A kikötőkben jelenleg még többnyire dízelüzemű kamionokkal végzik a hajókról lekerülő, vagy a felkerülő 6 méter (20 láb), illetve 12 méter hosszú (40 láb) konténerek szállítását. Mivel nagyon sok kikötő intermodális csomópontként is szolgál, ezért a konténereket gyakran csak elegendő rövid távolságokon, hajók és tehervonatok között mozgatni. Az ilyen és ehhez hasonló célokra tökéletes lehet a franciaországi székhellyel rendelkező Gaussin forradalmian új járműve, az AGV H2.

Az elnevezése tökéletesen összefoglalja ezen újdonság lényegét. Ez ugyanis egy Automated Guided Vechicle (AGV), tehát egy teljesen automatizált irányítású jármű, amelyet hidrogén-üzemanyagcellás hajtáslánccal szereltek fel. Ennek a konténerszállítónak tehát már nincs szüksége sofőrre, ugyanis az előre megadott GPS-koordináták alapján oda viszi a konténereket, ahova kell, közben pedig a különféle külső szenzorok, kamerák, illetve a lézeres távolságérzékelésnek köszönhetően figyel arra, hogy ne menjen neki semminek és senkinek.

Az AGV H2 hajtásáról két darab villanymotor gondoskodik, amelyek együttes folyamatos teljesítménye eléri a 452 kW-ot, ami 615 lóerőnek felel meg. Az elektromotorok működtetéséhez szükséges áramot a 45 kW teljesítményű üzemanyagcella állítja elő fordított elektrolízis útján. Katalitikus felületén a hidrogén egyesül az oxigénnel, miközben elektromos áram jön létre a két pólus között, amit pedig a villanymotorok használnak fel. A fel nem használt energiát a rendszer a 60 kWh kapacitású lítiumion akksicsomagban tárolja el.

Az AGV H2 konténerszállítót 4 darab hidrogéntartállyal szerelték, amelyekben összesen 20 kg hidrogén tárolható. A cég közlése szerint ennek köszönhetően a jármű 16 órán keresztül üzemeltethető töltés nélkül. A jármű akkumulátorcsomagja ugyanakkor kívülről is tölthető, így további +3 órával toldható meg a speciális konténerszállító munkaideje. Az AGV H2 összkerékhajtású és természetesen gond nélkül tud előre, illetve hátrafele menni, ha szükséges. Teherbírása eléri a 65 tonnát, ám egy könnyebb konténerrel sem tud többel menni 25 km/óránál, mivel a végsebességét leszabályozták.

A Gaussin úgy számol, hogy a jövőben népszerűbbek lehetnek a hidrogén-üzemanyagcellás járművek, mivel 2015 óta felére csökkent a hidrogén előállítási költsége. A francia cég szerint ugyanakkor a leghamarabb a kikötőkben és a zárt logisztikai parkokban terjedhetnek el az ilyen speciális járművek. Ennek ellenére hosszútávon a vállalat úgy számol, hogy nemcsak ebben a szegmensben, hanem a személy-, illetve az áruszállításban is elterjedhetnek a hidrogén-üzemanyagcellás járművek. A társaság éppen ezért az idei évben egy hidrogénhajtású versenykamionnal indult el a Dakar-ralin.