Röviden – Használt Mercedes-Benz S124, E 250 Diesel | |
---|---|
Mi ez? | 1985-1997 között gyártott, hosszmotoros, hátsó- vagy összkerékhajtású, felső középkategóriás autó. A 2,6 millió 124-es Mercedes közül ez egy 1995-ös, S124 kódjelű kombi a 20 szelepes, öthengeres szívódízellel. |
Mibe kerül? | Zömmel 600-700 ezer forinttól 5-6 millióig hirdetik tulajdonosaik a 124-es Mercedeseket, de a V8-as E500/500E csúcsmodellen kívül a kabriók ára is magasabb lehet. Ennél az autónál kb. 850 000 Ft volt a kezdőbefizetés, mire használni kezdhettem, és innen is jönnek gazdagon a kiadások. |
Melyik motor jó bele? | 4-5-6-8 hengeres motorokat kapott a 124-es sorozat, benzinesként 105-381 LE (200-E60 AMG), dízelként 72-147 lóerő között (200D-300D Turbodiesel). A megfizethető modellek közül ajánlható négy hengerrel az M110 (220E), az M102 (230E), a sorhatok közül jók az M103-as és majdnem ennyire a 24 szelepes, M104-esek is (300E, ill. 320E). Dízel 124-esből az a jó, amelyikben úgy van 1,5 millió km, hogy közben azért költöttek is rá. Élvezeti értéke az 5 és a 6 hengeres dízeleknek van, a szívókból akad kézi váltós is, a turbósak mind négyfokozatú automaták. |
Mi van helyette? | Hátsókerekes autóként adja magát az E34-es BMW 5-ös. Alternatíva lehet a C3-as szivar 100-as és a C4-es Audi 100, illetve az erre épülő első A6 is. Van még Opel Omega, Ford Scorpio vagy Alfa 164 is, de a 124-es Mercedesek élettartama más kategória, mint a 100-as Audikat leszámítva a konkurenseké. És a hangulata is nagyon más. |
Korábbi lapigazgatónk, Müller András megkérdezte egyszer, hogy milyen autó lennék, ha autó volnék? Készületlenül ért a kérdés, mert bennem soha nem merült fel. Daráltak is a fogaskerekek, próbáltam sem nem hiú, sem nem álszerény választ adni, és kiböktem, hogy rám egy szívódízel 124-es Mercedes hasonlít leginkább. Higgadt, konzervatív, alapos, békés típus, de van benne életigenlés, eleve az élettartama miatt is.
Sokévi álmodozás egy 124-ről
Utána évekig maradt az álmodozás a 124-ről és nézegetés autótelepeken, nyugaton és itthon, de csak óvatosan. Közben lemaradtam az ismeretségi körben jónak tűnő autókról, mert aki eladta, az nem tudta, hogy megvenném, ez így szokott lenni.
Aztán Prókai Gábor, aki a szomszéd szobában az NLC hírszerkesztője, de elkötelezett autóbuzi, felhívott egyszer, hogy tud egy eladó 124-est, amivel van baj, évek óta áll, de rokonszenves családé, nem vásározós autó, öthengeres és legalább nem drága. Tudta, hogy mennyire vágyom egyre és nagyvonalúan átengedte, tekintettel nagyszámú saját projektautójára.
Teljes nevén egy Mercedes-Benz E 250 Diesel T-Limousine modellről van szó 1995-ből, a széria végéről. Nem gondolkodtam kombiban, mert abban nincs hátul kartámasz. Ez egy olyan felszerelés, amitől én egy hengerfejhibás, rozsdás küszöbű 9N Polo 1,4 Comfortra is vágyni tudok, mert kisautó létére van benne kartámla, de leszámoltam a saját korlátaimmal és megnéztem az autót.
Nem tudott elrettenteni
Hályogos decemberi időben láttam először. A jobb első ajtó kiflire hajlítva, beesett volna az eső, ha nem fedett helyen rostokol. Csillaga egy vandál zsákmánya lett valaha, dísztárcsa nélküli téli kerekein szomorkodott, a gyári fényszórók helyén a DEPO-s lámpák arra utalnak, hogy nem volt eseménytelen az a ki tudja hány kilométer, ami az autó mögött van.
Maga az óra 480 858 km-en állt, de azt az állást vegyétek szó szerint, mert valamikor elromlott a számláló és onnantól nem gyarapodott az óraállás. A 2018. januári műszakin is ezt olvasta le a vizsgabiztos. Ehhez jön még hozzá az a visszatekerési faktor, amin a csillagközi távokat futó 124-esk, különösen a dízelek átestek kint, itthon, bárhol.
Ennek ellenére sem volt kérdés bennem, hogy kell ez az autó. Egyrészt a 2006-os Renault Mégane CC a kulcskártyák cseréjével illetve az elromlásra és indításblokkolásra hajló kormányzármodul kiszerelésével jól működik, megoldja a közlekedést tesztautók nélkül is.
Öt henger, hét ülés, ki tudja hány kilométer
Másrészt ez az autó egy viszonylag ritka darab abból az 2 582 470 példányból, amennyi 124-es Mercedes készült. Összesen 340 503 volt kombi és az S124 kódjelű T-Modellek felezési ideje is rövidebb, mint a limuzinoké.
Ennek fő oka a használat, a kombik nagyobb arányban végezték agyonterhelt igásállatként, mint a Wagen (kocsi) szóból W124-nak hívott limuzinok. Csikós Zsolt mondott nekem egy másik, fizikai okot, amikor felhívtam őt az enyém kapcsán: a kombik a maguk mögé szívott légörvényben több nedvességgel terhelik a kasztnit, mint az aerodinamikai szempontból kedvezőbb lépcsőshátúak. A limuzinokon a tisztábban leváló örvények nem áztatják annyira a karosszériát sós vízköddel, mint a kombikon. Nézzétek meg a furgonok hátsó ajtaját, mennyire tud rozsdásodni.
De nem az fogott meg benne, hogy ritkább a szedánoknál, mert én boldog lennék más 124-essel is, hanem a motor. Ha hozzáveszem a Hamar Balázzsal kalandvágyból behozott használt autóinkat, akkor legalább 16 autóm volt már és egyik sem több négyhengeresnél. Ez viszont öthengeres, ami nekem nagyobb ugrás, mint hat helyett a nyolc vagy V8 helyett a V12.
Kényszeresen kedvelem az öthengeresek orgánumát az Alfától a VW Transporterig. Különösen sokra értékelem azokat a márkákat, ahol benzines és dízel is volt öthengeresből, amilyen az Audi, a Lancia és a Volvo.
Számomra az OM605 kódú motor technikatörténeti értékkel is bír, mert hengerenként négyszelepes, ami igencsak ritka a szívódízelek között. Ez a pörgetésre hangolt, 5000-es percenkénti fordulatszámon 113 lóerős öthengeres tisztább üzemet, alacsonyabb koromkibocsátást hozott 90 vagy 94 lóerős elődeinél.
Beindult, mozgott, megvettem
Megnéztem aknából az alját és nem rettentem vissza. Később tüzetesen átnézte az emelőn Lajos is, az újraélesztést a Szépvölgyi úti műhelyből támogató mester, akinek volt több 124-ese és szakmai verdiktje szerint nem olyan rozsdás, hogy széthullana vagy ne volna érdemes megmenteni. Ennek egyik kritériuma, hogy a hátsó futómű oldalanként öt lengőkarja épkézláb fémbe kapaszkodik. Persze az emelési pontok rozsdásak, az egyik kerékív is, a csomagtérajtó mindenütt rozsdul, korrodáltak a küszöbvégek és elporladt az akkumulátor alatti tálca, de ettől még nem nyeli el a bontó.
Fontos pszichés tényező, hogy beindult és normálisan járt a motorja, mindehhez kézi váltós, ami nekem fontos. Mentem vele egy kört a kertek alatt, összerohadt fékekkel, rükvercben induláskor felkopogó, előrefelé indulva hasonlóképp ütő kardánnal, a zárhatatlan ajtó miatt cúgos utastérrel. Még így is tetszett, pedig nem is tudtam, hogy működik benne a hidraulikus szintszabályozás és a csomagtérajtó behúzása.
Nincsenek már félmilliós 124-es Mercedesek
Megnéztem előtte a hirdetéseket és nincsenek már 300-500 ezres 124-esek. 650-700 ezer forinttól hirdetik a legolcsóbbakat a Használtautón, de az alsó karéjban sok autó már a fotókon is rémesen néz ki, kiábrándító a felszereltsége vagy inkább mezítlábassága, és négyhengeresek. Öt- és hathengeresek egymilliótól akadnak, igazán szépnek tűnő 124-esek vannak 2-3 millióból, de ennek a duplájáért is kapni néhányat, főleg a kabriók ára szaladt el.
Motiváló volt a szép belső tér is, bár biztosan nem az eredeti, de az alsó ársávban nincs sok esély olyan 124-est találni, aminek nem repedt a műszerfala, nincs szétfúrva a középkonzolja egy használhatatlan kihangosítóért, nem ereszkedett meg a tetőkárpitja, épek az üléskárpitjai, ráadásul légkondicionálós, ami persze nem működik, de legalább nem nulláról kell kiépíteni, elég lesz megjavíttatnom.
De ha ez mind nem lenne, akkor is megvettem volna, mert ez az autó nemcsak a forgalmi szerint hétüléses, de igazából is. A harmadik üléssor a csomagtérpadlóból kihajtható pad, ami a menetiránynak háttal ad helyet két gyermeknek. Az egyterűek előtt az öblös kombik voltak a nagycsaládosok 7-8 üléses autói, amilyen a Renault 21 Nevada, a Citroën CX Break és a többiek.
Friss vizsga, új rendszám és rengeteg feladat
Szóval megvettem, hogy visszatérhessen az életbe. Projektautó ugyan, de nem egy egyszer majd életre kelő vas a kert végében, most is lehet vele menni, örömünk van benne, tetszik a lányunknak, örült neki a család.
Az öthengeres mormogása, a békés vonulás a puha ülésekben annyira otthonossá teszi, mintha pattognának a fahasábok a kesztyűtartóban. Ami itt nincs is, mert akkoriban az utas oldali légzsák térigénye elvitte a kesztyűtartót, de a két első légzsák nekem többet ér bármilyen rakodóhelynél.
Időközben újak lettek a fém és a gumi fékcsövek, működik a kilométer-számláló és új rendszámában ott az S124-es modellkód. Nem könnyen, de sikerült levizsgáztatni, friss benne a ki tudja mikor cserélt motorolaj és újra megy a fordulatszámmérője, ami nélkül nekem nem élet az élet. Amennyi szívás, amennyi feladat és amennyi öröm és élmény volt és van ezzel az autóval, fogtok még vele találkozni a Vezessen.