A tervezettnél korábban hozták meg a támogatási döntéseket az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF2) polgári-katonai kettős célú és alternatív üzemanyagokat érintő közlekedési projektjavaslatairól. Öt hazai fejlesztési terv valósulhat meg összesen több mint 11 milliárd forint értékben – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pénteken az MTI-vel.
Az Európai Bizottság tavaly szeptemberben tette közzé a CEF2 első közlekedési felhívását az új uniós ciklusban. Az ITM javaslata alapján Magyarország tizenhét projekthez kért összesen közel 110 milliárd forint támogatást. Az eredetileg nyárra ütemezett döntéshozatal helyett már csütörtökön közzétették a véglegesített támogatási listákat, melyeken összesen 37 nyertes pályázat kapott helyet.
A kettős célú mobilitási projektben öt dunántúli vasútvonalon tizenegy állomás infrastruktúra-fejlesztésének előkészítése valósul meg a katonai egységek és eszközök hatékonyabb, gyorsabb mozgathatósága érdekében, de a polgári személy- és áruforgalom színvonalának emelését is szolgálják. Az elnyert támogatásból a megvalósíthatósági tanulmányok és a tervek elkészítésének, a környezetvédelmi és építési engedélyek megszerzésének, a tenderdokumentáció összeállításának költségei fedezhetők.
Magyarországon jelenleg mintegy 30 ultragyors, legalább 150 kilowatt (kW) teljesítményű töltőből vehetnek fel üzemanyagot az elektromos autók.
Három vállalati kezdeményezésű projektben most mintegy 70 helyszínen épül ki további 220 korszerű töltőpont. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 165 e-töltőállomást telepíthetnek a földi kiszolgáló járművek, a reptéri személyzet és vállalkozások számára.
A beruházásokkal újabb lendületet kap a klímabarát járművek térnyerése itthon, miközben tavaly év eleje óta közel 28 ezerről majdnem 48 ezerre nőtt a zöld rendszámos autók száma, mintegy felük tisztán elektromos.
Magyarország a CEF eddigi fordulóiban 680 milliárd forint összértékű közlekedési beruházás megvalósításához nyert el forrást, ebből már mintegy 355 milliárd forint hasznosult hazai közlekedési fejlesztésekben.
A jelenleg nyitott körben nyáron dönthetnek majd az Európai Bizottság és a tagállamok képviselői a további magyar projektjavaslatok támogatásáról.