Szinte példátlan, hiánygazdasági helyzetben indult el az év az autók piacán, miközben a finanszírozás rendelkezésre áll, a kereslet is adott, de megtorpant az autópiac az akadozó chipellátás miatt – derül ki a Magyar Lízingszövetség összeállításából.
A múlt évben kezdett helyreállni a koronavírus-járvány okozta sokkból az autó- és az autófinanszírozási piac, ám a pandémiához köthető chiphiány nyomán megtorpant a globális autógyártás, egyszerűen nincs elég autó, amire egyébként adott a kereslet. A jelentős méretű flottákat működtető cégeknél előfordul, hogy meghosszabbítják az eredeti futamidőt, amely lejárt volna, mert az autóhiány miatt nem tudják a soron következő cserét végrehajtani – ez tovább drágítja a piacon lévő fiatal használt autókat.
Elsősorban a magánszemélyeknél érezhető az elbizonytalanodás, vagy akár a használt autók felé való fordulás. Aki mégis új autót szeretne vásárolni, annak érdemes sokkal hamarabb lépnie.
Nemcsak a mostani helyzetben, hanem általánosságban is lényeges, hogy minden autóvásárlást tervező pontosan határozza meg a vásárlás előtt, hogy pontosan mire fogja használni a kocsit. Finanszírozási szempontból mindegyik fél számára fontos, hogy meg kell nézni az adott autó használatának komplett költségeit. Vagyis nemcsak a vételárát és értékvesztését, hanem a fenntartási kiadásokat, amely magában foglalja a szerviz-, biztosítási, gumiköltségek mellett az üzemanyagköltségeket is.
A pontos kalkulációban a lízingcégek, flottakezelők és az autókereskedők szakértői hathatós segítséget tudnak nyújtani.