Egy összetett projekt költségei egyáltalán nem a kilométerek számától függenek, sokkal inkább meghatározó a nyomvonal kialakítása, a hidak, alagutak, műtárgyak és a csomópontok száma – mondta a Magyar Építőknek Zsilák-Makra András, a Dömper Kft. M85-ös építését felügyelő projektvezetője a még csak tervezett északi M0-s szakasszal kapcsolatban.
A szakértő szerint megtévesztőek a sajtóban megjelent számítások, amelyek kilométeráron próbálják meg más projektekhez hasonlítani a brutálisan drágának tűnő északi M0-s szakasz költségvetését, a technikai paraméterek ugyanis különbözőek.
Az M0-s északi, 10-es és 11-es utakat összekötő szakaszára tavaly májusban írtak ki közbeszerzést, amire azonban csak egy ajánlat érkezett, ráadásul az is érvénytelennek bizonyult. A projekthez kapcsolódó, Bicskéből Esztergomba vezető M100-asra viszont már hirdettek nyertest: a gyorsforgalmi út egy olcsóbb részét a Strabag vitte el, a drágábbat a mostanában közbeszerzésekben jeleskedő Dömper Kft. vezette konzorcium.
Egyébként eddig is a Dömper vitte a legdrágább autópálya-építésért járó díjat, a Fertőrákos-osztrák határ szakaszt kilométerenként 11,14 milliárd forintért építették. Ezt fejelték meg most még egy kicsit, az Esztergomba vezető gyorsforgalmi útnak ugyanis már 14 milliárd forint lesz a kilométerenkénti ára. A cikk szerint azonban ez „csak sok, de nem drága”, ugyanis a teljes M100-ason 6 különszintű csomópont, 52 híd (ebből 4 hatalmas völgyhíd) és 6 db alagút (3 pár) épül egy új mérnökségi telephellyel együtt.
Zsilák-Makra András szerint a gyorsforgalmi utak normális ára síkvidéken 4 milliárd forint körül van, de az M0-snál érdemes ennek a több mint tízszeresével számolni. „Várható, hogy a jelenleg tervezés alatt álló, de a következő években esedékessé váló, a főváros északi agglomerációjában a 10. számú és a 11. számú főutak összekötését biztosító, alig 8 km hosszú M0-s körgyűrű új szakasza a maga bonyolult csomópontjaival, szinte a teljes szakaszt lefedő 2×3 sávos összesen 5,2 km hosszú alagút szükségességével, bizonyára 40 milliárd forint feletti kilométeráron fog versenybe szállni.”
Hiába épülne azonban meg rekordáron az M100-as Esztergomba és a jelenleg csak tervezett M0-s szakasz a 10-es és a 11-es főút között, a Budapestet körülvevő autópálya-körgyűrűből még mindig hiányozni fog a mostani 10-es főutat kiváltani hivatott szakasz Üröm és Kesztölc között. Tavaly kikérték a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. terveit a projekttel kapcsolatban, amiből kiderült, hogy az M10-es befejezése csak 2052-re van ütemezve.
Az M100-as gyorsforgalmi út költségvetése jelenleg 345 milliárd forint körül van, az M0 északi szakasza Zsilák-Makra szerint 320-ról fog indulni, közel 700 milliárd forint elköltése után tehát ott fogunk tartani, hogy már csak egy 34 kilométeres szakasz hiányzik majd a körgyűrű befejezéséhez.