Az uniós útdíjfizetési előírások felülvizsgálatáról döntött az Európai Parlament: mint azt a testület oldalán írják, a képviselők megszavazták, hogy minden EU-s tagállamban, mely bevezette az útdíjat, kötelező legyen az egynapos autópálya-matrica.
„A szennyező fizet”
Változásokat elsősorban a teherautók, a kamionok és a buszok úthasználati díjazásában eszközölnek, mivel az EP azt akarta elérni, hogy a fizetendő összeget ne idő, hanem távolság alapján állapítsák meg, a „szennyező fizet” és a „felhasználó fizet” elvet követve. A reformszabályok érvénybelépésétől számítva nyolc év áll a tagállamok rendelkezésére, hogy a nehézgépjárművek esetében kivezessék az időalapú díjazást.
Arról is döntött az Európai Parlament, hogy 2026-tól – előnyben részesítve a kevésbé környezetszennyező járműveket – a teherautóknál és buszoknál azok szén-dioxid-kibocsátása, míg a furgonok és minibuszok esetében hajtásuk Euro-besorolása alapján különböző útdíjakat fognak alkalmazni.
Jön az egynapos matrica
Méltányossági alapon a személyautók matricáit rövidebb időtartamra – egy napra, egy hétre vagy 10 napra – is meg lehet majd váltani, áruknak pedig felső határt szabnak. Azokban az országokban, ahol kisteherautókra, minibuszokra és személyautókra is kiterjesztenék az úthasználati díjat, eldönthetik, hogy az idő- vagy a távolságalapú rendszer szerint fognak eljárni.
Három évvel a szabályok életbelépése után a tagállamoknak nyilvánosan be kell majd számolniuk az országukban kivetett útdíjak összegéről, valamint annak felhasználásáról. A képviselők célja, hogy az útdíjból befolyó pénzeket a fenntartható szállításra, infrastruktúrára és mobilitásra fordítsák.
Jól jár az idegenforgalom is
Giuseppe Ferrandino olasz jelentéstevő szerint „a teherautók időalapú matricájának kivezetése egységesíti majd a jelenleg zavaróan sokszínű rendszert”, ezzel arra sarkallva a fuvarozókat, hogy tisztább járműveket használjanak. „Nagyon örülök, hogy minden forgalomban lévő járműtípusra sikerült kiharcolni az egynapos matricát” – tette hozzá.
Kiemelte: a döntés az idegenforgalom szempontjából is előnyös, mivel ezentúl az egy-egy országon átutazóknak méltányos árat kell majd fizetniük.
Ennyit kell még várni
Az új előírások nem kötelezik arra a tagállamokat, hogy úthasználati díjat vezessenek be, viszont amennyiben megteszik, már az uniós szabályoknak megfelelően kell eljárniuk.
Az EP-ülésen megszavazott szabályváltozások 20 nappal azután lépnek életbe, hogy azok megjelentek az Európai Unió Hivatalos Lapjában. A tagállamoknak két évük lesz arra, hogy felkészüljenek az új szabályokra.
A testület tájékoztatása szerint magyar képviselő nem szólalt fel a vitában.