A világ negyedik legnagyobb autógyártója, a Stellantis-csoport esetében felmerült, hogy trükközhetett a károsanyag-kibocsátást mérő szoftverekkel, és valós használat közben sokkal magasabb a dízeljárművek károsanyag-kibocsátása, mint amit a teszteredmények mutattak. A frankfurti ügyészség a Magyar Suzukinál is nyomoz.
A Magyar Suzuki Zrt. a Világgazdaságnak megerősítette, hogy az általuk korábban gyártott dízeljárművekkel kapcsolatban vizsgálat folyik. „Vállalatunk jelenleg tájékozódik az ügyben, és mindenben együttműködik az illetékes külföldi és magyar hatóságokkal. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy a Magyar Suzuki minden esetben betartja az aktuális jogszabályokat, és azoknak megfelelően működik. Folyamatban lévő ügyben további információkat nem áll módunkban megosztani” – közölte a társaság.
A Reuters híre szerint az Eurojust (az Európai Unió Büntető Igazságügyi Együttműködési Ügynöksége) összehangolt fellépésének részeként a németországi, az olaszországi és a magyarországi ügyészek is vizsgálatot folytatnak az ügyben.
Az Eurojust szerint a razziákra egy, a japán gyártó autóinak motorjaiban használt eszköz miatt volt szükség. Ezeket az eszközöket a gyanú szerint a Fiattól származó dízelmotorokban használták, hogy a járművek nitrogén-oxid-kibocsátása megfeleljen az uniós előírásoknak, majd ezeket a motorokat a magyarországi üzemben szerelték be. Az érintett motorokhoz a Marelli szállított alkatrészeket, amely szintén együttműködik a hatóságokkal.
A hollandiai közúti hatóság már 2020 januárjában megállapította, hogy többek között a Suzuki is megsértette az Európai Unió károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szabályait, a dízelmotoros Vitara a hivatalos adatokhoz képest sokkal több káros anyagot (nitrogén-oxidot) bocsátott ki. Eddig a Volkswagen 2015-ben kirobbant dízelbotránya volt a legjelentősebb ilyen eset, világszerte 11 millió jármű volt érintett, és több mint 40 milliárd dollárjába került a német gyártónak.