Hónapok óta szállingóznak a mondatok az autópiaci áremelkedésről, de az új személyautók szerződésbe foglalt összegeivel ellentétben a sokkal több embert érintő használt autós áremelkedés, pláne annak pontos nagysága már nehezebben forintosítható.
A jelenleg meghatározható legpontosabb képet az ország első számú autós hirdetési oldalának, a Használtautó.hu-nak az adatbázisa adja. Itt összesen 1,027 millió személyautós hirdetést adtak fel a tulajdonosok 2021-ben, míg egy évvel korábban közel ugyanannyit, 1,085 milliót. Tehát ebben nincs változás, az összegek azonban drámai mértékben növekedtek.
A Vezess kikérte az itt eladásra kínált használt autók átlagárát, ami a kétszer egymillió hirdetés összegei alapján
– 3 989 114 forint volt 2021-ben,
– ezzel szemben csak 2 789 710 forint 2020-ban.
Vagyis 43 százalékkal emelkedett az eladásra szánt használt autók átlagára egy év alatt. „Tudomásunk szerint ilyen mértékű drágulás még nem volt” – felelte kérdésünkre az oldal üzemeltetője.
Miért emelkednek ennyire az árak?
„A pandémia eleve felfelé hajtotta az olcsóbb használt autók keresletét és árait” – kezdi az okok felsorolását Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője. De ez csak a környezet, hiszen két éve is szenvedtünk a járványtól, e mellett tavaly újabb okok tolták az égig az árakat.
A külföldről behozott 132 ezer használt személyautó 2021-ben önmagában is jelentős mértékben emelte az árakat, egyrészt a padlóra feküdt, majd ott ragadt forintárfolyam miatt, másrészt Katona szerint a kereskedők utazási nehézségei is vastagították az összegeket.
Erős hatással volt a használtak piacára az új személyautók gyártási nehézségeinek a drámája is – ez a harmadik ok. A chiphiány következtében tapasztalható szállítási problémák a fiatalabb és drágább használtak felé terelték az új autók vásárlóinak egy részét, így ott is többletkereslet alakult ki, amire a piac logikusan áremelkedéssel reagált.
Kimondottan az átlagos hirdetési árat egy negyedik tényező is felfelé nyomta: az olcsó használt autók extrém kereslete miatt a hirdetett autók átlagéletkora csökkent. Ma a legolcsóbb, legidősebb járműveket gyakorlatilag hirdetés nélkül el tudja adni bárki az oldal üzemeltetője szerint. Vagyis a jelentős kereslet miatt kézközt elmegy rengeteg kis értékű kocsi a tulajdonosok ismeretségi körében.
Mennyivel drágultak a legnépszerűbb modellek?
Magyarországon hosszú évek óta Astrából, Swiftből, Golfból és Focusból fut a legtöbb, nézzük meg, hogy az erre a négy modellre (valamint a szintén népszerű Passatra) vonatkozó hirdetésekben szereplő, éves szinten és járművenként több tízezernyi hirdetés eladási árait átlagolva mekkora növekedést látunk. Az alábbi táblázatban az áremelkedés aránya alapján látható a sorrend.
Modell | Átlagár 2021-ben | Átlagár 2020-ban | |
1. | Suzuki Swift | 832 073 | 641 154 |
2. | Volkswagen Passat | 2 667 142 | 2 255 275 |
3. | Volkswagen Golf | 1 857 125 | 1 618 456 |
4. | Ford Focus | 1 728 060 | 1 568 393 |
5. | Opel Astra | 1 373 227 | 1 291 360 |
Először is egyértelmű, hogy a legtöbbek által használt kocsik árai messze a piac egészének az átlagárai alatt vannak, kisebb mértékű a drágulás is.
Közülük százalékosan a legjobban a Suzuki Swiftek árai emelkedtek, 30 százalékkal, míg a legkevésbé az Opel Astráké (6 százalék). Ide vág, hogy a Datahouse friss statisztikái szerint utóbbiból trélereztek be a legtöbbet Nyugat-Európából a kereskedők tavaly.
Mit kínálnak a tulajdonosok és mit keresnek a vevők?
A kettő nem feltétlenül ugyanaz, a Használtautó.hu listáinak élmezőnyében legalábbis látható eltérések vannak. Márkaszinten Opelt kínáltak eladásra a legnagyobb számban a tulajok, majd Volkswageneket és Fordokat – ez így majdnem megfelel az országosan forgalomban lévő személyautók márkasorrendjének. Egy jelentős eltérés van: az utakon a Suzuki a második.
Márka | Hirdetések száma | |
1. | Opel | 98 379 |
2. | Volkswagen | 92 963 |
3. | Ford | 80 461 |
4. | BMW | 76 905 |
5. | Audi | 63 938 |
Érdekes, hogy ilyen nagy számban kínálják eladásra a BMW-ket és az Audikat a tulajdonosok (valamint a kereskedők), e két gyártó a forgalomban lévő személyautók száma alapján mindössze a 10. és a 12. a márkalistán. Ugyanakkor tény, a német prémiumok modellkínálata átlag feletti, a Suzukiénál például jóval szélesebb.
Modell | Hirdetések száma | |
1. | Opel Astra | 40 438 |
2. | Ford Focus | 25 977 |
3. | Volkswagen Golf | 24 624 |
4. | Suzuki Swift | 23 623 |
5. | Volkswagen Passat | 22 015 |
A legnagyobb számban hirdetett modellek listáján a Swift negyedik helye újabb részmagyarázatot ad arra, hogy miért nincs a Suzuki a márkalista második helyén.
Az Astra hirdetésszámának vezető pozíciójában minden bizonnyal vastagon benne van, hogy ebből jött be a legtöbb tavaly az országba, konkrétan 5,5-ször annyi, mint Swiftből. A Focusszal való összehasonlítás érdekesebb, miközben közel 15 ezer a hirdetésszámbeli különbség, az importban mindössze csak 422-vel kevesebb behozott Focust látunk.
Ezek után jöjjön a márka- és modell-lista az alapján, mire kerestek rá a legtöbben tavaly a legnagyobb hirdetési oldal látogatói közül.
Márkák | Modellek | |
1. | Volkswagen | Suzuki Swift |
2. | BMW | Skoda Octavia |
3. | Mercedes | Focus |
4. | Audi | Audi A4 |
5. | Ford | Audi A6 |
Az első öt márkából három német prémium, a modellek között kettő. Talán nem túlzás leírni: a vágyak tavaly sem passzoltak teljesen a valósággal.