Az autóipar hőskorában nem volt ritka, hogy egy sikeres modellt évtizedeken át gyártottak érdemi változtatás nélkül. Ironikus, hogy míg a ma autók anyagminőségüket, összeszerelési színvonalukat és komponenseik tartósságát tekintve jóval hosszabb ideig számíthatnának modernnek, a rendkívüli mértékben felgyorsult műszaki – elsősorban elektronikai – fejlődés miatt sokkal hamarabb tekintünk elavultnak egyes típusokat, mint akár negyed évszázada.
Ennek fényében valóságos kuriózum, hogy a Fiat a jelek szerint úgy döntött, nem cseréli le az idén tizenegyedik évébe lépő Panda kisautót, hanem további négy éven át gyártani szándékozik azt. Az értesülés többé-kevésbé belső forrásból származik: a héten olaszországi acélipari szakszervezetek ültek le tárgyalni a Fiat anyavállalatával, a Stellantis-szal.
Egyfelől érthető, hogy a Fiat nem kíván megválni a jópofa modelltől: a szintén gyártásban hagyott 500-as és annak tisztán elektromos utódmodellje egyaránt háromajtós, korlátozott belső terű jármű, szemben a jóval praktikusabb Pandával. Az ötajtós apróság továbbra is népszerű, ugyanakkor a városi miniautók (A-szegmens) piaca olyan mértékben beszűkült, ami kétségessé teszi egy vadonatúj modell fejlesztésének és piacra bocsátásának a gazdaságosságát.
A Fiat nem először tartja szokatlanul hosszan gyártásban egy népszerű típusát, az utolsó Punto például 2005 és 2018 között volt kapható. Hiába volt azonban tágas, jól vezethető és viszonylag jól felszerelt az a modell, a gyalogos- és utasbiztonsággal kapcsolatos elvárások olyan nagy mértékben emelkedtek az alatt a másfél évtized alatt (elsősorban a vezetőtámogató, balesetmegelőző technológiák terén elért fejlődésnek köszönhetően), hogy a Punto, amely bevezetésekor maximális öt csillagos eredményt ért el az Euro NCAP töréstesztjén, 2018-ban nulla csillaggal bukott meg a teszten.
A Panda eleve rosszabb helyzetből indul: bevezetésekor felmutatott, négy csillagos teljesítménye 2015-ben már csak három csillagra volt elegendő, 2018-ban pedig az alapkivitelű modell biztonsági képességeit már nulla csillaggal honorálta az Euro NCAP. Ez hangsúlyozottan nem az autó mechanikus védelmi színvonalát jellemzi (bár a számok alapján ott is súlyos elmaradásai voltak a Pandának), hanem a gyakorlatilag nem létező elektronikus védvonalat.
Akárhogy nézzük is, egy autó piaci esélyeit a 2020-as évtizedben alapvetően rontja egy nulla pontos értékelés, bármilyen területen kapja is azt. Az, hogy a Fiatnak ezzel együtt megéri-e még négy éven át gyártásban tartani az autót, utalhat arra, hogy rendkívül alacsony árral igyekeznek megőrizni a piacképességét, de az sem kizárható, hogy az autót elsősorban Európában kívüli piacokon szeretnék forgalmazni – igaz, akkor meg nincs értelme annak, hogy az olaszországi Pomiglianóban gyártsák azt.