Az oldtimerek ellenpontjaként ezek az új autók a régi és az új technológiát ötvözik, mint a két világ legjobbjainak esszenciája: klasszikus formavilág elegyítve a modern kényelemmel, teljesítménnyel és megbízhatósággal. A restomod hívei azt mondják, hogy sokakat ér csalódás egy ránézésre szép régi autó vezetésekor, mert egy dolog ránézni egy klasszikus autóra és élvezni a stílusát, de egészen más dolog terelgetni. A lötyögő felfüggesztések, a dobfékek és a nyúlós kormányzás ijesztő lehet – nem is beszélve a hibalehetőségekről. Ráadásul már legtöbbünk elszokott a szervokormány és -fék nélküli autóktól. A restomod ezeket a problémákat orvosolja.

Egyébként az újabb alkatrészek régebbi autókhoz hozzáigazítása szinte azóta létezik, amióta autók léteznek, de ahelyett, hogy a sorozatgyártású alkatrészeket összedobálnák, a restomodok egy lépéssel tovább mennek: olyan új alkatrészeket használnak, melyeket úgy terveztek, hogy a gyári megfelelői legyenek. Ily módon az építő modern teljesítményt adhat hozzá, de az eredeti alkatrészek visszahelyezésével visszaállíthatja az autó eredeti állapotát. Ezt aztán kiegészíthetik néhány esetleg hiánypótló alkatrésszel, például légkondival vagy digitális műszerekkel (ezzel kezdődött), de mára már hemzseg a piac az olyan alkatrészektől, melyekkel a klasszikusok valóban használhatóvá válnak mindennapi vezetésre és hosszú távú utazásra.

Új jelenség gyűjt híveket az autók világában 1

Szentségtörés? A klasszikus restaurálás hívei szemében igen, mégis egyre inkább szót kér a restomod. Így például a Sport Auto magazinban is rendszeresen találkozhatunk ilyen modellekkel. Itt van például a Ferrari SWB, melyből összesen 167 példányt gyártottak a hatvanas években, és ma az egyik legkeresettebb és legdrágább Ferrari-modell. 2018-ban Pebble Beachen például egy 1962-es, vörös 250 GTO 48,4 millió dolláros, simán, mai árfolyamon átszámítva 16,7 milliárd forintos világrekordot ért el.

Nem csoda, hogy a gyűjtők, vagyis leginkább a rajongók minden megoldásnak örülnek. A brit RML cég – átszámítva – 610 millió forintért kínálja a megoldást: egy vadonatúj, de réginek tűnő, főleg kompozitanyagokból készített karosszéria modern technikát rejt. De például az utasterét – melyben elektromosan állítható ülések, tükrök és ablakok mellett – úgy alkották meg, hogy nincs benne egyetlen gramm műanyag! És még egyet „csaltak”, kicsit tágasabbá tették az utasteret, arányosan az eredetivel, hogy magasabb embereknek se kelljen behajtogatniuk magukat.

Új jelenség gyűjt híveket az autók világában 2

De van még egy másik, hasonló elven épült szépség a magazinban: a Bizzarrini 5300 GT Corsa Revival. A nagy múltú olasz márka, a Bizzarrini 5300 GT-jének feltámasztása egy darabból álló üvegszálas karosszériával történt, de azzal a lehetőséggel, hogy utcán is vezethető legyen. A cég pedig nem áll meg, már villanymotorhajtású „régi” modelleken törik a fejüket.

Természetesen a Sport Auto magazin a kinézetre is modern sportautókkal és/vagy valóban sportos mindennapos autókkal is foglalkozik. A Hyundai i20 N, a Ford Fiesta ST és a Mini JCW modellek elsőre nem hozhatják lázba az embert. Bár ott van néhány ígéretes betű. N, ST és JCW – igen fürge és élvezetes kisautókat jelöl ez a három rövidítés. Ami feltétlenül közös bennük, az a sportosság, de mindegyik a maga módján értelmezi azt. A magazinból megtudhatják, melyikbe mennyi szorult belőle!

Annak ellenére, hogy egy látványos téli teszt három szereplője, a Corvette, a BMW M4 xDrive és az Audi R8 Performance RWD több szempontból is szakított a múltjával, igencsak meggyőző formában ölt testet, mint kabrió. Élvezetes kiránduláson tárták fel értékeiket.

A Hockenheimringtől a Dolomitokig több helyszínen is kipróbálták a Porsche 911 R-t és a GT3 Touringot. Felfedik a sebességkorlátozás nélküli autópálya-szakaszok, legendás szerpentinek, a négyliteres szívómotor és a kézi kapcsolású váltó egyik királyának titkát.

Új jelenség gyűjt híveket az autók világában 3

Az olaszok a létező legnagyobb szenvedéllyel főznek tésztát, játszanak futballt és gyártanak sportkocsikat. Utóbbi ténykedésük egyik legfrissebb gyümölcse a Lamborghini Huracán STO, amelynek V10-es szívómotorja akár 8750 percenkénti fordulatra is képes felpörögni. Ennek is elolvashatják a részletes tesztjét, melyből kiderül, hogy a radikalitásában és részletgazdagságában rejlik a modell fő vonzereje. Lehet, hogy vannak nála jobb menettulajdonságokkal rendelkező sportkocsik, de nem sok olyan, amelyik ennyire megdobogtatja az ember szívét. Farcsóválós kanyarvételével a középmotoros autók korábbi generációját idézi.

És ez csak néhány részlet a már megjelent és kapható Sport Autó magazinból!

Új jelenség gyűjt híveket az autók világában 4