663 lóerős V6-os motorját 167 lóerős villanymotorral toldja meg, így 830 lóerővel hódol a kabriózás hedonista isteneinek a Ferrari 296 GTS. Mivel pedig még soha nem került hathengeres motor a Ferrari ágaskodó ló emblémáját viselő, közúti roadsterbe, a 296 GTB kupé lenyitható keménytetős verziójának már most megvan a helye a márka történelemkönyvében.
(Ahogy egy olvasónk felhívta figyelmünket, a fenti mondat korábbi szövegezése pontatlan volt. A Ferrari ugyanis korábban is épített már hathengeres motorral szerelt közúti roadstert, az 1971 és ’74 között gyártott 246 GTS-t. Ez azonban a Ferrari rövid életű Dino almárkájának volt a modellje, tehát nem viselte a Ferrari emblémáját; ennek ellenére mindig is Ferrarinak – méghozzá kiváló Ferrarinak – tekintették.)
A Gran Turismo Spider (mert hiszen ezt jelenti a három betű) plug-in hibrid hajtáslánca itt is 25 kilométeres tisztán elektromos hatótávolságot kínál, mint a kupénál; akár 135 km/órával haladhatunk anélkül, hogy a benzinmotor beindulna. Ezeknél talán fontosabb sarokszám a 45, illetve a 14: az előbbi azt a legnagyobb sebességet jelzi, amelynél a keménytető még reagál a mozgatását kérő parancsra, míg az utóbbi a nyitás, illetve zárás időigényét jelzi.
A két részre oszló, félbehajló tető a motor fölé illeszkedik, így egyrészt nem a zavarja a blokk hűtését, másrészt nem bontja meg a modell esztétikumát. Leengedett tető esetén magasságában állítható üvegpanel választja el az utasteret a kémlelőablakkal szerelt motorházfedéltől, így nincs huzat, és a motorhangtól sem süketülnek meg az utasok.
Roadster ide vagy oda, a 296 GTS-nek nincs ellenére a versenypálya-használat, ezért módosított aerodinamikai elemeket és könnyített alkatrészeket tartalmazó Assetto Fiorano csomaggal is megvásárolható. Ez a 8 kg mínuszt és (szénszálas első szárnyacskáinak köszönhetően) 10 kg extra leszorítóerőt eredményező csomag nem csak szénszálas idomokat alkalmaz, de bizonyos elemeket szerkezetileg is átterveztek, hogy könnyebbek legyenek. A csomag a motorsportból származó, állítható lengéscsillapítókat is tartalmaz, opcióként Michelin Pilot Sport Cup2R versenyabroncsokkal is kiegészíthető, illetve kizárólag ehhez a csomaghoz társítható a speciális kéttónusú fényezés, amelyet a Ferrari 250 Le Mans ihletett.
Aerodinamikai szempontból is különleges a 296 GTS, hiszen az aktív hátsó szárny profiljának, illetve a B oszlopok különleges kialakításával elérték, hogy nyitott tetővel is ugyanakkora leszorítóerőt (akár 360 kg) biztosítson, mint a kupé. Ez már csak azért is rendkívül nehéz feladat volt, mert a nyitható keménytető tárolásához szükséges hely miatt át kellett alakítani a motorteret, ami teljesen megváltoztatta a hűtőlevegő áramlását. A lehetetlen küldetés megvalósításában a speciális kialakítású diffúzor is szerephez jutott.
Nem csak az aerodinamika egyedi, de a futómű-szabályozó rendszer is. A 296 GTS tengelytávja (2600 mm) egyébként 50 mm-rel rövidebb, mint a Ferrari korábbi középmotoros berlinetta modelljeié, ami még kezesebbé, még dinamikusabbá teszi a típust. A futóművet átkonfigurálták a 296 GTB-hez képest, így a GTS csavarodási és hajlási ellenállása nagyobb, mint korábbi Ferrari spidereké. A száraz tömeg 1540 kg. Részben ez, de főleg a fékvezérlő rendszerek generációváltása eredményezte, hogy a 296 GTS 8,8 százalékkal rövidebb úton áll meg 200 km/óráról, mint tette azt a Ferrari F8 Spider.
A belső térben többé-kevésbé a 296 GTB vezetői környezete fogad, egy fontos eltéréssel: a padlókonzol nyitott helyett zárható fedeles tárolórekeszt kapott, érthető okokból.
296 GTS (296 GTB) | |
Lökettérfogat (cm3) | 2992 |
Max. teljesítmény (LE/perc) | 830/8000 |
Max. forgatónyomaték (Nm/perc) | 740/6250 |
Max. fordulatszám (1/perc) | 8500 |
Akkumulátor kapacitása (kWh) | 7,45 |
Hosszúság (mm) | 4565 |
Szélesség (mm) | 1958 |
Magasság (mm) | 1191 (1187) |
Tengelytáv (mm) | 2600 |
Nyomtáv elöl (mm) | 1665 |
Nyomtáv hátul (mm) | 1632 |
Száraz tömeg (kg) | 1540 (1470) |
Tömeg/teljesítmény (kg/LE) | 1,86 (1,77) |
Tömegeloszlás (e/h, %) | 40,5/59,5 |
Üzemanyagtartály (l) | 65 |
Abroncs, elöl | 245/35 ZR 20 J9.0 |
Abroncs, hátul | 305/35 ZR 20 J11.0 |
Fék, elöl (mm) | 398 x 223 x 38 |
Fék, hátul (mm) | 360 x 233 x 32 |
Menetteljesítmények | |
Végsebesség (km/óra) | 330+ |
Gyorsulás, 0-100 km/óra (mp) | 2,9 |
Gyorsulás, 0-200 km/óra (mp) | 7,6 (7,3) |
Fékút, 200-0 km/óra (m) | 107 |
Fioranói köridő | 1 p 21,80 mp (1 p 21,00 mp) |
Üzemanyag-fogyasztás (l/100 km) | n.a. |
Videón is megnéznéd, amint a Ferrari 296 GTS Fioranóban száguld? Akkor kattints ide!