„A világ legszebb autója, csak egy baj van vele, az, hogy nem Ferrari-embléma van rajta” – mondta állítólag Enzo Ferrari a Jaguar E-Type-ról.
Az ötvenes évek második felében sorban három Le Mans-győzelmet arató D-Type utódjaként 1961-ben mutatkozott be a Genfi Autószalonon a típus, amely fenséges vonalaival és a hasonló teljesítményű – 241 km/órás csúcssebesség! – korabeli konkurensekénél sokkal alacsonyabb árával elvarázsolta az autóbolondokat.
1961-től 1974-ig három szériában (Series 1, 2, 3) nem keveset, összesen több mint 70 ezer példányt gyártottak az E-Type-ból, de így is komoly értéke van a piacon a szép állapotú daraboknak.
Cikkünk tárgya is ilyen lehet: a nemrég egy angliai pajtában megtalált E-Type a legkívánatosabb Series 1-ből származik, 1965-ös gyártásából adódóan pedig már a nagyobb lökettérfogatú, 3,8 helyett 4,2 literes sorhatos XK motorral szerelték, ráadásul a szűk 1500 legyártott jobbkormányos változat egyike.
Az autót 1965-ben vásárolta egy tehetős gazda, majd pár évvel később egy zsokéból lótenyésztővé átvedlett férfi vette meg tőle. Az E-Type 1971-ben került utolsó használójához, aki tanári állásának megszerzését ünnepelte meg a sportkocsi megvételével. Persze egy ilyen autó fenntartása – főleg tanári fizetésből – akkor sem volt olcsó, így a fékek és kasztni kisebb javításainak elvégzéséig az illető „letámasztotta” az autót, amely végül 1973-tól mostanáig várta sorsának jobbra fordulását a pajtában.
Bár közel fél évszázadot állt az E-Type, meglepően jó állapotban sikerült átvészelnie az évtizedeket. Nyilvánvalóan teljes restaurációra szorul, ám mivel minden eleme eredeti, a március 16-i H + H-aukción ügyesen licitáló leendő tulajdonos a felújítás után legendás sportkocsiba ülhet majd, vagy épp igen jó – 45-60 millió forintnak megfelelő – áron adhatja majd tovább a Jaguart.