2022. július 6-tól minden új autóba bekerül a repülőgépiparból ismert eseményrögzítő készülék autós megfelelője. A fekete dobozként ismert (bár a könnyebb fellelés érdekében a repülőkben többnyire élénk színű) adatrögzítő az ütközést röviddel megelőző időszakban, a baleset pillanatában és azt követően rögzített adatokkal segíti a helyzet rekonstruálását. A készülék rögzíti többek között a jármű sebességét, helyzetét és a biztonsági vezetőtámogató rendszerek állapotát, aktiváltságát. Az EU előírása szerint az adatok baleseti kutatásokhoz adhatók át a hatóságoknak.

Franciaországban már május eleje óta kötelező a tűzálló dobozka az új autókban, amely a vezető ülése alá kerül és semmilyen körülmények között nem lehet manipulálni a működését – legalábbis ezt állítja egy francia hírportál

Mire képes az autós fekete doboz?

  • menti a  jármű sebességét
  • rögzíti a fékezés erejét
  • a kormányszöget is tárolja
  • megjegyzi az autó dőlésszögét
  • figyeli a vezetőtámogató rendszerek állapotát és azok aktiváltságát

A rendszer folyamatosan dolgozik ugyan, de ha semmi nem történik, akkor 40 másodpercenként törli az adatokat, különben a világ összes tárhelye sem lenne elég számára azok tárolásához. Amikor megtörténik a baleset vagy kinyílnak a légzsákok, az esemény előtti 30 másodperctől menti az adatokat (és a jármű nyugalmi állapota után még 10 másodpercig), ezek nem törlődnek, így segíti a későbbi elemzést. Nagyon hasznos ez a rendőrség, valamint az igazságügyi szakértők számára.

Fontos megjegyezni, hogy a fekete doboz által rögzített információkhoz a biztosítótársaságok nem férhetnek hozzá. Az EU előírja ugyanis, hogy az adatokat nem használhatók fel a jármű tulajdonosának azonosítására.