A Rolex Daytona mellett talán a TAG Heuer Monaco a legismertebb autós/autósportos kötődésű karóra.

Az 1969-ben bemutatott, a már akkor is legendás F1-es futam előtt tisztelgő időmérő műszakilag abban nyújtott újat, hogy ez volt az első, vízálló és kerek helyett négyszögletes tokba épített automata kronográf. (Az órákhoz kevésbé értőknek: a kronográf a hagyományos idő kijelzése mellett stopperfunkcióval rendelkezik, az automata pedig azt jelenti, hogy a szerkezetet nem kell felhúzni, a járást a kar mozgási energiáját hasznosító rotor/lendkerék biztosítja.)

Kevés ennél coolabb autós karóra létezik 1

Steve McQueen csuklóján vált legendává a modell (Fotó: Getty Images)

A horológiai elsőség sem semmi, de a TAG Heuer – pontosabban annak idején még csak Heuer – Monaco nem ennek, hanem egy filmszerepnek köszönheti kultuszát: 1971-ben az akkor a coolság és férfiasság egyik megtestesítőjének számító Steve McQueen viselt egy ilyen órát a csuklóján a Le Mans című, a 24 órás hosszútávú futamot játékfilmben feldolgozó alkotásban.

Bár a Monaco gyártását a 70-es évek második felére leállították, az 1990-es évek végén visszahozták az addigra legendás modellt, és a TAG Heuer a mai napig forgalmazza, nemrégiben az 50 éves jubileum alkalmából különleges kiadásokat is piacra dobtak.

Persze most nem ezekkel, hanem egy régi darabbal foglalkozunk, május közepén ugyanis Monte-Carlóban egy 1971-es, azaz a fejlesztett, Calibre 12-es szerkezettel szerelt órát kínálnak árverésre. (Nyitóképünkön.)

A kimondottan szép állapotú – a mutatók „kipattogása”, a patina az ilyen korú időmérőknél nem hátrány, hanem egyenesen erény! – példány műszakilag egyezik az annak idején a színész által viselttel, így aki jól licitál, egyszerre húzhat majd csuklójára egy darabka karóra- és filmtörténetet. A Bonhams aukciósház előzetesen 10-12 ezer euróra (3,7-4,5 millió Ft) teszi a leütési árat, de nem csodálkoznánk, ha végül jóval többért menne el.