Radim Passer a 33. leggazdagabb cseh üzletember, vagyonát 85 milliárd forint körülire becsülik. A férfi még 2021-ben döntötte el, hogy rekordsebességet megy az autobahn sebességkorlátozás nélküli szakaszán. Ez sikerült is neki, nemrég a videót is megjelent az internet a pokoli száguldásról. A végeredmény 417 km/óra lett. Az bizony nem kevés, ellenben piszok sok.
Hiába a „no speed limit”, a német közlekedési hatóság eljuttatott egy közleményt Associated Pressnek, amelyben a következőket írják:
„Elutasítunk minden olyan magatartást a közúton, amely a többi közlekedő veszélyeztetéséhez vezethet. Minden sofőrnek be kell tartania a KRESZ-t, amelyben az is le van szögezve, hogy a járművezető csak olyan sebességgel hajthat, amelyet még kordában tud tartani. A közlekedés többi résztvevője nem tehető ki nagyobb veszélynek, kellemetlenségnek, illetve kényelmetlenségnek, mint az adott körülmények között az elvárható.”
Azt egyelőre nem tudni, hogy indít-e eljárást a felvétel alapján a német hatóság.
A cseh milliárdos is nyilatkozott az ügyben. Ő azzal védekezik, hogy a lehető legkisebb forgalom mellett vágtak neki a kísérletnek, a kora reggeli órákban, munkaszüneti napon, amikor kevesen vannak ezen a szakaszon.
Az autó, amivel a 400 km/óra feletti sebességet elérték, egy Bugatti Chiron volt, amely W16-os, bő nyolcliteres motorját négy turbófeltöltővel lélegeztetik. Ez 1500 lóerős csúcsteljesítményt eredményez, legnagyobb nyomatéka pedig 1600 Nm. Álló helyzetből 100 km/órás sebességre 2,5 másodperc alatt gyorsul. Több hűtő van benne, mint a sarki italboltban: összesen 10 darab hőcserélővel fűti a külvilágot, vízpumpája percenként 800 liternyi vizet küld át a rendszeren.
2005-ben mutatták be a tizenhat hengeres, négy turbóval lélegeztetett, nyolcliteres Bugatti Veyron EB 16.4-et, ami 1001 lóerőt eresztett az aszfaltra. Ehhez a teljesítményhez 23,5 literes fogyasztás párosult 100 kilométeren. Nem kevés, ezért joggal gondolhatnánk, hogy az utódja, az 1500 lóerős Bugatti Chiron bizony ennek majdnem a dupláját fogyasztja, de nem. A technika annyit fejlődött a két modell között eltelt időben, hogy a Chiron 21,3 liter benzinnel is beéri száz kilométeren. Legalábbis az EPA (Environmental Protection Agency, az USA szövetségi környezetvédelmi hatósága) mérései szerint. Ez a vegyes fogyasztás, autópályán, egyenletes tempóban elég neki 16,8 liter prémiumminőségű üzemanyag.
A leghúzósabb adat azonban mégis az, hogy a Chiron motorja percenként 60 ezer liter levegőt fogyaszt. A gázpedált a padlóig nyomva az autó 100 literes tankja 9 perc alatt fogy ki teljesen. Ez három perccel rövidebb idő, mint amennyi a Veyronnak kellett a tank kiszárításához.
Elméletben 420 km/órás sebességet is el lehet vele érni, de alapesetben “csupán” 380-nal tud menni, itt leszabályoz az elektronika. Ha ez nem lenne elég, egy varázskulccsal kiiktatható a korlátozás, de ehhez spéci, nagy odafigyeléssel centrírozott kerekekre van szükség. Sebességmérője biztos, ami biztos alapon 500-ig van skálázva.