A Daimler amerikai leányvállalata, a Freightliner négy éve mutatta be az első elektromos csőrösét, az eCascadiát, ami tulajdonképpen a dízeles változatra épül. Akkor még talán nagyon távolinak tűnt, hogy ilyenek közlekedjenek az utakon, de az elektromos csőrös mára valósággá vált. A Freightliner ugyanis bejelentette, hogy ebben az évben elindítja a háromtengelyes, 37 tonnás össztömegre hitelesített nyerges vontató sorozatgyártását.

Mi tartott ilyen sokáig a Freightliner számára? Nos, a prototípusokkal mindenképpen szerettek volna megtenni legalább egymillió mérföldet, ami európai olvasatban nagyjából 1,6 millió kilométernek felel meg. Ekkora futásteljesítmény összehozásához azért némi időre van szükség. A szériagyártású változat nem sokban fog különbözni a prototípusoktól, legalábbis a hajtáslánc terén nincs igazi meglepetés: az eCascadia hajtásáról e-tengely gondoskodik, amely magában foglalja a villanymotort, a nyomtatékváltót, valamint a vezérlést. A megrendelők kerékagymotorokkal, illetve központi villanymotorral is megrendelhetik az eCascadiát. Előbbi esetén 470, utóbbinál pedig 320 lóerős teljesítmény áll rendelkezésre.

Megújult a legendás amerikai kamion 1

Árulkodó műszerfal: az eCascadiát az Actros digitális műszeregységeivel szerelték fel.

Az üzemeltetők nemcsak a motorteljesítmény, hanem az akkumulátorkapacitás szempontjából is az igényeikre szabhatják az eCascadiát. A modell ugyanis 194 kWh, 291 kWh és 438 kWh kapacitású akkumulátorcsomagokkal gördülhet le a gyártósorról. (A tesztpéldányok között még volt olyan is, amit 550 kWh-s akksival láttak el, de úgy látszik ennek végül „elengedték a kezét”.) Töltés szempontjából a felhasználóknak a legkisebb esetén 1,5-3 órával, a középsőnél 2-4 órával, a legnagyobbnál pedig 3-6 órával kell számolniuk. Gyorstöltővel az akkumulátorok körülbelül 90 perc alatt tölthetők 80 százalékosra.

Megújult a legendás amerikai kamion 2

Akár 90 perc alatt is feltölthetők az akksik.

Egy feltöltéssel értelemszerűen a legnagyobb kapacitású akkumulátorcsomaggal szerelt eCasvadiával lehet a legmesszebb eljutni, de ez is körülbelül 370 kilométert jelent. A Freightlinernél tisztában vannak azzal, hogy ez nem elegendő a távolsági árufuvarozáshoz szükséges 600-800 kilométeres napi futásteljesítményhez, de azt vallják, hogy az eCascadiák már tökéletesen alkalmasak a helyi vagy regionális áruszállítási feladatok ellátására, vagy a raktárbázistól raktárbázisig történő fuvarozásra.

Bármennyire hihetetlen, Észak-Amerikában már nincsenek egyedül ezzel a gondolattal. A Volvo a harmadik negyedévben kezdi az elektromos VNR csőrös nyerges vontató gyártását, amely egy feltöltéssel 440 kilométert tud megtenni. Most már csak az a kérdés, hogy vajon melyik fog közelebb állni az ottani üzemeltetők szívéhez?