Röviden – Ford Tourneo Custom Active
Mi ez? A Ford kisbuszának hosszított karosszériás, gazdagon felszerelt, szabadidő-autós hangulatú változata, lágy hibrid rendszerrel kiegészített dízelmotorral.
Mit tud? Nyolc személynek kínál valóban komfortos, óriási, remekül variálható belső teret.
Mibe kerül? 12.080.000 forinttól indul a Tourneo Custom Active árlistája, és 16.391.000 forint a másik vége.
Kinek jó? Nagyon nagycsaládosoknak, vagy csak azoknak, akik szinte kétautónyi emberrel autóznának hosszan, kényelmesen, sok cuccal.

Autó, ami minden feladatra jó – Ford Tourneo Custom 1

Nehéz elhinni, de a Ford Tourneo Custom nem mai darab, már tíz éve annak, hogy 2012-ben először láthattuk. Ennek ellenére egyáltalán nem érezni rajta a kort, a forma teljesen modern még ma is, igaz, ehhez kellett némi trükk is: az aktuális divatnak megfelelően megpróbáltak a kisbusznak is szabadidő-autós hangulatot adni. Ja, és ráadásul még hibrid is, igaz, csak kicsit. Nyolcszemélyes kivitelben, erős dízelmotorral próbáltuk ki a Ford puccos kisbuszát.

Külső

Tavaly nyáron bővült két különleges modellel a Ford Transit és Tourneo család, a két új tagot az Active és Trail nevekkel jelöli a gyár. Míg a Trail főként a terepképességekre fókuszál, addig az Active inkább a divatos, szabadidős vonalat követi. A kétféle hosszúságú karosszériával is rendelhető kisbusz kiviteltől függően 4973 vagy 5340 milliméter hosszú, tükrökkel 2272 mm széles és 1959, illetve 1954 mm magas, amire még rájön az opciós tetősín magassága is, amivel már két méter fölé emelkedik a kasztni legmagasabb pontja. 

Autó, ami minden feladatra jó – Ford Tourneo Custom 2

Hiába az évtizedes forma, a Ford kisbusza ma is teljesen friss hangulatú, amit főként a látványos rajzú, nappali menetfényeknek köszönhet. Ezenfelül nagy varázslat nincs a formában, itt a praktikum visz mindent, így nem meglepő, hogy az autó ideális helykihasználású téglatest formájú, amit a felfelé emelkedő övvonal és a hátrafelé keskenyedő üvegfelületek tesznek dinamikusabbá. Hátsó üléssoraiba két tolóajtón keresztül lehet bejutni, amelyeken csak lőrésszerű, apró, csupán billenthető ablakok kaptak helyet. A hűtőmaszk és a lökhárító egyedi dizájnt kapott, a kerékjárati ívek műanyag kiegészítőkkel gazdagodtak, és a küszöbök mellett beszállást könnyítő fellépő is feltűnik az Active változaton.

Nyisd, csukd a széles, oldalsó tolóajtókat:

Autó, ami minden feladatra jó – Ford Tourneo Custom 94
Autó, ami minden feladatra jó – Ford Tourneo Custom 95

Akinek nem lenne elég a tornateremnyi csomagtartó, az a mattezüst tetősínekre is rámolhat, feltéve, ha felér két méter magasra. Csomagtartójának ajtaja felfelé nyílik, nem kell sok erő a mozgatásához, kifejezetten komfortosra hangolták, és jó magasra nyitható, 190 centivel simán el lehet alatta ácsorogni és pakolni, nem kell félni a spontán, véletlen önskalpolástól. 

Mozgóképen így néz ki a SUV-osított luxusbusz:

a videó a hirdetés után indul

Belső

Jól használható, sokszemélyes utazóautóhoz méltóan tengernyi elektronikai cuccot, szendvicset, palackokat, poharakat lehet úgy elhelyezni a Tourneo Customban, hogy azok utazás közben mindig kéznél legyenek. Az első két ajtó többféle méretű zsebeitől kezdve a műszerfal és a középkonzol pohártartóin, fedeles és nyitható ajtójú rekeszein keresztül a kormány mögötti, felnyitható, USB- és 12 voltos csatlakozóval is ellátott rekeszekig.

És még csak az első sorban járunk. Hátul folytathatjuk, ott is lehet pakolni az ajtókba, oldalanként 2-2 USB-csatlakozón táplálhatók a telefonok, tabletek, és még a lábtérben is található másik plusz kettő USB-aljzat. A tetőben több a lyuk, mint az érett ementáliban, ahol nem a hátsó sorból is vezérelhető klíma légbeömlői vannak, ott a számtalan apró ledes egyike néz majd le a kárpitbó

Autó, ami minden feladatra jó – Ford Tourneo Custom 96l. 

Csomagtartója óriási, a harmadik üléssor mögött 1900 liternyi tér pakolható tele, ha pedig két üléssorral használják, akkor 2,8 köbméternyi csomag fér be hátra, ahol ötletes megoldásokból is van néhány. Van apró zseb az oldalfalban az olyan kisebb dolgoknak, amik csak fékevesztetten hömbölögnének menet közben ide-oda az irdatlan méretű térben, akadnak rögzítőpontok is, és ami a legklasszabb, hogy mágneses, felhajtható kis kárpitdarab segít elkülöníteni a csomagtartót az utastértől. Ha pedig arra van szükség, hogy az ülések lábai között valami hosszabb dolgot dugj át, ami csak félig a csomagtartóban, félig az utastérben férne el, az is megtehető, csak le kell hajtani ezt a kárpitdarabot. 

A nyolcszemélyes berendezés talán az egyik legpraktikusabb kiosztás, a vezetőnek van annyi szabadsága, hogy senki nem dörgölőzik hozzá vezetés közben, és a lehajtható karfát eltávolítva az útból, úgy is hátra tud mászni, hogy ehhez nem kell kiszállnia az autóból. Emellett óriási szabadságot kínál, hogy a biztonsági övet is tartalmazó ülések egyesével hajtogathatók, kivehetők, sőt, szükség esetén meg is fordíthatók, bár szerintem a népesség elenyésző része viseli jól a hosszú, menetiránynak háttal végig ült utazásokat. De, aki erre vágyik, az megteheti a Ford kisbuszában, miután megküzdött a masszív, és ennek köszönhetően marha nehéz ülések áthelyezésével. 

Autó, ami minden feladatra jó – Ford Tourneo Custom 97

Egyedi székek jutnak minden utasnak

A berendezés anyagminősége korrekt, utasterében érzéssel keverték a nagy felületeken a masszív, egyszerűen tisztán tartható műanyagokat és a kellemes tapintású, puhább kárpitot, vastag szőnyeget. Egyedi ülései kényelmesek, jó az üléshelyzet is, egész hosszú utakat ki lehet bennük bekkelni fészkelődés nélkül. Persze a vezetőé a legkomfortosabb, ezt villanymotorok mozgatják, van deréktámasza is, és a magassága is nagyon széles határok közt állítható. Valószínűtlenül magasra és mélyre is lehet állítani az ülést, bárki megtalálhatja benne a neki megfelelő magasságot. 

Egy körbeüvegezett, kerekes téglatestből minden irányba jól kilátni, vezetés közben a két, dupla, széles látószögű felülettel is kiegészített külső tükörben minden látszik, tolatáskor, parkolásnál pedig a hátsó kamera segít a magabiztos parkolásban, vagy éppen a vonóhorog megfelelő helyre pozicionálásában. 

Régi Ford-szokás, hogy a fedélzeti rendszer menüje nem ért magyarul, ami 2022-ben annyira talán nem elegáns, bár sok jelentősége nincs, így is jól használható, és legalább nem kell röhögni a setesuta fordításokon, amik magyarítás közben szoktak bekerülni a menübe. 

Autó, ami minden feladatra jó – Ford Tourneo Custom 98

Tolatókamera, vonóhorog célzó segítséggel

Technika

A Ford kisbuszának orrában kétliteres dízelmotor található, ami a 185 lóerős teljesítményével és 415 Nm-es csúcsnyomatékával egész emberes darab. Munkája is van, az üresen közel 2,5 tonnás autó teleülve akár 3,24 tonnás is lehet. 185 lóerős dízelmotorja mellett még hibrid is a Tourneo Connect, de nagyon nem kell fellelkesülni, ez csak a lassan minden létező autóba bekerülő 48 voltos lítiumion-akkumulátorral és integrált generátor/villanymotorral kiegészített, leginkább alibiből használt lágy hibrid rendszert jelenti, amivel egy métert sem tud tisztán elektromosan megtenni az autó.

Ellenben a motorindítások sokkal civilizáltabbak ezzel a rendszerrel és a fékezésnél sem vész el hő formájában az összes mozgási energia. A start-stop működése pedig egész érdekes, lassuláskor már a teljes megállás előtt leállítja a rendszer a dízelmotort és az újraindítás is izgalmas, ugyanis nem a tengelykapcsoló pedál benyomásakor indít, hanem amikor már a váltó is mozdul az aktuális fokozat felé. Elsőre furcsa, de néhány kilométer után hozzá lehet szokni, és sok más, hasonló rendszerrel ellentétben ez nem hozza a vezetőt kellemetlen helyzetbe. Akit nem csigáz fel a lágy hibrid hajtás, az hatfokozatú automatikus váltóval is vehet magának Tourneo Connectet, mert a hibrid csak kézi váltós lehet.

Autó, ami minden feladatra jó – Ford Tourneo Custom 99

Kétliteres dízelmotor

 

Vezetés

Normálistól, megszokottól nagyon eltérő autót vezetni mindig klassz dolog. Kisbuszt is. A vezetőülésbe – sötétben megvilágított – lépcsőfokon kell felhágni, ahonnan tekintélyes magasságból lehet letekinteni a világra. Alacsonyan, szinte ölben a kormány, ami megint eltér a megszokottól, és a minden irányban nagyobb kiterjedés mellett a kanyarodást is kicsit át kell benne gondolni. Érdemes az orrát jobban betolni a kanyarba, majd odafigyelni a bő ötméteres kasztni hátuljára is, nehogy az már a járdán forduljon el. Két fal közötti fordulóköre 13,41-13,5 méter, az első adat 16, míg a második 17 colos kerékkel mért érték, szegélyek között ezeknél nagyjából fél-fél méterrel kevesebb helyre van szükség a forduláshoz.

Hatfokozatú váltója a középkonzolból mered ki, használni kényelmes, a váltó működése pontos, tompán, finoman csúszik a kiválasztott fokozatba. A váltásokra figyelmeztető jelzéseket nem kell mindig komolyan venni, mert sokkal hamarabb villannak, mint ahogy érzésre gondolnánk. Pláne, ha telerámolt autó van alattunk. Biztos jobban tudja az elektronika, de akkor is hülye érzés. És ha bármi történik, jön egy szolid emelkedő, gyenge szembeszél, akkor rögvest azért fog méltatlankodni, hogy miért nem váltunk már vissza. Különben a 185 lóerő a 415 Nm-rel elég a nyugodt, stresszmentes autózáshoz, mindig lesz tartalék, ha hirtelen menni kell, és a motorhang sem zavaró a csendes kasztniban. Pláne, hogy sztrádán, 130 körül haladva is kifejezetten keveset forog a motor.

Autó, ami minden feladatra jó – Ford Tourneo Custom 100

Élhető, átlátható munkahely

Futóművét hat emberrel, alaposan megrakva próbáltuk, sokat autópályán, illetve kevesebbet országúton, és nagyon keveset városban, de némi terep is jutott a menübe, igaz, ez nem a klasszikus saras meredélyeket, hanem másfél arasznyi havat és jeget jelentett, ahonnan simán megmenekültünk a gombnyomásra megengedőbbre állítható kipörgésgátlónak hála. Megrakva kényelmesen rugózik a kisbusz, kicsit sem ráz, bár igazán hitvány burkolat nem esett utunkba. 

Fogyasztását nézve, bő ezer kilométer után átlagosan 8,6 liter csúszott le a torkán. Aki ráér, az sokat spórolhat, ha autópályán csak 100-110-zel halad, mert a légellenállás nem barátja a bődületes homlokfelületnek, míg 130-nál szinte reménytelen 10 liter alá vinni a pillanatnyi fogyasztásmérő műszeren virító számot, addig 110-nél leggyakrabban 6-8 liter olvasható le a kijelzőről. Városban, dugókban vánszorogva a bő tíz-, tizenkét literes fogyasztás sem ritka, de nem is ez a kisbusz kedvenc terepe. 

Autó, ami minden feladatra jó – Ford Tourneo Custom 101

A tetőben lámpák és légbeömlők váltják egymást

Költségek

12,1 millió forinttól indul a Ford Tourneo Custom árlistája, a 130 lóerős, hatfokozatú kézi váltós modellel, az Active felszereltségi szintű tesztautó pedig 15,4 milliótól kapható, a rövid karosszériás változattal. A hosszú 15,8 milliótól startol, és 16.391.000 forint a legdrágább, automatikus váltós kivitel listaára. Extralistája igen gazdag, az automata, a megfelelő méretű helyet is megtaláló parkolórendszer 197 ezer, a holttérfigyelő rendszer – ebben az elektromosan állítható, fűthető, behajtható külső visszapillantó tükrök, beépített figyelmeztető fény és a keresztirányú forgalomra figyelmeztető jelzés is benne van – 190 ezer, a részlegesen önzáró differenciálmű további 508 ezer forintba kerül. A metálfény felára 127 ezer forint, a távirányítható állófűtés 406 ezer forintba kerül.

A Ford Tourneo Custom Active és vetélytársai – Listaár, forint
Ford Tourneo Custom Active L2 (185 LE) 15 804 950
Toyota Proace Family 8 szem. L2 2.0 D-4D 6M/T (140 LE) 14 370 000
Renault Trafic Combi Blue dCi 150 (150 LE) 12 150 000
VW Multivan T7 (136 LE) 15 749 180

Autó, ami minden feladatra jó – Ford Tourneo Custom 102Értékelés

A Fordnak sikerült a tízéves modellből is valami izgalmasat, újat faragni. A szabadidő-autós dizájn jót tett a kisbusz megjelenésének, és a lágy hibrid rendszertől is kívánatosabb lett az autóba került dízelmotor. Könnyed vezethetőségével, erős motorjával, remekül variálható belső terével, óriási csomagtartójával, egyesével kiszedhető, megfordítható, komfortos üléseivel a Tourneo Custom remek családi autó lehet. Már csak össze kell rá kuporgatni 15 millió forintot.

Mellette – Ellene
 
  • Vonzó megjelenés
  • Tágas, jól variálható belső tér
  • Óriási csomagtartó
  • Erős motor
  • Problémamentes vezethetőség
 
  • Fedélzeti rendszer nem tud magyarul
  • Autópályán hamar megugró fogyasztás
  • Apró, csak billenthető hátsó oldalablakok

Szavazás

Hány pontot adnál a puccos, kényelmes, sokszemélyes Ford kisbusznak?
átlag
7.50
szavazat
668
Hány pontot adnál a puccos, kényelmes, sokszemélyes Ford kisbusznak?