Röviden – Toyota Aygo X | |
---|---|
Mi ez? | A Toyota kisautója, az Aygo harmadik generációja. A korábbiakkal ellentétben nem hagyományos ferdehátúként, hanem a ma divatos szabadidő-autós megjelenéssel. |
Mit tud? | Kicsi, ezért könnyű vele manőverezni és parkolni, ami jól jön nagyvárosi környezetben. Az eltolható vászontető ma is nagyon menő. |
Mibe kerül? | 4.590.000 forint az Aygo X indulóára, amely 13-féle felszereltségi szinttel választható manuális váltóval és 12-félével fokozatmentes automatával, apránként emelve az árat. A legolcsóbb CVT-s 5.390.000 forintba, a csúcsmodell, 7,5 millió forintba kerül. |
Kinek jó? | Azoknak, akik ritkán tesznek meg hosszabb utat, sokkal inkább városban használnák autójukat. |
Néhány módosítással a Toyota megváltoztatta, hogy mit is gondoljunk legkisebb európai modelljéről, amely már nem is annyira kicsi. A harmadik generációs Aygo abban nem változtat, hogy elvileg ugyanabban a szegmensben versenyez, ahol elődje, de hagyományos ferdehátúból, mini szabadidő-autóvá formázták. Ma ez a divatos, ez kell a vevőknek. Spanyolországban vallattuk az Aygo X-et.
Külső
A korábbi barátságos arculatot sokkal maszkulinabb formák váltották fel a 2022-re elkészült Toyota Aygónál. Az erőteljesebb vonalak, a kevésbé lejtő motorháztető, a hangsúlyosabb sárvédőívek, a nagyobb, akár 18 colos kerekek masszívabb, erőteljesebb kiállást adnak a kocsinak. Persze nemcsak a formák érdeme ez, attól is láthatjuk nagyobbnak az autót, ha az nagyobb is.
Ahogy az általános az autóiparban, az Aygo X is nőtt a generációváltással, ráadásul elég sokat. 3,7 méteres hosszával 235 milliméterrel nyúlik tovább, mint elődje. Ezzel a mérettel 9 centivel nagyobb, mint az első generációs Yaris, a mostani Yarisnál még 2,5 centivel rövidebb, tehát valamelyest megtartja a pozícióját házon belül, de így sem mini autó már. Mondhatnánk a Yaris alternatívájának is. Ám a Yarisszal szemben itt szándékosan alkalmaztak olcsóbb megoldásokat, hogy az autó ára, minél alacsonyabban maradhasson.
A jármű magassága 1510 milliméter, ami 5 centiméteres növekedést jelent. Ebben persze benne van az, hogy hagyományosból crossoverré alakították, így a hasmagasság 11 milliméterrel nőtt az elődhöz képest. Szélessége 1740 mm, ami szintén markáns bővülés, hiszen ez 125 milliméterrel több, mint korábban.
Most már biztos nem lepődtök meg, hogy a csomagtartója is nagyobb, ez is jelentősen. 60 litert bővült, így 231 literes. 125 milliméterrel hosszan az üreg, ahova pakolni lehet. Az autó fara hozza az Aygo-jegyeket, a hátsó helyzetjelző függőleges LED-csíkja hasonló az elődéhez, illetve a csomagtérajtó most is egyetlen üveglapból készült. Szemből engem emlékeztet a Toyota iQ-ra, az is ilyen vagány kisautó volt.
Számos érdekesség érkezik a generációváltással az Aygóba. Az egyik ilyen a feláras LED-es fényszórók, amelyek újdonságnak számítanak a kategóriában. A másik inkább retró megoldás, de az autó legnagyobb gegje: ez pagodatető. Régebben sok modell kínált ilyen megoldást, ma viszont alig találkozni vele. 450 ezer forintos felárral kerülhet az autóra az összecsukható vászontető, amely a nyitott tetős autózás élvezetét hozza el.
Érdekes ötlet, hogy fűszerekről nevezték el a különböző karosszériaszíneket, így van Kardamom zöld, Chili vörös, Gyömbér bézs, Boróka kék színű, hangulatú Aygo is, a hagyományos fehér, ezüst és fekete mellett. Élőben mindegyik mutatós, a kék, a piros és a bézs is, de a képeken látható zöld szerintem a legütősebb.
Belső
Nagyon fognak örülni az utasok az Aygo X méreteinek, hiszen a külső növekedéssel, bent is nagyobb a tér. Az első ülések például 20 mm-rel távolabb kerülhettek egymástól, a vállaknál pedig 45 milliméterrel nőtt a hely. Két felnőtt férfi is elfér egymás mellett normálisan. A kocsi tengelytávolsága az iparágban is jelentősnek mondható 9 centivel bővült. A hátul utazóknak nem hoz változást az újabb Aygo, mert mint az autó tervezője a Vezessnek elmondta: felméréseik szerint a vásárlók mindössze 5 százaléka használja azokat, így a méretnövekedést az első ülések hátrébb vitelére és a csomagtartó bővítésére használták. Azzal, hogy az első ülések hátrébb kerülhettek, az A oszlop is jobban dőlhet, ami javítja az aerodinamikát.
178 centis magasságommal magam mögött normálisan elfértem, szóval felnőttek is utazhatnak ott. Az első ülések középső része puhább tömést kapott, míg az oldaltámaszok bőven meghaladják az autó dinamikájával elérhető kanyarsebességhez szükségeset. Hátul kicsit meredek a háttámla, de nagyobb gond, hogy szűk a hátsó ajtónyílás.
Az első ülések 55 milliméterrel magasabban vannak, mint az elődben, amivel a gyártó szerint könnyebb lesz felvenni a szemkontaktust a forgalom többi résztvevőjével. Szerintem inkább azért jó ez, mert, aki crossovert választ, az szereti, hogy ezekbe az autókba kényelmesebb beszállni.
Természetesen mi csúcsmodelleket próbáltunk, amelyekben a kormányt bőr és az üléseket is jó minőségű steppelt szövet borította. A külső díszítéssel azonos varrás jól mutat az alapvetően sötét tónusú belsőnek. Olcsó autó létére elfogadható anyagokból épül az Aygo X belseje, egyedül az ajtóbehúzó műanyagja bántja az érzékeket.
Míg a külsőt a szögletes formák jellemezték, az utastérben a lágyabb, íves formák uralkodóak. Elég csak a szellőzőkre, az ajtópanelekre, a műszerfal vonalaira pillantani, de a leglátványosabb, hogy a központi kijelzőt, amely értelemszerűen szögletes, ovális keretben helyezték el.
Az egyszerűbb modellekbe 7” vagy 8”, a jobban felszerelt változatokba 9 colos képernyő kerül, amely mellé a Toyota vezetékes és vezeték nélküli okostelefonos csatlakozási lehetőségeket kínál az Android Auto és az Apple CarPlay használatához. A drágább modellekben felhőalapú navigáció is elérhető, ami élő forgalmi adatokkal dolgozik, illetve tolatókamera is kérhető. Ezenfelül a MyT néven futó applikációval az autó több fontos funkciójához is hozzáférhetünk, mint a vezetési adatok, az üzemanyagszint, de nyomon követhetjük a járművet is.
Alapesetben mindössze két hangszóró kerül az Aygo X-be, 350 ezer forint pluszért viszont négy hangszóró és 20 centis, a csomagtartóba szerelt mélynyomó, valamint ezeket működtető 300 wattos erősítő biztosíthat jó hangzást. Az egyszerűbb hifi csak arra jó, hogy halljunk valamit, a JBL rendszerét viszont már erőteljes basszus és jó dinamika jellemzi, már amennyire egy ekkora autóban ez lehetséges.
Alapvetően letisztult, egyszerű az Aygo X műszerfala, ha a jobban felszerelt, így több funkciót rejtő modellről van szó, akkor is hasonló az érzés, mert a pluszszolgáltatások a központi képernyőről vagy a kormányról vezérelhetőek. Szerencsére a klimatizálás funkciói valódi gombokat kaptak. Alapesetben manuális klíma jár az autóhoz, a jobban felszerelt modellekben ezt automata váltja.
Műszerfala kettős, van egy analóg sebességjelző, illetve LED-es fordulatszámjelző és üzemanyagszint-jelző, de mellettük egy kis digitális kijelző nyújt sok-sok információt. Ez a kütyü elsőre olyan, mintha egy telefont támasztottunk volna oda. Ez is kijelzi a sebességet, de a megtett távolságról, fogyasztásról, a vezetőtámogató rendszerekről is ad infókat.
Technika
Az Európában tervezett és itt is gyártott Aygo X a Toyota GA-B padlólemezére épül, amelyet elsőként az új Yaris kapott meg, de ezen alapszik a Yaris Cross is. Persze rövidebbre szabták a vázat, rövidebb első és hátsó túlnyúlást elérve. Az első ülések mögött teljesen más padlólemezt, illetve egyszerűbb, olcsóbb torziós rugós, csatolt lengőkaros hátsó futóművet alkalmaznak. Emellett kissé más az első futómű is a Yarishoz képest.
A Toyota tájékoztatása szerint az Aygo X-é a legkönnyebb karosszéria az összes A és B szegmensben szereplő modell közül, ennek nyomán a teljes autó is könnyű lehet. 940 kilót nyom a belépőmodell, ami segít alacsonyan tartani a fogyasztást.
Egyetlen motorral készül az Aygo X, amely egyliteres, háromhengeres 1KR-FE kódjelű erőforrás. Maximális teljesítménye 72 lóerő, csúcsnyomatéka 93 Nm. Alapesetben ötfokozatú, manuális sebességváltón keresztül hajtja az első kerekeket, míg 600.000 forint felárért választható folyamatosan változó áttételű (CVT) automata is. Előbbivel takarékosabb az Aygo, a szabvány szerint 4,7 litert fogyaszt száz kilométeren (4,9 l a CVT-vel), viszont lassabban éri el a százas tempót, 15,6 mp (15,5 CVT), már ha ez ennél a dinamikánál bárkinek is számít. Végsebességük 158 km/óra vs. 151 km/óra, a kézi váltós javára.
Mint megtudtuk, hibrid nem várható belőle, sem full, de még egyszerű mild hibrid sem, a technológia drágasága miatt. A Toyota szakembere elmondta, hogy mivel szerintük kategóriája legtakarékosabbja a modell, így nem érte meg az árát ezért magasabbra tolni, már pedig a mild hibrid rendszer is több százezer forintos áremelkedést okozna.
Míg a legjobb kényelmi extrákért felárat kér a Toyota, a modern biztonsági megoldások minden Aygo X-be bekerülnek. A kamerára és radarra épülő rendszerekből sokféle segíti a vezetőt, így az éjszaka is működő gyalogosfelismerés, a nappali kerékpáros-felismerés, az ütközést megelőző rendszer, a jelzőtábla-felismerő rendszer, az intelligens adaptív tempomat, a sávkövető asszisztens és a vészhelyzeti kormánysegéd is. Emellett van alacsony guminyomásra figyelmeztető rendszer, fáradtságra figyelmeztető rendszer, automata távolsági fényszóró, menetstabilizáló stb. is.
Vezetés
Meglepően jó, vezetőbarát üléspozíciót kínál az Aygo X, annak ellenére az ülés alapállapota nem túl alacsony, és onnan is felfelé lehet emelni, illetve a kormánya is csak függőleges irányban állítható. Mikor a kormány állításának hiányosságaira rákérdeztünk, az Aygo egyik mérnöke elmondta, hogy a tengelyirányú kormányállítás drága, ezért hagyták el, ám az autó tervezésekor az európai átlag emberi magasságot vették alapul, és ehhez igazították a kormány és ülések alapbeállítását. „Jól ültél benne?” – kérdezett vissza? „Igen. Meglepően jól” – mondtam. „Na látod” – replikázott. A kormány kellően kicsi, és jó fogású, ami szintén jót tesz a vezetési élménynek.
Míg az első sorban teljesen hagyományos érzetet kelt, hátra pillantva már kisautós a Toyota Aygo X, közel van a fara. A szűk hátsó – továbbra is csak buktatható – oldalsó ablakok miatt nehéz hátrafelé átlátni a kasztnit. Ráadásul sávváltáskor a jobb hátsó C oszlopra mindig azt hittem, hogy van ott egy jármű, annyira belelóg a perifériába.
Motorja pont arra elég, hogy eljussunk A-ból B-be, a pulzusunk ettől nem fog megugrani. Kissé nehezen mozdítja meg az autót induláskor, de utána már belelendül. Nem nagyon van értelme pörgetni, például 60-as tempónál nagyjából mindegy, hogy 3., 4., vagy 5. fokozatban gyorsítunk, nincs nagy különbség.
Olyan szempontból lehet jó, ha padlózzuk, hogy olyankor megjön a motor hangja, ami jellegzetes háromhengeres, de nem bántó, sokkal inkább barátságos berregés. Rezonancia csak magasabb fordulatszámon van jelen, egyenletes országúti tempónál a motor nagyon simán és csendesen jár. Nem lehet nagy panasz más zajokra sem, autópályán sem válik nagyon fárasztóvá a szélzaj.
Viszont ha kinyitjuk a tetőt, megváltozik az egész autó hangulata, a beáramló napfény és szél miatt úgyis inkább autókázni akarunk majd, élvezve a pillanatot. Kár, hogy a Toyota szerint kevesebb mint a vevők tíz százaléka fogja megrendelni a nyitható tetőt.
Az ötfokozatú, manuális váltó gyorsan és pontosan kapcsolható. Ezzel kombinálva nekem jobban tetszett a kocsi. A hat, virtuális fokozattal ellátott, változó áttételű automata (CVT) arra jó, hogy ne kelljen kuplungolni városban, viszont jobban, nyúlósan bőgeti a motort és elrontja az autó visszafogottságát. Ez is finoman kapcsol, de viszonylag lassan. Kapcsolhatunk mi magunk is, ami arra jó, hogyha kedvünk tartja, forgathatjuk 6000-ig is az apró motort, de minek?
Kormányzását leginkább funkcionálisnak hívnám, túl van szervózva, ami városi felhasználásnál előnyös, gyorsan, könnyen pörgethetik, női kezek is. Az áttétele kellően direkt, ami segíti a mozgékonyságot, de visszajelzése kevés. Ezzel ellentétben futóműve remek hangolású. Hárman ültünk a kocsiban, de a fellelt úthibákat jól és határozottan csillapította a 18 colos felnik ellenére is. Kanyarban csak kissé dől be a kasztni, bőven több van a futóműben, mint, amit a 1,0 motor megkíván.
Költségek
Néhány évtizede még nyüzsgő élet zajlott a miniautók szegmensében, a legtöbb gyártó kínált ebben a méretosztályban modellt. Az autók árának emelkedésével azonban ár/érték arányban sokaknak jobban megérte eggyel nagyobb autót választani, ami megpecsételte számos A szegmenses modell életét – legalábbis hazánkban. Most nagyjából ott tartunk, hogy az immár 10 éves Fiat Pandát leszámítva a távol-keleti gyártók, a Hyundai, a Kia, a Suzuki, no és persze a Toyota versengenek a vevőkért. Egyes európai piacokon kaphatóak a Peugeot és a Citroen mini autói is, de nálunk már nem árulják ezeket.
4.590.000 forinttól indul a Toyota Aygo X értékesítése Magyarországon. Ezért az árért az említett biztonsági felszereltségek mellett manuális légkondicionáló, adaptív tempomat, központi zár, elektromos ablakok és tükrök, multifunkciós kormány is jár. Számos csomaggal és felszereltségi szinttel fokozhatjuk az autó árát. ITT lehet böngészni az árlistát. CVT-vel minimum 5.390.000 forintot kell érte fizetni. A csúcsváltozat, amely az automata váltót, a JBL hifit, a nyitható tetőt stb. is tartalmazza, kicsit több mint 7,5 millióba kerül.
A Toyota Aygo X és más kis autók – Listaár, forint | |
---|---|
Fiat Panda (70 LE) | 4 145 000 |
Kia Picanto (67 LE) | 3 999 000 |
Dacia Spring (44 LE – elektromos) | 6 849 000 |
Hyundai i10 (66 LE) | 3 599 000 |
Suzuki Ignis (83 LE) | 4 560 000 |
Toyota Aygo X (72 LE) | 4 590 000 |
Értékelés
Nem száguldásra született a Toyota Aygo X, de jó futóművének és kis fordulókörének köszönhetően vidáman lehet autózni vele városban. Jó ránézni és jó benne lenni, kifejezetten, ha kifizetjük a JBL hifi és a nyitható tető felárát. Napsütéses időben ez a két funkció annyit dob a hangulaton, hogy még a városi sűrű forgalom sem fog zavarni. Növekedése nyomán pedig többet nyújt, mint amit elsőre gondolnánk.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|