Röviden – Mitsubishi Space Star | |
---|---|
Mi ez? | A Mitsubishi Mirage (Colt), itthon Space Star néven ismert kisautójának hatodik generációja 1,2-es, háromhengeres szívómotorral és CVT-váltóval. |
Mit tud? | Nagyon pici autóként ügyesen mozogni városban és eljuttatni A-ból B-be. |
Mibe kerül? | 3,99 millió forintról indul, a tesztautó 5,98 millió forint listaáron. |
Kinek jó? | Kisautót keresőknek, akiknek csábítóbb a japán embléma, mint a Dacia. |
Space a neve, mégis nagyon kis helyet foglal. Star is a neve, még sincs a középpontban sőt. Gondoltad volna, hogy egy Mitsubishi Magyarország legolcsóbb új autója? Japán, szívómotoros és új. Hát nem ez az, amit mindenki keres? Aztán mégis a Dacia van a top3-ban, nem a Mitsubishi Space Star, de még a top10-ben sincs.
Olcsó autónak híg a leve? Vagy az ennyire egyszerű kisautó már derogál, mert nem crossover meg SUV, hanem pont az, amire sokaknak egyszerűen csak szüksége lenne? Végtelenül kedves dolog a Mitsubishi Space Star, vannak nagyon meglepő pontjai, és az ára csak az egyik.
Külső
Az emlékezetük nem csal, a Space Star valaha tényleg egy egyterű volt. Egészen 2005-ig készült egy kompakt ötajtós MPV ezen a néven a gyémántos emblémával. Vele párhuzamosan pedig futott a Mitsubishi kisautó-modellje is, egyes piacokon Colt, más országokban pedig Mirage néven. A mai Space Star is Mirage néven fut több helyen, úgy azért könnyebb felgöngyölíteni ezt a szálat. A Mirage és a Colt neveket párhuzamosan viselte a legkisebb Mitsubishi-modell, hogy miért döntöttek úgy, hogy a hatodik generációra ráakasztják egy korábbi MPV nevét, arra jó magyarázat aligha lehetne.
Mert a mostani Space Star messze nem ígéri azt, amit a korábbi, névbeli elődje. Méretével nagyon kevés helyet foglal el a világból, 3854 milliméter hosszú, 1665 milliméter széles, és csak 1505 mm magas. Igazi városi kisautó, kihaló faj, legalábbis nálunk. Pedig a Space Star pont az a méret, amire sokaknak szükségük lenne.
Most pedig új arcát mutatja a magyar piacon is. Thaiföldön – ahol szedán is létezik a Mirage-ból – már 2019-ben megismerte a közönség az egységes Mitsubishi-arcot kapott kisautót. Két krómvonással szegélyezték a fekete hűtőmaszkot és teljesen új, vetítőlencsés halogénizzós fényszórókat kapott.
Ha a külsőn kicsit fejlesztenénk is, van rá lehetőség gyárilag. A tesztautóra minden rákerült, ami elérhető, a kis toldatok nem sportcsomag, hanem egyenként elérhető kiegészítők, amiktől egyébként nagyon jól néz ki a külső, de 60-70 ezer forint darabja, nem biztos, hogy megéri egy ennyire pici és olcsó autón. Az ablakokra került légterelőket nem is tudom, mikor láttam utoljára autón, pláne újon, de itt még ez is van.
Felnijei 15 colosak csupán – alapból 14 –, de nagyobb nem is kell, hiszen egyszerű technikáról van szó mögötte, ami éppen 10 évvel ezelőtt debütált. Kicsit furcsán is áll, befelé dőlnek az első kerekei, de összességében, pláne ezzel a színnel és a hátsó légterelővel megkockáztatom, hogy gusztusos darab.
Belső
Amilyen pici kívül, annyira szűk belül. Keskeny a bendő, közeli kapcsolatot fogunk kialakítani az utasunkkal, a hátul ülők pedig annyira nem fognak örvendeni az utazásnak a rövid lábtér és szűk fejtér miatt. Ültem már ötödikként B Corsában hátul, és tudjuk, hogy felmenőink Trabanttal, Kispolszkival meg Fiat 500-zal is bejárták Európát, ebben nagyjából olyasmi az élmény.
Nagyon olcsó és egyszerű anyagokat látunk és tapintunk, a japános precíz utastér helyett sorjás, kopogó, és minden felületen, elemen másként csillanó műanyagokat találunk. Van zongoralakk is, nem is kevés, de végső soron ez mégiscsak Magyarország legolcsóbb új autója. Ülései szépek, a legmagasabb felszereltségnél a szélük műbőrözött, a szövetnek pedig tök jó a mintája.
7 colos multimédiás fejegysége van kétféle is, az alapon még vannak fizikai kapcsolók, a felárason nincsenek, cserébe a navigációt és okostelefon-integrálást is tudja úgy, mint a nagyok. Klímája egyzónás, de automata, ülései kézzel állíthatóak magasságban is, van ülésfűtés, USB-csatlakozó, 8 légzsák, kulcs nélküli nyitás és indítás, szóval a kényelem nem rossz. Porschésan bal oldalra került az indítógomb, jobbon elegánsan lefalazva a gyújtáskapcsoló helye.
Tárolóknak túl sok helye nincs egy ennyire pici autóban, de a kesztyűtartó fölött kialakított polc sokat tud segíteni, pláne, hogy a könyöklő csak egy lehajtható rúd, benne nincs tároló. Csomagtere nem túl nagy, 235 literes, az egyheti bevásárlást éppen csak elnyeli.
Technika
Egyetlen motorral érhető el a hazai piacon a megújult Mitsubishi Space Star. Ez pedig a márka új fejlesztésű 1,2 literes, háromhengeres szívómotorja. 71 lóerőt teljesít 6000-es fordulatszámnál és 102 Nm nyomatékot 3500-nál. Nincs rajta semmi trükk a változó szelepvezérlésen kívül, így ez a mai világban egy váratlanul egyszerűen fenntartható motornak ígérkezik. Szívó és még japán is egy új autóban, mi kell még?
Ehhez a motorhoz kétféle váltóval készült a gyártó. Alap az ötfokozatú kézi szerkezet, de van folyamatosan változó áttételű CVT is, ha valaki a kényelmesebbet szereti. Előbbi kombinációval vérmes 14,1, utóbbival pedig délceg 15,8 másodperces a 0-100-as sprintidő, a csúcstempó pedig 167 és 163 km/h.
A frissítéssel némi vezetéstámogató rendszer is bepattant az apró karosszériába. Van tempomat és lejtőn elindulást segítő rendszer, tolatókamera és első ütközésre figyelmeztető rendszer is, meg persze tolatóradar. Futóműve elöl McPherson, hátul a legegyszerűbb csatolt hosszlengőkaros.
Vezetés
Van ebben a kis aszfaltpattanásban valami hívogató. Ahogy ott terpeszt a kis karbonbetétes szoknyáival, és ahogy szikrázik rajta a napsütés, rendesen meg lehet kívánni. Elképzel az ember vele egy gyors kört Kakucson, vagy egy oda-visszát Szentendre–Lepencén, de már azt is látja, hogy a körforgalomban mekkorát lehet menni vele.
Ez mind csak álom lesz, mert bár a Space Star sportosnak néz ki így, semmi köze nincs hozzá, de még hírből sem. Ez egy egyszerű kisautó, ami kicsit többnek akar látszani. Futóműve sokkal kellemetlenebb annál, mintsem hogy nagyot menjünk vele. Az apró felniken bizonytalanul mozdul, minden kormánymozdulatot némi imbolygás követ, de szerencsére nagyon pici jószágról van szó, van helyünk megtalálni a sáv közepét.
Kormányzásában olyan késés és határozatlanság van, amit utoljára a Lada Kalinában éreztem. Nemhogy visszajelzés, de közvetlenség is csak nyomokban mutatkozik rajta, ami leginkább a hirtelen mozdulatoknál tudja megviccelni a sofőrt. Az egyenesfutására mondhatjuk, hogy határozott, egészen addig nincs benne bizonytalanság, amíg nem akarunk kanyarodni vagy sávot váltani. Egy nagyobb tempóval vett autópálya le-felhajtón olyan imbolygásba kezd, amit a menetstabilizáló izzadva próbál összeszedni, de végső soron meg tudja oldani a feladatot.
Szerethető a motor és a váltó karaktere és összmunkája. Bár a motor nem tűnik vérmesen erősnek, a 910 kilós önsúlyhoz elégnek mondható. És mivel nem ezres, hanem ezerkettes, érezni benne az akaratot is. Ezen segíthet nagyon sokat a váltó, és ebben az esetben a CVT is talán most volt a legjobb, megkockáztatom, hogy nem hiányzott belőle a kézi váltó sem.
Nincsenek imitált fokozatai és nem is hiányzik, mert bár gyorsításokra nagyokat forog a motor, gázelvételre azonnal igazodik a fordulatszám. Ugyanez gázadáskor is, ezért a gázreakció a lehetőségekhez képest elég éles. Nem forgatja szanaszét a motort, egyenletes tempónál egész alacsonyan, 90-100 körül 2000 alatt forog a főtengely, vagyis nincs zavaró motorzaj egyenletes tempó mellett.
Kimondottan élénknek mondanám a hajtásláncot, ami emellett kellőképpen hatékonynak is tűnik. A gyárilag ígért fogyasztási érték 5,5 liter WLTP szerint, tankolás szerint nekem 6,2 az eredmény, ami tökéletesen elfogadható. Akkor sem tűnik lomhának a hajtás, ha négyen ülünk benne, viszont feltűnően hangosabb volt úgy a kipufogó, aminek a miértjére nem találtam választ.
Költségek
3 990 000 forintos indulóárával ez az autó most a legolcsóbb új autó Magyarországon. Entry, Inform, Invite Plus és Intense felszereltségei közül a tesztautó az Invite Plus méghozzá CVT váltóval, amivel az alapára 5,49 millió forint jelenleg. A külső kiegészítők, mint az első toldat, a hátsó, valamint a küszöbtoldat egyenként 70-70 és 130 ezer forintba kerülnek. 42 000 forint az ablakok légterelője, és szerencsére a hátsó szárny már alapból jár.
150 000 forint a metálfényezés, a 15 colos felni ezen a szinten már alapfelszereltség, ahogy a 7 colos multimédiás fejegység és a tempomat is. A végösszeg ennek az autónak az esetében 5 980 000 forint, amivel pont 2 millióval drágább az alapkivitelnél. Mindenképp fontos, hogy új autóként 5 év/100 000 kilométer garanciát ad mellé a Mitsubishi, vagyis 4 millió forintért lehet garanciális japán autót vásárolni itthon.
Mitsubishi Space Star és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Mitsubishi Space Star (71 LE) | 3 990 000 |
Dacia Sandero (65 LE) | 4 389 000 |
Suzuki Swift (83 LE) | 4 590 000 |
Suzuki Ignis (82 LE) | 4 560 000 |
Toyota Aygo X (72 LE) | 4 780 000 |
Hyundai i10 (66 LE) | 4 199 000 |
Értékelés
Külsőre könnyen megszerethető, belsőre jól használható kisautó. Vezethetőség tekintetében a jótól messze van, de a motor és a CVT-váltó működése összességében pozitív, és a fogyasztás tekintetében is hatékonynak mondható. Ez a legolcsóbb új autó itthon, és annak tökéletesen megfelel.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|