Röviden – Opel Grandland 1.5D | |
---|---|
Mi ez? | Az Opel 2017-ben bemutatott kompakt szabadidő-autója, a Grandland X 2021-ben megújult változata, már X nélküli névvel. Itt dízelmotorral, nyolcfokozatú automata váltóval. |
Mit tud? | Csendes, takarékos autó divatos testtel, és a kényelmére sem lehet panasz. |
Mibe kerül? | 12.200.000 forinttól indul az Opel Grandland árlistája, a 130 lóerős, benzines, 1.2 turbós benzinmotorral. A dízelért 13.440.000 forintot kell minimum fizetni. |
Kinek jó? | Bárkinek, akinek nem szorul ökölbe a gyomra a dízel szótól, és szeret keveset tankolni, kényelemben utazni hosszú távon is. |
2017 óta létezik az Opel kompakt szabadidő-autója, ami valójában egy Peugeot 3008-as, hiszen a teljesen újra rajzolt lemezek alatt a két autó szinte mindenben megegyezik. Mindketten a PSA, illetve már Stellantis EMP2 padlólemezére épülnek, sőt, a Citroen C5 Aircross és a DS7 Crossback, de még a Zafira Life modellekkel is közös ez az alap. Az Opel Grandland jelenleg futó változata aránylag friss, még nincs egy éve, hogy ráncfelvarráson esett át. Most a jelenlegi kínálat egyetlen dízelmotoros változatát próbáltuk, nyolcfokozatú automatikus váltóval.
Külső
Formára semmi különöset nem mutat a Grandland, egy átlagos, magasépítésű, kompakt méretű szabadidő-autó. A ráncfelvarráskor megkapta az Opel Mokkáról már ismert Vizor hűtőmaszkot, ami a feketére fényezett tesztautón nem is igazán érvényesül. Újdonság még az oldalanként három sorba rendezett, összesen 84 elemből álló mátrix LED fényszóró is, illetve az L alakú LED-es nappalifény csík is.
Ha van türelmünk, és alaposan meresztjük a szemünket, akkor a komor fényezés alatt azért feltűnik az ajtókon végigfutó, felfelé emelkedő préselt él, a törés a motorháztetőn, az érzéssel adagolt matt és fényes ezüst betétek, a C-oszlopban a fordított cápauszony és leghátul a dupla, funkció nélküli ál kipufogók. A villanymotorral mozgatott csomagtartó ajtaján pedig a Grandland felirat zárja a látványt, tekintélyes méretű Opel emblémával.
Az összkép nem rossz, de nem igazán fogsz rá emlékezni, ha elmegy egy melletted az utcán. Ha egy visszafogott, de barátságos formát keresel az Opel Grandlandé az. A karosszéria 4477 milliméter hosszú, tükrökkel 2098, azok nélkül 1906 mm széles és 1630 mm magas, tengelytávolsága 2675 mm.
Belső
Utasterében látszik, hogy keverednek az Opel-es berendezési tárgyak a franciáktól kapottakkal. Az ajtókon lévő apróságok már mind franciák, így az ablakemelő kapcsolói, a kilincs, a külső visszapillantó beállítógombjai, valamint a váltó fokozatválasztója is Peugeot-kból lehet ismerős, de megvannak a klasszikus Opeles kezelőszervek is, mint a világítás kapcsolója, vagy a középkonzol gombjai. És persze a tudományos, mindenfelé állítható ülés, – memóriás, állítható a deréktámasz helyzete, az ülőlap hosszúsága, fűthető, szellőztethető – amire az Opelnél már hagyományosan nagyon odafigyelnek. Ennek ellenére nekem hosszú távon nem volt annyira kényelmes, AGR minősítés (Aktion gesunder Rücken, ortopédia szervezet) ide, vagy oda, de ez legyen az én bajom.
Belseje szerencsére nem izzadságszagúan modern, ahol jobb volt, ott szívbaj nélkül megtartották a tekerni, nyomni, kapcsolni való gombokat, bizgentyűket. A Grandlandban úgy tudsz állítani a klímán másfél fokot, hogy közben nem kell levenned a szemed az útról, és az anyósülésen helyet foglaló is le tudja halkítani az ordító énekest láthatatlan felületek bizonytalan simogatása nélkül. Igen, van gombsora a klímának, igazi kapcsolója az ülésfűtésnek, és minden ott van, ahol azt keresnéd. Ha pedig mégis úgy érzed, nem tudsz képernyőtapizás nélkül élni, akkor menüből is intézheted a hőmérséklet beállítását, az Opel nagyvonalúan ezt a lehetőséget is megadja.
Műszerfala teljesen digitális, az alapváltozatban 7 colos, a jobban felszerelt példányokban pedig 12 colos a kormány mögötti kijelző, amin a megjelenített tartalom és annak grafikája is változtatható. A középkonzol kijelzője itt 10 colos, az elhelyezése határeset, lehetne magasabban is. Maga a menü nem igazán összetett, attól nem kell félni, hogy örökre elveszünk a beállítások között. Az utastérben elszórt temérdek zongoralakk viszont itt sem mutat jól, illetve csak addig klassz, meg irtó elegáns, míg nem kezded el használni az autót. Onnan vagy karcos, vagy poros lesz, esetleg mindkettő egyszerre.
Az anyagminőség kellemes, ahol hozzáérsz, ott szinte biztos, hogy puha tapintású felülettel találkozol. Az első helykínálat tisztességes, vállban kifejezetten tágas a Grandland, és a hátsó sora is élhető méretű teret kínál. Csomagtartója 514 és 1652 liter között változik, a hátsó üléstámlák állásától függően. Kétféle magasságba is állítható a csomagtér padlója, a háttámla lehajtása után pedig akár sík felület is kialakítható hátul. Van rakodóhely az utastérben is mindenfelé, fedeles, nyitható és sima üreg is, pohártartó akad mindkét üléssorban – ebben az autóban a szellőzőnyílásokon kívül a hátsóknak ülésfűtés is jutott. USB-aljzatból viszont szerényebb a felhozatal, egy-egy található elöl és hátul. Cserébe 230 voltos és 12 voltos aljzatot is használhatnak az utasok, és a vezeték nélküli telefontöltés is megoldható.
Technika
Aki Opel Grandlandban gondolkodik, választhat magának 130 lóerős, 1199 köbcentis, turbós, benzines és szintén 130 lóerős, 1499 köbcentis dízelt is. A benzines 230, a dízel 300 Nm forgatónyomatékú, és mindkettő 1750-es percenkénti főtengelyfordulatszámnál képes erre. Váltóból hatfokozatú manuális az alap, és van nyolcfokozatú automatikus váltó is, a benzinesekhez mindkettő választható, a dízelhez csak az automata. Aki zöldebb változatra vágyik, az konnektoros hibridet is választhat, ebben az 1,6 literes, turbós benzinmotor 180 lóereje adja az alapot, ami villanymotorral megtámogatva 225 lóerős rendszerteljesítményt ad.
Ugyanerre a motorra épül a 4×4-es változat, amelyben a rendszerteljesítmény már 300 lóerő. Mindkét PHEV változatban 13,2 kWh-s akkumulátor táplálja a villanymotort, ami a 54-59 kilométer tisztán elektromos autózásra elég a katalógus tanúsága szerint. Mi ezúttal a dízel változatot teszteltük.
Vezetés
Gondolhatnánk, hogy 130 lóerő nem lesz elég egy ekkora test mozgatásához, de a műszaki adatok áttekintése után kiderül, hogy a Grandland egyáltalán nem egy túlsúlyos valami, vezetővel 1523 kilogrammot nyom. Ehhez meg elég az 1,5-ös turbódízel 130 lóereje, igaz, a hangunk nem csuklik el a gyorsulástól, de arra bőven elegendő, hogy biztonsággal lehessen vele autópályán is közlekedni. Gyorsulása sem vészes a 11,5 másodperces adattal, és a 195 km/órás csúcssebesség is bőven túl van a legális határon.
Vannak jobban, és kevésbé jól működős start-stop rendszerek, sajnos a Grandland-ba egy kevésbé kifinomult változat került. Nem különösebben kapkod az indulással, de még ennél is zavaróbb, ahogy a motor leállítása után a klímát/fűtést, és a szellőztető ventilátort is azonnal kikapcsolja.
Nyolcfokozatú váltója az idő nagy részében észrevétlenül, finoman dolgozik, csak az indulásoknál – pláne, ha elfelejted azonnal kikapcsolni a start-stop rendszert – néha idegesítően darabos, ha pedig parkolni kell, gyakran váltogatni a D és R fokozatokat, akkor jön zavarba. Normál közlekedésnél már elemében van, jó párost alkotnak együtt a nyomatékos dízelmotorral.
Futóműve – elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros rendszerű – komfortostól sportosig tartó skálán a kényelmeshez van közelebb, a kisebb úthibákból semmi nem érezhető meg az utastérben, cserébe visszajelzésből sem sok érkezik az amúgy precíz kormányhoz. A Grandland fordulóköre 10,67 méteres. Menet közben az utastér még sztrádán is csendes, de a dízelmotor hangja néha előkúszik a mélyből.
Vezetőtámogató rendszerekkel szépen kitömték az autót, az adaptív tempomattól a sávtartón át az automata, a szembejövőt kimaszkoló távolsági fényig, de van 360 fokos, felülnézeti képet adó tolatókamera, és éjjellátó is rendelhető bele. Míg az adaptív tempomat kifejezetten kulturáltan dolgozik, addig a sávtartó már kissé darabosan mozgatja a kormányt, hogy a felfestések között maradjon az autó.
Költségek
Meglepően szerény a minden elektromos mágiától mentes Grandland motorkínálata, csupán egy benzines és egy dízelmotor található a listán. A benzines alapja az 1,2-es turbós motor, ami 130 lóerős teljesítményre képes, ez 12,2 millió forinttól kapható, hatfokozatú kéziváltóval. Emellett nyolcfokozatú automatával is rendelhető, ekkor 12,8 millió forintot kell a kasszánál hagyni. Dízelből 1,5 literest kapni, szintén 130 lóerős teljesítménnyel, 13,440,000 forintos listaárral, és már alapból nyolcfokozatú automatával. (Kézivel nem is kapható.)
A nagy hibridesítési láz persze elérte a Grandlandot is, külső elektromos forrásból tölthető hibrid is létezik a modellből, ez 17,3 millió forintba kerül, ugyanez 4×4-es hajtással, nagyobb teljesítménnyel 18,5 millió forint. Színek közül a fehér alapáras, a metálszínekért 200, a gyöngyházért 260 ezer forintot számolnak még fel pluszba. És természetesen ezerféle extracsomagból válogathat még a Grandland vásárló, a Biztonsági csomag – adaptív sebességtartó Stop&Go funkcióval, ráfutásos ütközés figyelmeztetés, sávközéptartó, sebességkorlátfelismerés, fáradtságjelző, automatikus fényszórókapcsolás, automatikus reflektor – 220 ezerért, Töltés csomag – vezeték nélküli telefontöltővel, 12 voltos és 230 voltos csatlakozóval – 110 ezer forintért, annak, aki nagyon ki akarja tömni extrával a Grandlandját, az 360 ezerért IntelliLux LED Pixel fényszórókat, 480 ezerért éjjellátót is rendelhet bele.
Ha már a költségeknél tartunk, ebben a dízel Opel Grandland igazán jó hírekkel szolgál, amikor tankolni kell. Sok autópályázással és városi körökkel a teszthét végén 5,7 literes átlagfogyasztással zártuk a közös időt. Egy ekkora automata váltós autótól igazán szép teljesítmény ez.
Az Opel Grandland és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Opel Grandland 1.5 Dízel aut. (130 LE) | 13 440 000 |
Citroen C5 Aircross 1,5 L BlueHDi (130 LE) | 13 410 000 |
Renault Kadjar Blue dCi 115 EDC aut. (115 LE) | 10 699 000 |
Mercedes-Benz GLA 180D (116 LE) | 14 323 000 |
Értékelés
Aki kompakt méretű szabadidő-autóra vágyik és nem idegenkedik a dízelmotortól, annak jó választás lehet a Grandland a maga 130 lóerős motorjával. Belseje meglepően ergonomikus, a tér méretben és tudásban is remek. Emellett sokféle értékes extra is rendelhető hozzá, és vezetőtámogató rendszerek közül is szinte minden belerakható az autóba. A nyolcfokozatú automatával pedig stresszmentesen vezethető, egy tankolással nagyon sokáig.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|