, amelyet egészen biztosan nem ajánlanánk. Megbízhatósági szempontból a 2,0 JTS-nél nemcsak a dízel, de még az 1,8-as benzines is jobb. Az automatizált kézi váltónak tekinthető Selespeed kifejezetten kockázatos, ráadásul a robotizált váltó működése is viszonylag ügyetlen, így azt javaslom, hogy próbáljatok egy másik verzióba beleszeretni!Ha ez semmiképpen nem megy, akkor vegyétek meg a 2,0 JTS-t, a Selespeedet, mert egy autó iránti fokozott rajongás könnyebben emészthetővé teszi a javítási kiadásokat és a szervizelés idejére kieső kocsi nélkül töltött időszakokat. Az esetleg ragacsossá váló beltéri műanyagok számomra igen taszítóak, de ez adottság sok kortárs olasz autóban.
Sajnos a vásárlás előtti sarkalatos pont az, hogy próbáljatok megbarátkozni egy másik hajtáslánccal vagy fogadjátok el, amit a sors hoz a 2,0 JTS Selespeeddel. Nézzük optimistán: önmagában az, hogy egy hajtáslánc nagyobb kockázatot jelent a többinél, nem jelenti azt, hogy biztosan el is romlik, pl. a jó drága hidraulikus kuplungmozgató és váltószerkezet, elhagyja magát a váltóvezérlés (ami bontottan 20 000 Ft körül beszerezhető) vagy rükvercben ragad a váltó. A Selespeedben a mágnesszelepek, az érzékelők és a hidraulikus működtetőegységek (aktuátorok), a nyomástároló, a rendszer hidraulikaszivattyúja mind elromolhat, akárcsak más márkák robotváltóiban.A JTS motoron a korán kezdődő olajszivárgástól a cserés injektorokon át a gyújtótrafó hibájáig sok mindenre számíthatsz, ideértve a vezérlésmódosítót is, de ez más benzines Alfa-motoroknál is jelentkezhet. Ehhez jön a 156-tal és a 147-tel közös futómű érzékenysége, de vigasztalódhattok az elöl kettős keresztlengőkaros és hátul is független kerékfelfüggesztés fejlettségével és a jó úttartással.
Mivel E10-es üzemanyagra, mint sok más régebbi, direktbefecskendezős motornak, a 2,0 JTS-nek sincs jóváhagyása, így én is csak az E5-ös üzemanyagokat tudom javasolni. A 100-as benzin jelentős többletköltséggel jár az amúgy sem takarékos motorverzió mellett döntve, a felárat csökkentheti az Auchan kúthálózatnál tankolható 98-as. Ismereteim szerint ez is E5-ös. Sok örömöt kívánunk az autóhoz és azt is, hogy a kiválasztott 2,0 JTS Selespeed Nálatok cáfoljon rá a modellváltozat rossz hírére! Üdvözlettel, Szörényi AndrásMegéri alig használt autót venni?
Olvasónk kérdez
Tisztelt Varga Tibor!
Jövőre szeretnék új autót vásárolni. Az alig használt 1-2 éves autókat mennyire ajánlja, érdemes ilyet nézni? A keret 6-7, maximum 8 millió forint. A Kia Sportage-et és az Xceedet néztem, mindenképpen benzinest.
Talán az Xceed, ami méretben jobban megfelel, mivel maximum 2-3 emberrel utaznék.
Évi 8-12 ezer km-t tennék meg vele. Hosszútávra tervezek, a jelenlegi Nissan Almerám is már 21 éves, és újkora óta nálam van. Ami elbizonytalanít, hogy a Kia turbóval szerelt benzinmotorjait nem igazán ajánlják. Sportage-ből van még szívóbenzin. Suzukit SX-4 S-Crosst is néztem, viszont az annyira nem tetszik.
Dizájn szempontjából a Kia meggyőzött.
Mit javasolna?
Szakértőnk válaszol
Kedves István!
1-2 éves autót anyagi okokból érdemes vásárolni. Az amortizáció miatt jóval olcsóbban juthat hozzá, mint egy új autóhoz. Az, hogy milyen megbízhatóság szempontjából, meg tudom mondani 5-7 év múlva. Addig mindenki csak találgat (a márkaszerviz is), hiszen nincs többet futott autóval tapasztalat.
A Kia/Hyundai turbómotorjai nem rossz konstrukciók, de nyilván bonyolultabbak a szívó társaikhoz képest, ezért a meghibásodási lehetőség is magasabb. Ingyen ebéd nincs. Cserébe némileg takarékosabb, erősebb autóban ülhet.
Amennyiben a Kia tetszik Önnek, válassza ezt a típust és ne féljen a turbómotortól. 1-2 éves autót ritkán ad el az ember fia/lánya. Mi is sokszor futunk bele előzőleg sérült, helyrepofozott példányokba, ezért javaslom, hogy a kiszemelt autót vizsgáltassa meg szakemberrel.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Frissen vett autó hozta a bajt
Olvasónk kérdez
Üdvözletem!
Érdeklődni szeretnék, hogy tudnának-e segíteni egy használtautó-vásárlással kapcsolatos ügyben? A lényege az, hogy én megvettem egy autót és másnap a váltója meghibásodott. A tulaj sem visszavenni, sem a javíttatást téríteni nem óhajtja.
Egyből ügyvéddel dobálózott meg polgári perrel. Ez a hiba korábban is fennállt és az eladó állítása szerint kijavíttatta, de erről semmilyen dokumentumot nem mutatott. Már teljesen elérhetetlen, kikapcsolta a telefonját. Az adásvételi szerződésen az szerepel, hogy az eladó kijavíttatta a hibát.
Viszont ez úgy néz ki, nem történt meg, mert a hiba ugyanúgy megvan. Röviden, tömören ennyi. Remélem, tudnak valamilyen útmutatást vagy ügyvédi segítséget ajánlani. Köszönöm szépen előre is.
Köszönettel és tisztelettel,
András
Szakértőnk válaszol
Tisztelt Levélíró!
A rövid tényállásból az vehető ki, hogy a váltóra vonatkozóan volt egy eladói állítás, amiben Ön bízott. Amennyiben ez okirattal és/vagy tanúkkal is megfelelően alátámasztható, akkor megítélésünk szerint Ön joggal támaszt igényt (elsősorban a javítási költség megtérítésére) az eladóval szemben még arra tekintettel is, hogy Ön használt gépjárművet vásárolt.
Javasoljuk az igazolható, írásos tájékoztatását és felhívását az eladónak a javíttatás elvégzésére. Ennek eredménytelensége esetén – ha ez gazdaságos – javíttassa meg saját költségen a váltót és kérjen számlát (már csak azért is, mert a javításra külön is jótállás vonatkozik). A javítás költségét tudja ebben az esetben érvényesíteni.
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu