Melyik márka autói érintettek a leginkább a közúti balesetekben? Van esetleg olyan gyártó, amelynek a járművei a magyar utakon forgalomban lévő mennyiségükhöz képest jóval többször, vagy éppen sokkal kevesebbszer törnek össze?
Sajnos minderre nincs milliméterre pontos központi adatbázis, de azért mégiscsak van hová nyúlni érdekes számokért. A Vezess rendelkezésére áll három hazai biztosító listája arról, mi volt náluk a közlekedési balesetben megsérült – vagy éppen rommá tört – autómárkák sorrendje tavaly.
Ennek a három piaci szereplőnek az ügyfélállománya nagyságrendileg egymillió személyautó körül jár, vagyis hatalmas merítés, ezen a szinten már ki lehet olvasni néhány következtetést a számsorokból. Pláne úgy, ha összevetjük a Központi Statisztikai Huvatal (KSH) adatbázisával, amely a jelenleg Magyarországon forgalomban lévő személyautókat a darabszámuk alapján sorolja. Kezdjük ezzel, jelen pillanatban a 2020 végi adatok a legfrissebbek a rendszerükben.
Márka | Darab | |
1. | Opel | 496 308 |
2. | Suzuki | 428 863 |
3. | Volkswagen | 383 508 |
4. | Ford | 323 037 |
5. | Renault | 222 607 |
6. | Toyota | 219 618 |
7. | Škoda | 214 658 |
8. | Peugeot | 146 126 |
9. | BMW | 132 621 |
10. | Mercedes | 128 490 |
11. | Fiat | 125 778 |
12. | Audi | 124 214 |
13. | Citroën | 101 668 |
14. | Honda | 85 745 |
15. | Nissan | 79 586 |
Olvasóink nem lepődnek meg az Opel és a Suzuki első két pozícióján, innentől felfelé viszont már elgondolkodtató látni az elmúlt 30 évben mára összeállt lista szereplőinek a pozícióit. A sorrendet számos tényező formálja az új személyautók éves forgalomba helyezéseitől (tavaly például több Mercedes kelt el, mint Opel) a külföldről használtan behozottak importjáig, itt a BMW szolgáltatta 2021 negatív meglepetését. Természetesen a forgalomból kivont járművek is alakítják ezeket a számokat, legyen az a kereskedéseknek mellékbizniszt generáló reexport, a totálkáros törések vagy éppen lopás, plusz kiesnek a végkimerüléssel örökre leállt régiségek is.
Opelesek vs. fordosok
Egy közlekedési baleset valószínűségét nyilvánvalóan sok minden befolyásolhatja: legelőször is a jármű vezetőjének a tudása és a tapasztalata, valamint a vezetési stílusa, a KRESZ rendelkezéseihez való hozzáállása, az óvatossága avagy felelőtlensége.
Rendkívül fontos lehet a megtett kilométer nagysága, itt jön képbe egy újabb lehetséges ok: magántulajdonú a jármű, vagy céges? Egy személy használja, vagy a közösség üsd, vágd, úgysem a miénk lóti-futi autója? Egyes márkákból évtizedek óta több kerül flottákba, másokból szinte egyáltalán nem vásárolnak a multik. Itt vetik közbe talán egyesek a Suzukit, ám a közhiedelemmel ellentétben – főleg az elmúlt években – igenis vásárolták különféle cégek és állami intézmények a márka termékeit. Ezen felül a használat helye is befolyásolhatja a közlekedési baleset valószínűségét (Budapest forgalma vs. vidék, belváros vs. sztráda), plusz a legidősebb járműveknél sajnos akár a műszaki állapot is.
Az Aegon, az Allianz és a Groupama alábbi statisztikái a múlt évből származnak, természetesen ezek nem reprezentatívak. Mindegyik a saját ügyfélkörre vonatkozik, lehet, hogy az egyiknél ez a márka felülreprezentált, a másiknál óriásmulti ügyfele amaz márkát preferálja, ennek ellenére összességében a közelmúltat mutató hatalmas adatbázis áll mögöttük rengeteg káreseménnyel és tapasztalattal.
Allianz | Groupama | Aegon | |
1. | Ford | Renault | Ford |
2. | Suzuki | Ford | Opel |
3. | Volkswagen | Opel | Volkswagen |
4. | Opel | Suzuki | Suzuki |
5. | Toyota | Volkswagen | Toyota |
6. | Škoda | Toyota | Škoda |
7. | Renault | Dacia | Renault |
8. | Mercedes | Mercedes | BMW |
9. | BMW | Peugeot | Mercedes |
10. | Peugeot | Škoda | Audi |
Összevetve a forgalomban lévő járművek KSH-s adatbázisával a biztosítók 2021-es statisztikáiban egyértelműen alulreprezentált az Opel. A legnagyobb személyautós biztosítónál, az Allianznál csak negyedik, a Groupamánál harmadik, az Aegonnál második, miközben ebből fut a legtöbb az útjainkon, ezt használjuk a legnagyobb számban a magyar családok és a cégek, még sincs senkinél az első helyen. Szintén kimondható, bár nem ennyire látványos, hogy valamelyest alulreprezentált a Suzuki is a két negyedik helyével.
Velük szemben a Ford mindhárom biztosítónál előrébb van a darabszáma által „indokoltnál”. Két első hely és egy második 2021-ből, miközben ezt a márkát használják a negyedik legnagyobb számban a járművezetők. Tipikus flottamárka lenne a Ford? Minden bizonnyal sok fiatal Ford fut a hazai cégeknél, de az Opel is igen kedvelt cégautó volt az elmúlt 10-20 évben (valamint a Volkswagen és a Toyota dettó), és persze kimondottan kedvelt ősidők óta a családi tulajdonban is a Ford-Opel páros. Esztendőről esztendőre rengeteg használt érkezik be az országba külföldről, általában ez a két brand szerepel a magánszemélyeknek kocsit behozó nepperek noteszében a legtöbbször.
Mindenképpen figyelmet érdemel a német prémiummárkák helyezése, nyilván nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy ezek megítélése nem minden autós szemében azonos – ezt most próbáltuk igazán semlegesen megfogalmazni. A biztosítói listákat átnézve nagyon úgy tűnik, hogy a közbeszédben talán legtöbbet kárhoztatott BMW-k (pontosabban azok vezetői) nem mondhatók különösebben felülreprezentáltnak. Talán a Mercedesek valamivel előrébb vannak a listán, de nagyjából ők is a helyükön vannak.
Lassan félmillió forint az átlagos töréskár
Emelkedik a törésszám és ezzel párhuzamosan növekszik az egy autóra kifizetett kárösszeg is. Az egy személyautóra kifizetett átlagos kártérítés mértéke az Allianznál 20 százalékkal emelkedett csak tavaly, az Aegonnál 12,5 százalékkal, a K&H Biztosítónál és a Groupamánál 10-10 százalékkal.
Azt egyedül a K&H árulta el most, hogy ez konkrétan az ő ügyfélkörükben 440 ezer forintos átlagösszeget jelentett tavaly. Vagyis ennyi a személyautós kártérítéseik átlaga 2021-ben.
Hogy nem csak tavaly nőttek a kifizetések, azt egyértelműen igazolják a három évvel ezelőtti számok – akkor még több biztosító közölte a Vezessel a saját statisztikáit. A Generalinál 344 ezer forint volt személyautónként az átlagos kárérték 2019 első fél évében, az Aegonnál 295 ezer forint, a K&H Biztosítónál 360 ezer forint.
Tulajdonképpen akkor is, ma is ugyanazokat az okokat sorolják a drágulás háttereként a biztosítók. Folyamatosan emelkednek az autóalkatrész-árak és az egyéb szerviz-költségek (például a bérek), valamint már 2019-ben is sokat gyengült a forint, az árfolyam tavaly is problémát okozott, történelmi mélységbe süllyedt az euróval szemben. Ezalatt növekszik a járműállomány mérete, a pandémia egy kis időre megtörte ugyan, de jellemzően egyre több a megtett kilométer.
Ha mindehhez hozzávesszük, hogy tavaly 43 százalékkal emelkedett a használt autók ára Magyarországon, olcsóbb javítási (és autófenntartási) költségekre idén se számítsunk.