Oroszország legnagyobb autógyártója, a belpiacon még mindig vezető márkának számító Lada mindkét üzemében beszüntette a gyártást. Erről a fejleményről a BBC tudósított, és a pár soros hírben nem részletezték a körülményeket vagy a pontos dátumot.
Ezért érdekes az orosz hírportálok ezzel kapcsolatos információit is szemlézni. Ezekből ugyanis kiderül, hogy már március 5-én leállt a termelés, de akkor a chiphiányra hivatkozva, elvileg csak hat napra szólt volna a szünet. Ekkor a gyár még nem kívánta kommentálni az Oroszország ellen bevezetett gazdasági szankciókat, de már akkor egyértelmű volt, hogy ezek az intézkedések kényszerítették ki a termelés leállítását.
Elvileg még március 14-16 között összeszerelnek 400 Lada Nivát és 1600 Grantát, ehhez a mennyiséghez sikerült összegereblyézni a raktárakból az alkatrészeket. A Lada Largus, XRAY, Renault Logan és Sandero gyártása viszont határozatlan időre teljesen leállt.
Ugyanez vár az összes Oroszország területén található autógyárra, az alkatrészhiány, a szankciók, a logisztikai problémák mind megoldhatatlanná teszik a gyártást a zr.ru információi szerint.
Lada – az orosz autóipar gerince
Az 1973-ban a Szovjetunióban alapított autómárka szinte azonos az orosz autógyártással. Került már párszor igen rossz állapotba az évtizedek során, de szinte mindig a legjelentősebb piaci szereplő volt, a Lada tavaly az oroszországi autóeladások 21%-át adta.
Csődközeli helyzetéből a Renault beszállásra mentette meg a 2010-es évek elején, és szép lassan eljutottak odáig, hogy a külföldi konkurenciával összemérhető minőségű, olcsó típusokat tudjanak összerakni az olyan örökzöld klasszikusok mellett, mint a Lada Niva különféle verziói.
2014-2020 között a magyar piacon is próbálkoztak újkori Ladák értékesítésével, a márka hazai éveinek valós története ebből a cikkből derül ki: