A brit kormány hálózatba kapcsolt és autonóm járműveiért felelős központja (CCAV) által finanszírozott CAVForth projektben 4. szintű autonóm közlekedésre alkalmas (azaz a vezető beavatkozását nem igénylő, de ember által is vezethető) buszok fognak közlekedni az edinburghi vasútállomás és a fife-i parkoló közötti, 22,5 kilométeres útszakaszon.

A szenzorokkal telezsúfolt buszokon a biztonság kedvéért sofőr is ül majd, de elvileg nem lesz semmi dolga, az előre kijelölt útvonalon teljesen önállóan közlekednek majd a járatok. Egy busz 36 utast tud szállítani, a nyár végére tervezett, éles járatindítástól kezdve hetente több mint 10 ezer utassal számol a szolgáltatást biztosító Stagecoach vállalat.

A semmittevésért kapnak fizetést brit buszsofőrök 1

A közúti teszteket megelőzően a buszok laboratóriumban, zárt tesztpályán, valamint virtuális szimulációk során vizsgáztak.

A program bevezetését lakossági felmérés előzte meg, amelyben helyi felhasználók nyilatkoztak arról, hogy milyen szolgáltatásokat látnának szívesen, és mi erősítené az autonóm buszok iránti bizalmukat. Ennek fényében például már most lehet tudni, hogy a jövőben, a teljesen önjáró buszokon is lesz „járműkísérő”: a társaság már toborozza azokat a profi sofőröket, akik vállalják, hogy a volán mögött nem csinálnak semmit. A társaság egy másik alkalmazottja az utasokat tájékoztatja a szolgáltatásról, és megválaszolja az esetleges kérdéseket.