Lassan külön rovatot érne az autóipar nem hétköznapi állásainak gyűjteménye, bár kétségkívül a Nissannál olyan pozíciót tartanak fenn, ami nem sok cégnél valószínű. A japán gyártónál ugyanis szagmestereket alkalmaznak, köztük Ino Rjúnoszukét, akit csak a Nissan „orrának” hívnak – a dolga pedig az, hogy minden új autó megszagoljon.
A márka Japánban található technikai központjában dolgozik, hivatalosan az autó utasterének levegőminőségéért felelős részleg szakértőjeként. Már két évtizede dolgozik a vállalatnál, ahol olyan feladatokat irányít, mint az új Nissanokba használt anyagok analizálása és hitelesítése.
„Ez fontos tényező egy autónál, a Nissan pedig különösen nagy figyelmet fordít erre” – mondta a japán férfi. „Az utasok általában a legközelebbi szagot érzik, attól is függően, hol tartózkodnak az autóban. Emiatt is fontos, hogy minden ülésből érezhető legyen.”
A Nissan kutatásai szerint az orrunk százezernél is több különböző szag felismerésére képes, mivel a szagok az agyi központ emlékezeti és érzelmi részeire hatnak. Az autóban észlelt illat pedig nemcsak közvetlenül befolyásolja az érzelmeket, de erős emlékeket is feleleveníthet.
Ino időnként semlegesíti az orrát annak érdekében, hogy ne hibázzon. Általában egy marék kávébabba szippantanak ilyenkor a technikusok, de a szagmester inkább a könyöke belső részére esküszik, arra hivatkozva, hogy ezt a szagot maximálisan felismeri a szervezete. A szagellenőrzéshez egyébként csak olyan egyenruhát vesz fel, amit nem mosószerrel mosott ki, illetve az azt megelőző napon igyekszik elkerülni az olyan intenzív illatú ételeket, mint például a hagyma.
Csapatával folyamatosan értékeli az autókat, figyelve, hogy egyes anyagok szaga hogyan változik időnként, akár különböző környezetben. A vizsgálathoz a Nissan külön helyiséget biztosít, benne nagy teljesítményű lámpákat alkalmaz, ez utóbbiak magas hő- és páratartalom szimulálására is alkalmasak. A teszt pontossága érdekében a szagellenőrzést a kabinba történő belépéstől számított három-öt percen belül elvégzik.
Az ellenőrzés folyamán minden egyes ülést külön-külön értékelnek, mivel az első és a hátsó üléseknél más anyagok fordulhatnak elő. „A Nissan szagsztenderdjeit főleg én alakítottam ki, a világ vezető szagmestereként” – mondta munkájáról Ino. „Vásárlóink visszajelzései alapján ugyanakkor minden régióban kissé más, de az adott piacra vonatkozóan mindig az ottani mester hozza meg a végső döntést.”
A Bugattinál és a Dodge-nál is vannak érdekes állások…