A nagy gyártók –köztük a japánok is – egymás után jelentik be, hogy felhagynak a belső égésű motorok fejlesztésével. Döntésük érthető, hiszen az egyre szigorodó kibocsátási normák miatt lehetetlen a klasszikus, dugattyús motorok további alkalmazása. 

Pedig fejlődni mindig van hova, és ezt legjobban a japánok által, főleg a kilencvenes években létrehozott konstrukciók bizonyítják. Ezek a motorok megbízhatóságuk mellett teljesítményükkel is kiemelkedtek az átlagból, és a rajongók kezei között remélhetőleg még sokáig az utakon maradnak.

Ez az öt legcsodásabb japán motor, amit az utóbbi 30 évben gyártottak 1

Honda B-sorozat (B16B)

Négyhengeres, dupla vezérműtengelyes motorok, melyeknél a szabályzás olykor 8000-es fordulatszám felett kezdődik. 1989-es debütálása után folyamatosan fejlődött a motorcsalád, ebben jelent meg az igazi VTEC szelepvezérlés, és a lökettérfogathoz mért teljesítmény terén páratlanok voltak a B-sorozatos blokkok.

Az 1,6 literes egyik legismertebb darabja a 160 lóerős VTi, de a Civic Type-R-be szerelt darabok ennél is izmosabbak voltak, az Ek9-es széria B16B motorjai 185 lóerőt tudtak 8200-as fordulaton. 

Legendás hírnevét ez a páratlan liter/lóerő arány, a könnyű tuningolhatóság, és a gyári formában gazdaságos működés, megbízhatóság adta.

Ez az öt legcsodásabb japán motor, amit az utóbbi 30 évben gyártottak 2

Nissan SR20DET

Egy újabb gyöngyszem a kilencvenes évekből, amikor még a Nissan csupa érdekes autót gyártott. A kétliteres, négyhengeres DOHC motor is hasonló kvalitásokkal rendelkezett, mint a Honda B-sorozata, de a nagyobb löketű, nyomatékosabb blokk azért más karaktert adott az autóknak. Már az első 1989-es verzió is 201 lóerőt és 274 Nm nyomatékot adott, ami később Garrett turbóval 247 lóerőre nőtt. 

Ezek csak a gyári számok, ez a blokk is bírta a módosításokat, így az S13 Silvia, 180SX alapjaira épülő versenygépek esetén 4-500 lóerőt is könnyedén elértek vele. 

Ez az öt legcsodásabb japán motor, amit az utóbbi 30 évben gyártottak 3

Toyota 2JZ-GTE

Ezt a blokkot alighanem senkinek sem kell bemutatni. A soros hathengeresek között a BMW motorjain innen ez az abszolút csúcs, ami előtt mindenki térdet hajtva tiszteleg. A 2JZ-t ma már mindenbe beépítik, legyen az Porsche, Lamborghini, Ferrari, vagy bármilyen egzotikus építés.

Ennek oka, hogy némi módosítás után a drága, nehezen elérhető V8-as, V10-es konstrukciókkal könnyedén felveszi a versenyt teljesítményben, a fenntartása pedig jóval olcsóbb. Ez a kilencvenes évek Toyota-mérnökeinek munkáját dicséri, tényleg golyóálló technikát raktak össze, az 1991-ben bemutatott 3,0 literes, dupla turbós motor alapesetben 280 lóerős, de készült belőle 325 lóerős változat az európai és amerikai piacra.

Ez az öt legcsodásabb japán motor, amit az utóbbi 30 évben gyártottak 4

Subaru EJ20

Akárcsak a lista többi tagja, ez a motor is 1989-ben született. Ekkor dobta piacra a Subaru az EJ20-as 2,0 literes, turbós bokszermotorját a Legacyban, és társaival ellentétben ez a blokk igen hosszú életet élt meg, 30 év után hagyták abba a gyártását. 

A ralisportot akkoriban követők számára ismerős a motor, ez volt a japánok sikeres szereplésének alapköve, rengeteg emlékezetes pillanatot szerzett a rajongóknak, hangja pedig utánozhatatlanul egyedi. A turbófeltöltős EJ20G megbízhatónak bizonyult a versenypályákon, és az utcai verziók is 220-275 lóerő között teljesítettek.

A motort 2019-ben méltó módon búcsúztatták el Japánban, egy limitált szériával. A WRX STI EJ20 Final Edition néven gyártott utolsó 555 darab Impreza orrába kerülő 2.0 literes, turbós bokszermotor 308 lóerőt és 422 Nm-es nyomatékot tudott. 

Nissan VR38DETT

A trombitálva éneklő V6-os motor örök helyet bérelt magának az autózáshoz közeli filmekben, játékokban, és örökös, lankadatlan fejlesztése, a manufakturális gyártási körülmények mind hozzátettek a teljesítmény szülte legendához. A GT-R díjnyertes, 3,8 literes, 24 szelepes, ikerturbós V6-os motorját precíz műgonddal alkotják meg a japánul “takuminak” szólított mesterek. Összesen öten vannak, és már az is nyugtatólag hat, ahogy nézzük őket munka közben. Akárcsak a Mercedes AMG motorjainak esetén, az építő mester neve itt is egy motortérben elhelyezett plaketten olvasható majd. Ezért a feszült, de alapos koncentráció, hiszen ez kőkemény motiváció, felelősség a szakik számára. Amihez nevüket adják, nem lehet más csak tiszta törekvés a tökéletességre.

Mivel folyamatosan jönnek ki az újabb verziók, a lóerők számát ránézésre még a gyári VR38-asoknál sem mondaná meg senki, a 480 lóerős szintről a Nissan GT-R Nismo már eljutott a 600 lóerőig, a GT-R50 mellett pedig 710 lóerő szerepel. A műhelyekben épített gépeknél pedig a határ a csillagos ég, akár a 2JZ esetén, a több ezer lóerős darabok egymást kerülgetik a gyorsulási versenyeken, csak a hajtáslánc egyéb elemei bírják az igénybevételt!

Ez az öt legcsodásabb japán motor, amit az utóbbi 30 évben gyártottak 5